تبیان، دستیار زندگی
ن 85 ) امروز ، یازدهم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با یازدهم محرم الحرام 1428 هجری قمری و 31 ژانویه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: حرکت کاروان اسرا از کر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 11 بهمن 85 )


امروز ، یازدهم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با یازدهم محرم الحرام 1428 هجری قمری و 31 ژانویه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:


حرکت کاروان اسرا از کربلا

1367 سال پیش در چنین روزی در یازدهم محرم سال 61 ه ق ، عمرسعد ملعون تا ظهرگاه روز یازدهم محرم در کربلا ماند و بر کشتگان سپاه خود نماز گذارد و آنانرا به خاک سپرد . وقتی روز از نیمه گذشت فرمان داد تا دختران پیامبر(ص) را بر شتران بی جهاز سوار نموده و حرکت دهند. سیدالساجدین(ع) را نیز با غل بر شتر سوار کردند. هنگامی که اهل بیت را از کنار قتلگاه عبور میدادند و نگاه زنان و دختران بر پیکرهای قطعه قطعه شده امام (ع) و یاران افتاد ، بر سر و صورت زده و شیون و ندبه سر دادند.(1)

کاروان شبانه به کوفه رسید . آن بزرگواران مصیبت زده را تا صبح پشت دروازه های شهر نگاه داشتند . هنگامی که عمربن سعد از کوفه خارج می شد ، مانند فرماندهی که از فتوحات خویش بازگشته و خوشحال است، همراه با کاروان اسیران وارد شهر شد.

تشکیل مجلس ابن زیاد

در عصر همین روز عمر به کوفه آمده بود . او اذن و دستور عمومی داد تا مردم در مجلسی که به دستور او برپاشده حاضر شوند. راس مطهر امام حسین (ع) را که از کربلا به کوفه آورده بودند ، نزد وی گذاشته و او نگاه میکرد. نقل است آن ملعون با چوب خیزران که در دست داشت ، گاه و بیگاه بر راس مطهر امام (ع) جسارت می نمودند. (2)

***


روزی که گرشاسپ نامه پایان یافت

942 سال پیش در چنین روزی در 31 ژانویه 1065 میلادی ، به نوشته تاریخ عمومی شعر و ادبیات (جهان)، اسدی توسی شاعر ایرانی «گرشاسپ نامه» را به سبك فردوسی در وصف یل و گردن فراز ملی عهد باستان و برخاسته از سیستان، «گرشاسپ»، به پایان برد. وی این كار سنگین را به تشویق و كمك مالی حكمران وقت اران (جمهوری آذربایجان فعلی) انجام داده بود كه این حكمران زرتشتی می خواست كارهای نیاكان زنده و ماندگار بماند.

***


تولد لویی دوازدهم

545 سال پیش در چنین روزی در سال 1462 میلادی، "لویی دوازدهم "از پادشاهان فرانسه به دنیا آمد . وی درسی و شش سالگی به حکومت رسید و تا پایان عمر یعنی سال1515 میلادی پادشاه بود .

***


تاسیس کمپانی هند شرقی

408 سال پیش درچنین روزی در سال 1599 میلادی ، نخستین کمپانی هند شرقی انگلیس در هندوستان تأسیس شد . ملکه الیزابت اول فرمان ایجاد این کمپانی را صادر کرده بود . تجارت شرق و بویژه ابریشم چین و ادویه هند یکی از پر سود ترین شیوه های داد و ستد در جهان مخصوصا اروپا بود . راههای زمینی تجارت از سرزمین های اسلامی می گذشت . مقررات گمرکی خاص و عوارض سنگین حمل و نقل موجب بالا رفتن هزینه مبادلات بازرگانی برای اروپاییان شد . لذا از این پس اروپاییان در جستجوی راه دریایی شرق برآمدند . نخستین گروه استعمار گران اروپایی که قدم به خاک هند نهادند ، پرتغالی ها و اسپانیایی ها بودند وپس از آن انگلیسی ها و فرانسویان با تاسیس شرکت هایی به نام کمپانی هند شرقی وارد هند شدند . میان استعمار گران بر سر تصاحب این کشور کشمکش زیادی رخ داد .

***


قیام تای پینگ ها در چین

157 سال پیش درچنین روزی در سال1850 میلادی ، بزرگترین قیام مردم چین به نام قیام تای پینگها آغاز شد. رهبر شورش تای پینگ شخصی به نام هونگ شئو چوان بود . وی تحت تاثیر آیین مسیحیت قصد نجات بشریت را داشت . هدف قیام او مبارزه با فساد ، فقر وایجاد برابری اعلام شده بود . وی براندازی حکومت چین و اسقرار حکومت تای پینگ را در راس برنامه های خود قرار داده بود . دامنه این شورش نیمی از چین را فرا گرفت . در این شورش ها بسیاری از کتابخانه ها و موسسات فرهنگی این کشور در آتش سوختند . گفته می شود قیام تای پینگ دستاوردی به جز نابودی بخشی از سابقه فرهنگی چین نداشته است .

