تبیان، دستیار زندگی
تدریس چندپایه موقعیتی است که تعداد دانش آموزان کم می باشد و به حد نصاب برای تشکیل کلاس مجزا نمی باشند و درآن یک معلّم بایدبه پایه های متعدّد به طورهم زمان درس بدهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدریس چندپایه چیست؟

تدریس چندپایه چیست؟

«چند» به معنای مقدارکافی، متعدد یابیش از یک است. واژه «پایه»به معنای سطح است. بنابراین چندپایه به معنای پایه های متعدّد است.
تدریس چند پایه موقعیتی است که تعداد دانش آموزان کم می باشد و به حد نصاب برای تشکیل کلاس مجزا نمی باشند و در آن یک معلّم باید به پایه های متعدّد به طور هم زمان درس بدهد. این موقعیت درهمه مدارسی که پایه ها بیش ازمعلّمان است رخ می دهد. برخی معلّمان چندپایه ممکن است دوپایه رادرس بدهند امّا برخی سه یاچهار بعضی ها هرپنج پایه راتدریس می کنند. درمدارس خیلی کوچک ممکن است معلّمان به پنج پایه به طور همزمان زیر یک سقف تدریس کنند. در تدریس تک پایه سنتّی معلّم فقط یک پایه رادرس می دهد. فراگیران در هرپایه معمولا هم سن هستند امّا ممکن است توانایی های مختلف داشته باشند.

چندپایه دربرابرتک پایه

عموما کلاس های درس به کلاس درس تک پایه اطلاق می شوند و این همان چیزی است که معمولا برنامه درسی برای پرداختن به آن طراحی می شود. این درحالی است که کلاس های چندپایه و تک پایه تفاوت های چشم گیری دارند و جنبه های مشترکی هم دارند.
هر دو موقعیت تدریس مشتمل بر معلّمان و دانش آموزانی است که به مدرسه آمده اند تا بیاموزند. معلّمان هر دو موقعیت تمایل دارند سطوح شایستگی مشابه داشته باشند و برنامه های آموزشی مشابهی را گذرانده باشند.
برنامه درسی مشابهی درهر دو موقعیت به کارمی رود. دربسیای موارد ممکن است دریابند که منابع به کار رفته در کلاس تک پایه مشابه منابع به کار رفته درکلاس چندپایه است.
مدیریت كلاس درس در كلاس های چندپایه بایستی به پیش بینی روندهای ضروری برای ایجاد محیطی كه در آن یاددهی - یادگیری محقق می  گردد، بپردازد.
براساس پژوهش های انجام شده معلم كلاس چندپایه از نظر زمانی بسیار محدودیت دارد و چنانچه باهنرنمایی و استفاده از روش های تدریس مناسب، كلاس را اداره نكند در فرایند آموزش، مشكلات خاص و جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد. لذا به جهت حمایت و پشتیبانی علمی از معلمان و فراگیران كلاس های مذكور و بهبودبخشی به آموزش و یادگیری اثربخش، باید شرایطی فراهم گردد تا معلم كلاس های چند پایه بتواند از زمان و فضای آموزشی به هرصورت كه باشد به شكل صحیح استفاده كند و با بهره گیری از روش ها و تكنیك ها و برنامه ریزی درسی مناسب، شرایط مساعد جهت تعمیق یادگیری فراگیران را فراهم سازد.

مقایسه

شباهت های بین کلاس های چندپایه و تک پایه
*ممکن است معلّمان شایستگی ها و برنامه های یکسانی داشته باشند.
*ممکن است مدارس برنامه های درسی و منابع مشابهی داشته باشند.
*ممکن است فراگیران توانایی های یادگیری متفاوتی در هر دو نوع کلاس داشته باشند
تفاوت های بین کلاس های چندپایه و تک پایه

درکلاس چندپایه:

*وقت بیشتری برای طراحی و سازمان دهی لازم است.
*جمعیبت فراگیران کم است.
*آموزش تخصّصی چند پایه درکار نیست و حمایت محدودی از معلّمان صورت می گیرد یا حمایتی نمی شود.

درکلاس های تک پایه:

*وقت کمتری برای طرح ریزی و سازماندهی لازم است.
*حمایت فرگیران زیاداست.
*حمایت دولتی وجوددارد.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه:مرجان سلیمانیان،تنظیم:نیلوفر یاقوتی