تبیان، دستیار زندگی

دست در دست همسرتان وارد مهمانی خدا شوید

همه ما به ماه مبارک رمضان حسی خوب و دلنشینی داریم. در این ماه تمام تلاش خود را برای نزدیکی به خداوند انجام می دهیم تا رزق معنوی یک سال خود را دریافت کنیم. وقتی گسترده تر نگاه کنیم، می توانیم علاوه برای افزایش معنویت شخصی، سیر و سلوک عاشقانه و عارفانه در ک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

گل وقران

 

در دین مبین اسلام و گفتار ائمه بزرگوار همواره محبت و الفت میان همسران به عنوان یکی از خواسته های خداوند از بندگانش مطرح شده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی می فرمایند: هر بنده ای که به چهره همسرش و همسرش به چهره او بنگرد خداوند به آن دو با نگاهی محبت آمیز می نگرد و هر گاه دست یکدیگر را بگیرند، گناهان آن دو از لا به لای انگشتانشان فرو می ریزد.(1)
حال چه زیباست تا با ترفندهایی ساده در ماهی که مهمان خدا هستیم نگاه مهر آمیز معبود را با محبت خود به همسرمان بیشتر معطوف خویش سازیم.

در مهمانی قهر ممنوع 

نمازهای خود را به صورت جماعت برگزار کنید. نمازهای دو نفره می تواند نمایشی زیبا از عشق و علاقه شما در پیشگاه خداوند باشد

زمانی که با همسر خود مشکلی دارید و با او قهر هستید اگر شما را برای مهمانی به منزل یکی از اقوام دعوت کنند، شما و همسرتان با یک توافق از پیش تعیین شده در حضور میزبان طوری با همسرتان گرم می گیرید و با او صحبت و مکالمه می کنید تا هیچ کس متوجه دلخوری میان شما نشود. و در بعضی مواقع همین مهمانی ساده می تواند باعث آشتی و حل مشکل میان شما شود. در این روزها شما به پرشکوه ترین مهمانی سال دعوت شده اید. این بار نیز همین روش را در پیش بگیرید و در مقابل چشمان صاحبخانه مهربانتان کدورت و دلخوری ها را کنار گذاشته و با رویی گشاده در کنار همسرتان قدم در این مهمانی بگذارید. پس تمام مشکلات را پشت درهای این ماه مهربان   گذاشته و دست در دست همسرتان وارد مهمانی خدا شوید.

همیاری های عاشقانه

چند نکته ساده در هنگام سحر و افطار می تواند رشته الفت و محبت میان شما را محکم تر نماید. اگر هر دوی همسران در بیرون از منزل شاغل هستند باید به این نکته توجه کنند که روزه گرفتن در این روزهای گرم برای هر دوی آنها سخت و طاقت فرساست، پس در این روزها هر دوی آنها نیاز به کمک و همیاری بیشتر نسبت به روزهای قبل دارند. یکی از کارهایی که می توانید با هم و در کنار هم انجام دهید خریدهای روزانه و همکاری در این زمینه است. با این روش کمی از خستگی های مرد خانه کاسته شده و در مقابل آقایان هم می توانند در هنگام آماده سازی سفره افطار و چیدن سفره سحری با کمک کردن به همسرشان هم میزان مهر و علاقه خود را به همسرشان نشان دهند و هم به او ثابت کنند که از حجم خستگی های او آگاهند و همواره در کنار او و برای کمک حاضر هستند.
حال اگر خانمی خانه دار است و وقت بیشتری را درخانه و به دور از گرمای بیرون سپری می کند، می تواند با قدردانی بیشتر نسبت به روزهای دیگر به همسرش بفهماند که قدر زحماتی را که او برای خانواده اش متحمل می شود را بیشتر از قبل می داند.

سفره های ساده اما عاشقانه

در ماه رمضان یک کار ساده می تواند نشان دهنده علاقه شما به همسرتان باشد و این کار ساده سفره افطار  است. سعی کنید برای سفره های افطارتان علاوه بر توجه به سادگی و دور ماندن از اسراف، تدارک ویژه ببینید. شما می توانید برای هر شب یک برنامه خاص داشته و این برنامه خاص می تواند مستلزم زحمت بیشتری برای شما نباشد. شما می توانید به جای اینکه هر شب چند مدل غذا و نوشیدنی آماده کنید با یک برنامه ریزی درست، برای هر شب یک شگفتی  دلنشین در کنار همسرتان داشته باشید. شما می توانید یک شب شربت خاکشیر آماده کنید و در شب بعد نوشیدنی موهیتو، یک شب سوپ در سفره افطار داشته باشید و شب بعد شله زرد. و مطمئن باشید با این سفره عاشقانه شما می توانید محبت همسرتان را بیشتر به خود جلب کنید. آقایان هم می توانند دست به کار شوند و روزی را در هفته انتخاب کنند و از همسرشان بخواهند که استراحت کند و آنها سفره عاشقانه آن شب را بر عهده بگیرند تا خانم خانه ها بتواند از این سفره با الفت، بهره ای عاشقانه را نصیب خود سازد.

تمام مشکلات را پشت درهای این ماه مهربان گذاشته و دست در دست همسرتان وارد مهمانی خدا شوید

عبادت های دو نفره

ماه رمضان ، ماه بندگی است و همانطور که گفته شد خداوند از الفت و دوستی میان همسران بسیار خشنود می گردد، پس در این ماه عبادت های خود را از جنبه فردی خارج سازید و در کنار همسر خود به عبادت بپردازید. نمازهای خود را به صورت جماعت برگزار کنید. نمازهای دو نفره می تواند نمایشی زیبا از عشق و علاقه شما در پیشگاه خداوند باشد. شما می توانید خواندن قرآن را به ساعت هایی موکول کنید که همسرتان حضور دارد و در کنار هم بنشینید و آیه های نور را تلاوت کنید. هر روز برای همسرتان روایتی بخوانید و از او هم بخواهید هر روز برای شما حدیثی بخواند. در شب های احیاء اگر فرصتی فراهم بود، در کنار یکدیگر و برای همسرتان طلب غفران و مغفرت کنید و تمام تلاش خود را صرف این کنید تا توشه ای معنوی دو نفره ای را از ماه رمضان برای خود جمع کنید.

خوش اخلاق باشد

بعضی مواقع روزه داری  ممکن است هر کدام از زوجین را کمی خسته کرده و باعث شود که زودتر از حد معمول عصبانی شوند و باعث پرخاشگری آنها شود. اما به خودتان قول دهید که اجازه ندهید، تشنگی و گرسنگی اجر عظیم صبر  و تحمل را از شما بگیرد و ثواب خوشرویی و مهربانی با همسر را از چنگ تان به در برد. پس تمام تلاش خود را بنمایید تا مهربان تر شده، افسار خشم و غضب و عصبانیت خود را در دست بگیرید تا به این وسیله ماه رمضانی دلنشین و دلچسب را درکنار همسرتان و میزبان مهربان این ماه سپری کند.


پی نوشت:

کنزالعمال، ج 16، ص 267


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.