***


تاسیس اتحاد آفریقای جنوبی

97 سال پیش در چنین روزی در سال 1910 میلادی ، اتحاد آفریقای جنوبی تاسیس شد . همچنین در چنین روزی در سال 1961 میلادی آفریقای جنوبی به عنوان یک جمهوری مستقل مطرح شد .

***


اعتراف عجیب ترومن

57 سال پیش درچنین روزی در سال 1950 میلادی ، ترومن رییس جمهورآمریکا فاش کرد که وی به کمیسون انرژی اتمی دستورداده است که در باره بمب هیدروژنی تحقیق کنند و ساخت آن را مورد مطالعه قرار دهد . به دستور ترومن در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم هیروشیما و ناکازاکیدر ژاپن با بمب اتم به خاکستر تبدیل شدند وهزاران هزار تن ازانسا ن های غیر نظامی و بی گناه جان با ختند.

***


انتشار روزنامه مردم

65 سال پیش درچنین روزی در سال 1320 ه ش ، نخستین شماره از روزنامه مردم ارگان حزب توده منتشر شد . این روزنامه كه زمانی به پراودای ایران معروف بود در طول عمر خود چند بار زیر زمینی شده است.

از نخستین نویسندگان این روزنامه، تنها دكتر انور خامه ای در قید حیات است كه هنور به كار نوشتن ادامه می دهد.

***


وقایع انقلاب

28 سال پیش درچنین روزی درسال 1357 ه ش ، در بحبوحه انقلاب وقایع مختلفی در تهران و شهرستانها رخ می داد. اتفاقاتی که در این روز در تاریخ رخ داده از این قرارند:

* روحانیون متحصن درمسجد دانشگاه تهران دست به یک راهپیمایی درداخل محوطه ی دانشگاه زدند . راهپیمایی روحانیون که با خواندن سرود ای خمینی ای رهنمای ما انجام می گرفت مورد استقبال گروه هایی که درداخل دانشگاه گرد آمده بودند قرارگرفت و هزاران نفر به این راهپیمایی پیوستند . درسومین روزتحصن روحانیون مبارزایران بسیاری از گروههای دیگر نیزضمن اعلام همبستگی به آنها پوستند . سندیکای مشترک کارکنان صنعت نفت ، شورای هماهنگی سازمان های دولتی و ملی انجمن اسلامی معلمان و جامعه کارکنان وزارت امورخارجه از جمله گرووههای متحصین هستند . همچنین روحانیان متحصن دربیانیه ای آتش سوزی ها وکارهای تخریبی را محکوم کرده وآن را کارعناصرساواک دانستند . در همین روز آخرین رژه نیروهای مسلح پاسگاه یا گاردرژیم فاسد پهلوی به منظور مرعوب ساختن ملت مسلمان و انقلابی در خیابانهای تهران انجام گرفت . خبر گزاریهاهم اعلام کردند که حضرت امام(ره) ساعت سی و سه دقیقه بامداد به وقت تهران با یک فروند جمبوجت به سوی ایران پرواز خواهند کرد و بین ساعت نه تا نه سی دقیقه بامداد به تهران خواهند رسید . امام خمینی ره در این روز در پیامی به مناسبت عزیمت از پاریس به ایران از دولت و ملت فرانسه تشکر کردند .

در بخشی از این پیام آمده است : در این موقع که پس از چهار ماه توقف پر حادثه در خاک فرانسه برای خدمت به وطنم می خواهم اینجا راترک کنم لازم می دانم از دولت فرانسه که وسایل امنیت و آزادی بیان را برای این جانب مهیا نمودند و از اهالی محترم که با حسن انسان دوستی علاقه خود را به آزادی و استقلال کشور ایران اظهار داشتند تشکر کنم . امید است مهمان نوازی دولت و ملت فرانسه و حس آزادی خواهی آنان رافرا موش نکنم و اززحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل لو شاتو دادم معذرت می خواهم . امید است احترامات این جانب را بپذیرند .

* گروهی از ایرانیان مقیم فرانسه و دو تن ازنزدیکان امام خمینی با گروهی ازخبرنگاران فرانسوی ودیگرکشورها رهسپار تهران شدند .

* روحانیون مبارزمتحصن همچنین درچهارمین بیانیه خود به مقامات مسئول اخطار کردند که همافران زندانی راکه به جرم پیوستن به ملت وسرباززدن ازبرادرکشی دستگیرشده اند ، آزاد کنند

* ازسوی کمیته برگزاری مراسم استقبال اطلاعیه ای انتشاریافت . دراین اطلاعیه مشروحا مقررات وضوابط استقبال تشریح شده بود .

* امام خمینی (ره) ساعت 5/3 پس ازنیمه شب به وقت تهران با یک جمبوجت به طرف تهران پروازمی کند وبین ساعت نه تا نه و نیم صبح به پایتخت می رسند .

* مدیرعامل رادیووتلویزیون : مراسم استقبال امام خمینی ازرادیووتلویزیون پخش می شود .

