تبیان، دستیار زندگی
می روی داروخانه دارو بگیری نسخه را باید به یک زن تحویل بدهی و هر سوالی در مورد دارویت داری از او بپرسی. فرقی نمی کند مرد باشی یا زن مجبوری به او بگویی. می روی مرکز فروش موبایل پشت پیشخوان یک خانم ایستاده و با مهارت و طنازی موبایل نشانت می دهد. می روی مانت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوءاستفاده از دختران برای جلب مشتری

می روی داروخانه دارو بگیری نسخه را باید به یک زن تحویل بدهی و هر سوالی در مورد دارویت داری از او بپرسی. فرقی نمی کند مرد باشی یا زن مجبوری به او بگویی. می روی مرکز فروش موبایل پشت پیشخوان یک خانم ایستاده و با مهارت و طنازی موبایل نشانت می دهد. می روی مانتو فروشی می بینی خانم فروشنده با همسر خانم خریدار سر شوخی را باز کرده است....

فرآوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
منشی

می روی داروخانه دارو بگیری نسخه را باید به یک زن تحویل بدهی و هر سوالی در مورد دارویت داری از او بپرسی. فرقی نمی کند مرد باشی یا زن مجبوری به او بگویی. می روی مرکز فروش موبایل پشت پیشخوان یک خانم ایستاده و با مهارت و طنازی موبایل نشانت می دهد. می روی مانتو فروشی می بینی خانم فروشنده با همسر خانم خریدار سر شوخی را باز کرده است. حتی در شیرینی فروشی یا فست فود هم در امان نیستی. انگار یک شبه حجم زیادی از زنان ما تصمیم گرفته اند شاغل شوند و چون جایی برای کار پیدا نکردند در هر شغلی که دم دستشان رسیده مشغول بکار شده اند بدون اینکه از خودشان بپرسند «چرا این شغل؟.»
حضور زنان در بسیاری از مشاغل نه تنها مشکلی ندارد بلکه حقیقت این است که مطمئنا زنان بهترین گزینه برای انجام بسیاری از فعالیت های اجتماعی هستند ، اما روی دیگر سکه مشاغل نامربوط زنان این است که زنان ایرانی امروز در مسیر اشتغال  راهی را انتخاب کرده اند که مخالف موازین شرعی و دینی، مغایر با قوانین اجتماعی و فرهنگ ایرانی است.
اشتغال در حوزه هایی که به شخصیت زن و خلقیات او آسیب می رساند با همه درآمدهای مالی اش آسیب هایی به بار می آورد که با هیچ بودجه مادی نمی توان آن را جبران کرد.

فروشنده های خانم؛ ابزاری برای فروش بیشتر

فروشگاههای لباس و یا سایر اقلام مصرفی از محل هایی هستند که از خانم ها به عنوان فروشنده، برای فروش بیشتر استفاده می شود. با ورود به این مکان ها، دختران و زنان با آرایشی غلیظ و پوشش نامناسب مشاهده می شوند که با چرب زبانی سعی در فروش اقلام خود دارند. کارفرما ها هم کسانی هستند که با کمترین حقوق، نیروهای خانم را به کار گرفته اند با این هدف که هم بیشتر از آقایان کار می کنند و هم باعث فروش بیشتر اجناس و اقلام فروشگاه می شوند.

فروشگاههای لباس و یا سایر اقلام مصرفی از محل هایی هستند که از خانم ها به عنوان فروشنده، برای فروش بیشتر استفاده می شود. با ورود به این مکان ها، دختران و زنان با آرایشی غلیظ و پوشش نامناسب مشاهده می شوند که با چرب زبانی سعی در فروش اقلام خود دارند

اگر گذارتان به بنگاه های معاملات ملکی که در نقاط مرکز به بالای شهر وجود دارند، افتاده باشد حتما با دختران و خانم هایی بزک کرده و با ظواهر آن چنانی روبرو شده اید که برای نشان دادن منازل فروشی و یا اجاره ای، مشتریان را همراهی می کنند! این در حالی است که پیش از این خانم ها از حضور در مکان هایی چون بنگاه ها که جوی خاص و مردانه دارند خودداری می کردند.
پشت پرده این استثمار از سوء استفاده های دیگر کارفرمایان از کارکنان خانم فروشگاه هایشان حکایت دارد. پشت پرده ای که با تحقق اهداف آن، تنها زنان متضرر شده و حقوق انسانی، اخلاقی و حتی مادیشان لگدمال می شود.

حربه تبلیغاتی: ظاهر آراسته و روابط عمومی عالی!

عباراتی چون «حسابدار باسلیقه»، «منشی با ظاهر آراسته و روابط عمومی بالا» و «خانمی با ظاهر آراسته جهت کار» در بیشتر آگهی های استخدام موجود در روزنامه های کثیرالانتشار دیده می شود که نشانگر همان نگرش ابزاری نسبت به زنان است. در چنین محیط هایی زن نه به عنوان نیروی کار، بلکه تنها با هدف جلب توجه و جذب مشتری مورد استفاده قرار میگرد.

آژانس های مسافرتی و تورهای گردشگری

از دیگر محیط های کاری که روابط بین همکاران مرد و زن دور از شئونات اسلامی و اخلاقی است، آژانس های مسافرتی است. خانم هایی که در این محیط ها حضور دارند غالبا ملبس به پوشش های نامناسب بوده و روابط دور از فرهنگ اسلامی-ایرانی در میان کارکنان موج می زند. در کنار این آژانس ها، تورهای مسافرتی را هم باید قرار داد و خانم هایی که به عنوان لیدرهای تور همراه مسافران می شوند! تا کسی با این تورها همراه نباشد به عمق این سوء استفاده بزرگ پی نمی برد. به طور کلی محتوای خود تورها نیز سرشار از موارد غیر اخلاقی است. تورهایی که به دلیل رعایت نکردن حجاب و اخلاقیات، اکثر خانواده از حضور در آن ها خودداری می کنند ولی کماکان برگزار شده و کارکنان آژانس های هواپیمایی نیز آن ها را همراه می کنند.

