تبیان، دستیار زندگی

چرا زنان عفونت قارچی می‌گیرند؟

استفاده از اسپری، مواد خوشبوکننده، دستمال مرطوب و حتی مواد شستشو دهنده بدن که معطر می‌باشند سطح اسیدیته‌ی واژن را کاهش داده و موجب عفونت قارچی می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عفونت قارچی واژن

مخمرها دسته‌ای از تک سلولی‌ها بوده و در فرمانروی (دسته) قارچ‌ها قرار دارند. قارچ‌های مخمری به دو گروه مضر و مفید تقسیم می‌شوند. مخمرهای مفید در تولید مواد غذایی  به کار می‌روند و مصارف پزشکی نیز دارند، اما انواع بیماری‌زا می‌توانند موجب بیماری هایی از جمله برفک دهان و عفونت‌های تناسلی شوند.

عفونت‌های مخمری سبب خارش، سوزش، کثیفی و ترشحات پنیرمانند و ایجاد حالت روغنی در لباس ها می‌شوند. این عفونت‌ها را نباید شوخی گرفت، به خصوص اگر در بخش های مختلف بدن اتفاق بیفتد. خوشبختانه اگر بتوان عفونت مخمری را تشخیص داد، می توان از ادامه دار شدن و تشدید آن جلوگیری کرد.

در این جا شش عامل خطر این عفونت‌ها را که لازم است شما در مورد آن ها بیشتر بدانید، برایتان توضیح می دهیم.

عوض نکردن به موقع نوار بهداشتی

مخمرها برای رشد به رطوبت بالا نیاز دارند و نوارهای بهداشتی می‌توانند این رطوبت کافی را برای آن ها فراهم کنند. بنابراین بهتر است نوارها و پدهای بهداشتی به دفعات بیشتر و به موقع تعویض شوند، به خصوص اگر هوا گرم باشد.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گلو، عفونت ادراری و هر مشکل دیگر موجب بر هم خوردن تعادل اکوسیستم درون بدن می‌شود، زیرا آنتی بیوتیک موجب مرگ باکتری‌های مفید واژن شده و به مخمر اجازه‌ی رشد می‌دهد.

لباس زیر تنگ که از پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی تولید می‌شود، باعث رشد مخمرها می‌شود

برای تقویت باکتری‌های مفید و کاهش خطر ابتلا به عفونت توصیه می‌شود به همراه آنتی‌بیوتیک‌ها، یک مکمل پروبیوتیک نیز مصرف شود. باکتری غالب در واژن زنان سالم لاکتوباسیلوس است، بنابراین بهتر است از ماده‌ی پروبیوتیک دارای لاکتوباسیلوس استفاده شود. بهتر است به جای مصرف قرص پروبیوتیکی از مواد غذایی پروبیوتیک مانند ماست استفاده شود.

قند خون بالا

اگر مبتلا به بیماری دیابت و یا پیش دیابت هستید مواظب باشید! مخمرها برای به دست آوردن انرژی خود از قند استفاده می‌کنند و در صورت کسب به اندازه‌ی این ماده‌ی غذایی، در محیط مرطوب و گرم واژن لانه گزینی می‌کنند.

برقراری رابطه‌ی جنسی با همسر بیمار

بله، عفونت‌های قارچی می‌توانند مسری باشند. ممکن است مخمر از فرد مبتلا به برفک دهان و یا عفونت تناسلی مردانه به خانم منتقل شود.

همچنین برقراری رابطه زیاد با یک مرد حتی سالم موجب تغییر PH واژن شده و فضا را برای غلبه کردن مخمرها بر باکتری‌ها فراهم می کند. ادرار کردن پس از هر بار رابطه جنسی توصیه می‌شود.

پوشیدن لباس زیر گرم و تنگ

لباس زیر تنگ که از پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی تولید می‌شود، به پوست اجازه‌ی تنفس کافی نداده و باعث گرم و مرطوب شدن واژن و رشد مخمرها می‌شود. حتما لباس زیر نخی خنک بپوشید.

استفاده از محصولات بهداشتی معطر

استفاده از اسپری، مواد خوشبوکننده، دستمال مرطوب و حتی مواد شستشو دهنده بدن که معطر می‌باشند، سطح اسیدیته‌ی واژن را کاهش داده و موجب عفونت قارچی می‌شوند. بهتر است همیشه از صابون‌های ملایم استفاده شود.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.