تبیان، دستیار زندگی
چند خبر از مراکز سازمان فرهنگی هنری تهران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند خبر از مراکز سازمان فرهنگی هنری تهران

title
همزمان با ماه مبارک رمضان ˝یک شب نورانی˝ با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ۳۰۸ مسجد پایتخت برگزار می‌شود.

به "یک شب نورانی" عنوان برنامه‌ای از مجموعه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری با عنوان "بر آستان جانان" است که در ماه مبارک رمضان همزمان در ۲۲ منطقه پایتخت برگزار می‌شود.

این برنامه از سومین روز ماه مبارک رمضان برابر با پنجشنبه ۲۰ خرداد آغاز به کار می‌کند و تا هفدهمین روز از این ماه مبارک برابر با پنجشنبه ۳ تیرماه در ۱۴ شب و ۱۴ مسجد مناطق ۲۲گانه میزبان میهمانان خداست.

"یک شب نورانی" که از ۴۰ دقیقه قبل از اذان مغرب تا ۹۰ دقیقه بعد از افطار ادامه خواهد داشت با برگزاری برنامه‌های متنوع سعی دارد تا شبی متفاوت را برای مخاطبان خود رقم بزند.

ترتیل یک جزء از قرآن آغاز بخش این شب نورانی است، سپس مخاطبان با اذانی که به صورت زنده توسط یکی از هم‌محلی‌هایشان گفته می‌شود برای خواندن نماز به جماعت آماده خواهند شد. طرح افطاری ساده که از تأکیدات مقام معظم رهبری است نیز در این برنامه اجرا خواهد شد.

این برنامه برای همه گروه‌های سنی برنامه‌ریزی شده و روزه اولی‌ها در قالب برنامه "سحرخیزان کوچک" تقدیر می‌شوند تا روزه‌داری برایشان افتخاری بزرگ محسوب شود. علاقه‌مندان به فرهنگ کتاب‌خوانی نیز با شرکت در مسابقه قرآنی "رازهای آسمانی" می‌توانند هم اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند و هم هدیه‌ای به رسم یادبود دریافت کنند.

سخنرانی ائمه جماعات مسجد هم جزئی جدا نشدنی از آداب مسجد است. اما این سخنرانی‌ها شکل متفاوتی خواهند داشت و مخاطبان هوشیار می‌توانند پس از سخنرانی، در مسابقه فرهنگی که بر اساس متن صحبت‌های سخنران طراحی شده است شرکت کنند. آیین گرامیداشت خانواده شهدای محل به ویژه شهدای مدافع حرم و همچنین تجلیل از مادران چشم به راه از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود.

تجلیل از چهره‌های قرآنی، دینی و فرهنگی محله از بخش‌های جذاب این برنامه خواهد بود. کاسب محبوب، همسایه خوب، دکتر خوب، مدیران آپارتمان، قاریان و حافظان محلی در مقاطع سنی مختلف، نخبگان و فرهیختگان فرهنگی، هنری و مذهبی با مشارکت مردم محله تقدیر خواهند شد. اما شاید یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های این برنامه، تجلیل از زوج‌هایی است که "مثبت ۲۵" سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد. این بخش که پیش از آغاز برنامه برگزار خواهد شد سعی دارد "شب نورانی" را برای خانواده‌ها نورانی‌تر بکند.

اما "شب نورانی" از یک بخش خارج از مسجد هم تشکیل شده است. نمایشگاه کتاب که به همت مدیریت امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود؛ شامل کتاب‌هایی با محوریت ماه مبارک رمضان است. در این نمایشگاه بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب تقریظی رهبری هم برای عموم مخاطبان به نمایش و فروش گذاشته شده است.

نمایشگاه محصولات قرآنی، کارگاه‌های هنری، ویژه‌برنامه ایستگاهی با موضوع "اقتصاد مقاومتی"، غرفه اهدای خون، کمپین فضای مجازی "صلوات" برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج)، مشاوره خانواده و بخش خلاقیت کودک که با هماهنگی مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری برگزار می‌شود از دیگر بخش‌های این برنامه است. عکس یادگاری بخش پایانی این مراسم است. بخشی که قرار است این شب نورانی را برای شما ثبت و حفظ کند.
"یک شب نورانی" در قالب ویژه برنامه "بر آستان جانان" در همه مناطق تهران از ۲۰ خرداد تا ۳ تیر هر شب در یکی از مساجد منطقه میزبان میهمانان خداست.

تعداد استادان درجه یک خوشنویسی شاید به بیش از ده نفر نرسد

همزمان با آغاز نخستین روز ماه مبارک رمضان نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی خط گل واژه‌های آسمانی عصر روز گذشته، 18 خردادماه جاری در نگارخانه‌ی شماره¬ی یک و دو فرهنگسرای گلستان گشایش یافت.

در مراسم افتتاحیه‌ی این نمایشگاه که ساعت 17 روز سه شنبه 18 خردادماه جاری با حضور استادان فوق ممتاز خوشنویسی جواد بختیاری، امیراحمد فلسفی، محمدعلی سبزه کار، داوود رزمجو و رسول مرادی برگزارشد، تعداد 50 تابلوی نقاشی خط و خوشنویسی در ابعاد 50 در 70 در معرض دید عموم علاقه مندان قرارگرفت.