* امام به نزدیکان خود گفتند من بیعت خود را ازشما برمی دارم ، ما به طرف کار بزرگی می رویم شما هم جانتان را به خطر نیاندازید .

*به منظوراعتراض به وقایع اخیر تهران، تبریز، رشت ، سنندج ودستگیری عده ای ازاهالی باسمنج تبریز، عده ای از دانشگاهیان و مردم این شهر در سالن ورزشی تبریزتحصن کردند .

*دولت اعلام کرد : کلیه روزنامه ها و مجلاتی که قبل ازدهم مرداد 1334 منتشر شده است وسپس انتشارآن دچاروقفه گردیده است طبق شرایط قانون مطبوعات تقاضای تجدید انتشارنمایند .

* سازمان چریک های فدایی خلق در اعلامیه ای مسئولیت حمله به ستاد ژاندارمری کل را به عهده گرفت . این حمله روز هشتم بهمن انجام گرفت .

* دولت اعلام کرد : فردا به مناسبت فرود آمدن هواپیماهای حضرت امام خمینی ، فرودگاه مهر آباد از اول صبح تا ساعت یازده صبح به روی سایرهواپیماها بسته است .

* میلیونها نفرازمردم شهرستانها برای استقبال ازامام وارد تهران شدند . گروه های مختلف مردم که ازسراسرکشوربه تهران آمده اند درمساجد وحسینیه ها ونزد آشنایان وفامیل اقامت دارند .

* جبهه ملی درخبرنامه خود شاپوربختیار را مورد حمله قرارداد وگفته است بختیاربا تقدیم لوایح انحلال ساواک و تعقیب و مجازات خطاکاران سعی می کند که برروی جنایات پرده بگذارد و مردم را سرگرم واغفال کند.

* رادیوکلن خبرداد یگانهای نیرومند نظامی به تهران منتقل شدند . تانک ها و زره پوش ها درحالی که عبارت زنده باد شاه برروی آنها نقش بسته بود درخیابان های مهم تهران به راه افتادند .

* بختیار درمصاحبه ای با رادیو بی بی سی هشدار داد که با هر گونه کوشش درجهت ایجاد دولتی دیگرشدیدا مقابله خواهد کرد .

* رییس شهربانی ترور شد .

* ارتشبد قره باغی اظهار داشت : ارتش آماده است برای این که به قانون احترام گذاشته شود . اگر می خواهند چیزی را عوض کنند ابتدا می بایستی قانون را تغییر دهید . وگرنه ارتش دخالت می کند .

* شهر تهران صد در صد حالت جنگی به خود گرفت . با به راه افتادن تانک ها و خود رو ها در خیابان ها و هلی کوپتر ها بر فراز شهر ، نمایش قدرت برای ارعاب مردم به روی صحنه آمد.

* درحالی که صد ها هزار تن از مردم در خیابانها حضور مداوم دارند فرماندارتهران اجتماعات را به مناسبت ورود امام به ایران سه روز آزاد اعلام کرد .

* آمریکایی ها با شتاب فراوان تهران را ترک می کنند . امروز هم قریب 1200 آمریکایی تهران را ترک کردند .

* بختیارگفت دولت نمی تواند تحمل کند که صدها هزارجوان بیکاروسرگردان همه روزه آشوب واغتشاش درمدارس و دانشگاهها به تحریک بیگانگان راه بیاندازند .

* برنامه بلند مدت دولت دکتر شاپور بختیار برای مشکلات عمده مملکتی بین نمایندگان توزیع شد .

* گفته شد 40 همافر اعتصابی از همدان با یک هواپیمای ارتشی به تبریز انتقال یافتند .

* درتظاهرات خیابانی در تهران چند زخمی و عده ای مقتول و شهید باقی ماند .

* محمد بلقاسم الزاوی وزیراطلاعات لیبی درمصاحبه ای با روزنامه الرای العام چاپ کویت اعلام کرد دولت لیبی انقلاب ایران را ازنظرمادی ، اخلاقی و سیاسی مورد حمایت قرار می دهد .

* روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی در مقاله ای نوشت : ژنرال هویزر آمریکایی و دولت ایران مشترکا مسئول خونریزی خیابانی شهر های ایران هستند .

* رادیو لندن : روزنامه تایمز مالی درمقاله ای با نگاهی مایوسانه به گسترش هرج و مرج در ایران نگریسته و می نویسد : چنین به نظر می رسد که دولت بختیار تقریبا بطور کامل اختیار امور را ازدست داده است .

پی نوشت:

1- قلائد النهور

2- اعلام الوری

منابع:

تاریخ اسلام / سید هاشم رسولی محلاتی

پیام آور عاشورا / عطاالله مهاجرانی

ایران نگار / رضا دبیری نژاد، مهران غلامی

تقویم شیعه / عبدالحسین نیشابوری

پایگاه اطلاع رسانی الغدیر

خبرگزاری مهر

روزنامک / نوشیروان کیهانی زاده

سایت جامع ویکی پدیا

روزشمار موسیقی 1و2