دلاوران هم در امان نماند

این روزها پای فروشنده های خانم حتی به مرکز فروش محصولات چوبی دلاوران هم باز شده است. در بسیاری از فروشگاه های بزرگ خیابان 196 غربی تهرانپارس که دلاوران نامیده می شود شما باید منتظر فروشنده خانمی باشید که می گوید «دکوراسیون و طراحی داخلی خوندم و از آنجاییکه هرچی گشتم کار پیدا نکردم به پیشنهاد مدیر این فروشگاه مشغول بکار شدم. اینطوری هم شاغل هستم هم از تجربیات خودم به خریدارها در انتخاب محصول کمک میکنم.»
 
حضور این فروشنده های خانم در خیابان دلاوران نه تنها باعث شده که مراودات آنها با جمع آقایان بیش از حد معمول راحت شود بلکه باعث شده که آنها هم مثل فروشنده های مرد زمان بیکاری کنار خیابان تجمع کنند، سیگار بکشند و با صدای بلند بخندند و ...

این بار شما هم مثل من خودتان را توجیه کنید که حضور یک خانم دکوراسیون داخلی خوانده بهترین گزینه برای فروش محصولات چوبی در خیابان دلاوران است هرچه باشد خانه چیدن، مبلمان خریدن و طراحی داخلی هم جزو تخصص های زنان است!

اوج فضاحت در پلاسکو و فردوسی

متاسفانه اوضاع اشتغال زنان در مشاغل علنی و سطحی جامعه بحدی بحرانی است که چنین تغییراتی قطعا در شیوه ازدواج، تشکیل خانواده و حتی فرزندآوری نسل بعد زنان ما تأثیر می گذارد

مردها بویژه جوانان با مرکز فروش پلاسکو و فردوسی در خیابان جمهوری آشنا هستند چون این دو مرکز، فقط فروش محصولات مردانه دارند.  تصور کنید در فروشگاه لباس مردانه یک فروشنده باید چه کارهایی انجام دهد؟ یک فروشنده باید لباس مورد نظر خریدار را بیاورد، کت را تنش کند، خریدار بعد از پوشیدن نظر بدهد که کجای لباس تنگ یا گشاد است و فروشنده همه نظرات خریدار را اعمال کند در نهایت هم پای ثابت چانه زدن بر قیمت باشد. حالا یک لحظه تصور کنید وقتی یک زن در این بخش مشغول بکار می شود و می داند که همه مشتری ها بلااستثنا مرد هستند در واقع پذیرفته که باید همه این خدمات را به خریدار بدهد. یک فروشنده زن چطور می تواند در پوشیدن کت به خریدار مرد کمک کند؟ او چطور می خواهد در سایز شدن لباس کمک کند؟
 
یک فروشنده خانم می پذیرد که هر دستوری خریدار بدهد، هر لباسی بخواهد پرو کند، حتی اگر 100 انتخاب داشته باشد برای خریدار بیاورد و مطابق سلیقه او سایز بزند.
همه این ها به کنار یک فروشنده خانم با مانتوی چسبان کوتاه شبیه به بلوز، شلوار تنگ، کفش روباز و آرایش غلیظ واقعا قرار است فروشندگی کند؟ یا نه او هم به بهانه اینکه طراحی لباس یا خیاطی حرفه ای خوانده می خواهد به خریدار کمک کند ، اما حقیقت این است که او بهانه ای است برای جذب مشتری، فروش بیشتر و سود کلان تر یک مرد!
یک زن مینیاتوری در یک مغازه توجه جوان ها را به ظاهر و پوشش جلب می کند و در نهایت با ترفند زنانه محصول می فروشد ، به همین راحتی!
متاسفانه اوضاع اشتغال زنان در مشاغل علنی و سطحی جامعه بحدی بحرانی است که چنین تغییراتی قطعا در شیوه ازدواج، تشکیل خانواده و حتی فرزندآوری نسل بعد زنان ما تأثیر می گذارد. هیچ مردی نمی پذیرد که زنش فروشنده فروشگاه لباس مردانه باشد.
غیرت مرد ایرانی قبول نمی کند که زنش در بنگاه معاملات ملکی نقش دلال را بازی کند چون همه مردها بهتر از ما زن ها می دانند که چنین زنانی قابل اعتماد نیستند و نمی توانند از عهده زندگی مشترک برآیند. تفکر این زنان که ناشی از اشتغال آنهاست روی تربیت فرزندانشان، روابطشان با همسر و اطرافیان شان بویژه مردها تأثیر می گذارد. جنس زن، روح لطیف و نجیب یک زن در کالبد این فروشندگان می میرد و چیزی که جایگزینش می شود فرصت طلبی و سوءاستفاده از ویژگی های زنانه برای کسب درآمد بیشتر است.
فراموش نکنید این زنان هم تا مدتی می توانند خوب مشتری جذب کنند و فروش خوبی نصیب مدیران مرد کنند اما با گذشت زمان و افول زیبایی دیگر جایی برای اشتغال آنها وجود ندارد و بازهم این مهارت است که می تواند تنها منبع درآمد و کار باشد.بهتر است زنان جامعه بجای اینکه بپذیرند به هر قیمتی در هر شغلی مشغول شوند بیایند علاقمندی های ذاتی و تناسب های شخصیتی و جنسیتی شان را با شغل مورد نظر لحاظ کنند.


منابع: پارس نیوز / مشرق نیوز