بر اساس این گزارش، استاد رسول مرادی، یکی از استادان مطرح خوشنویسی در گفت و گو با ستاد خبری روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه‌ی هشت و فرهنگسرای گلستان، برپایی این نمایشگاه را در نوع خود بسیار ارزشمند توصیف کرد و به برپاکنندگان آن تبریک گفت و در خصوص این نمایشگاه تصریح کرد: در نمایشگاه خوشنویسی گل واژه‌های آسمانی، آثار خوشنویسی به نمایش درآمده‌ی استادانی هم چون استاد داوود رزمجو بسیار خوب بود و استقبال از این نمایشگاه هم در روز اول بسیار عالی بود و از فرهنگسرای گلستان تشکر می‌کنم که در این منطقه چنین نمایشگاهی را برپا کردند.

او در ادامه یادآورشد: اصولن سطح کیفی و کمی آثار خوشنویسان در تاریخ خوشنویسی ایران رشد بسیاری داشته است و به جرأت می‌توانم بگویم پیش از بیست سال اخیر، سطح کمی و کیفی آثار این تعداد خوشنویس این قدر خوب نبوده است.
این هنرمند عرصه‌ی خوشنویسی که تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری در ایران و خارج از کشور شرکت کرده در بخش دیگری از این گفت و گو اضافه کرد: هر چند سطح کیفی آثار بسیاری از خوشنویسان ایران رشد قابل ملاحظه ای داشته است اما تعداد استادان درجه یک خوشنویسی شاید به بیش از ده نفر نرسد.

او هم چنین تصریح کرد: اصولاً من به مدرک خوشنویسانی که نمایشگاه برپا می‌کنند نگاه نمی‌کنم بل که اثر به نمایش درآمده‌ی خوشنویس و کار او به من می‌گوید که کار او در چه حد و کیفیتی است.

مرادی در پایان در خصوص نمایشگاه‌های برپاشده‌ی خوشنویسی یک سال اخیر که از جوانان عرصه‌ی این هنر به نمایش درآمده، گفت: در یک سال گذشته در بخش خوشنویسی شکسته اثار آقای لولویی مهر که در نگارخانه‌ی ترانه‌ی باران به نمایش درآمده بود، یکی از استعدادهای درخشان این عرصه است که به نظرم خیلی خوب بود.

یادآور می‌شود استاد رسول مرادی آخرین نمایشگاه انفرادی خود را در سال 92 در نگارخانه‌ی موسسه‌ی بین المللی اکو برپا کرده بود و سال گذشته نیز در دو نمایشگاه انفرادی در پاریس و دوبی شرکت کرد.

لازم به توضیح است که هم زمان با برپایی نمایشگاه خوشنویسی گل واژه‌های آسمانی در روزهای 19 و 26 خردادماه جاری، کارگاه خوشنویسی با عنوان غریبستان در مدح حضرت علی (ع) با حضور داوود رزمجو و استادان خوشنویسی از ساعت 16 تا 19 برگزار خواهدشد.

نهمین نشست با هم بخوانیم در نقد داستان اپیکاک

نهمین نشست کارگاهی محفل داستان باهم بخوانیم درفصل بهار عصر روز سه شنبه مورخ 18 خردادماه 95 با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه مندان به ادبیات داستانی برگزارشد.

در ابتدای این نشست دو نفر از مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سپس شرکت کنندگان این نشست نظرات خود را درباره‌ی داستان‌های خوانده شده مطرح کردند.

بر اساس این گزارش، در این نشست هم چنین داستان اپیکاک نوشته‌ی کورت ونه گات باهم خوانی شد و مخاطبان درباره‌ی این داستان دیدگاه‌های خودرا تبیین کردند.

بر اساس این گزارش، گودرزی پس از خوانش داستانی از کورت ونه گات، این نویسنده‌ی آمریکایی را معرفی کرد و درباره‌ی داستان‌های او گفت: آثار ونه گات، غالباً ترکیبی از طنز سیاه و مایه‌های علمی و تخیلی است که از میان آثار متعدد او گهواره‌ی گربه، سلاخ خانه‌ی شماره‌ی پنج ، صبحانه‌ی قهرمانان بیش تر مورد توجه قرارگرفته است .

وی اضافه کرد: این مجموعه داستان شامل ترجمه شش داستان کوتاه با عناوین میمون خوش آمدی، همسایگی، راهی دراز به سوی همیشه، عمارت‌هایی هر چه باشکوه تر، آدم و اپیکاک است.

این داستان نویس و منتقد ادبیات داستانی در ادامه تصریح کرد: وونه‌گات در داستان‌هایش همواره موقعیت انسان امروز را برمی‌کاود و به تصویر می‌کشد. در این داستان، اپیکاک ماشین کامپیوتری است که نمی‌خواهد به جنگ فکر کند، بل که می‌خواهد از پروتوپلاسم ساخته شود و عاشق باشد. سرانجام این ماشین چون نمی‌تواند وضعیت ماشینی خود را تحمل کند، منهدم می‌شود و از بین می‌رود.

گودرزی هم چنین افزود: اپیکاک، داستانی علمی تخیلی است. درباره‌ی زمانی که ربات‌ها مانند انسان‌ها احساس دارند. زمان وقوع داستان، زمانی است که شوروی هنوز فروپاشی نشده و استالین برسر قدرت است و دولت آمریکا برای برتری نظامی بر شوروی، از ربات‌ها استفاده می‌کند ولی به احساسات و عواطف مردم توجهی ندارد.

این مدرس ادبیات داستانی در پایان این کارگاه گفت: البته در زیرلایه ی داستان اپیکاک نقدی تند بر وضعیت سیاسی کشور آمریکا دیده می‌شود و نویسنده در این داستان این موضوع را مطرح می‌کند که حاکمان آمریکا سالانه فقط برای اهداف جنگ طلبانه ی خود، میلیاردها دلار از بودجه‌ی کشور را صرف مسائل واهی می‌کنند.

گفتنی است بخش پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه، در بخش پایانی این کارگاه برگزارشد.


هنرانلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .