تبیان، دستیار زندگی
من 85 ) امروز ، نهم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با نهم محرم الحرام 1428 هجری قمری و 29 ژانویه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: وقایع روز نهم محرم ( تاسوعا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 9 بهمن 85 )


امروز ، نهم بهمن ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با نهم محرم الحرام 1428 هجری قمری و 29 ژانویه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:


وقایع روز نهم محرم ( تاسوعا) :

1367 سال پیش در چنین روزی در سال 61 ه.ق پیرامون قیام عاشورا ، رویدادهای زیر بوقوع می پیوندد :

الف – محاصره خیمه ها در کربلا .امام صادق (ع) فرمودند: تاسوعا (9 محرم ) روزی بود که امام حسین (ع) و اصحابش را در کربلا محاصره کردند و سپاه کفار بر حمله و قتل آن حضرت اجماع نمودند .(1)

ب – فرستادن امان نامه برای فرزندان ام البنی : در این روز شمر ملعون برای حضرت عباس(ع)و برادرانش امان نامه آورد . (2)

نقل است : حضرت عباس (ع) در پاسخ به شمر و امان نامه اش با صدای بلند فرمودند : «لعنت خدا بر تو و بر امیر تو و بر امان تو .ما را امان می دهید در حالی که پسر رسول خدا را امان نباشد ؟» (3)

ج – در خواست تاخیر جنگ از سوی امام حسین (ع) : در عصر تاسوعا امام (ع) برای به تعویق انداختن جنگ یک شب دیگر مهلت گرفتند .(4)

امام فرموده بودند :«باشد که دراین شب برای خدای خود نماز بگذاریم ، خداوند را بخوانیم و از او طلب مغفرت کنیم ...» (5)

د – سخنان امام (ع) با اهل بیت و اصحابش : وقتی غروب روز تاسوعا گذشت و تاریکی شب اطراف خیمه گاه را فرا گرفت امام حسین (ع) اصحاب و اهل بیت خود را جمع نموده و جملاتی را به ایشان فرمودند .خلاصه کلام حضرت این بود که من بیعت خود را از شما برداشتم و شما آزادید تا به هر جا که می خواهید کوچ کنید .پس از فرمایشات امام (ع) اهل بت و اصحاب کلماتی در وفاداری و جان نثاری خود نصبت به آن حضرت ابراز داشتند .(6)

ه – سخنان زینب کبری (س) با امام حسین ( ع) : در این شب بو د که زینب کبری اشعار «یادهراف لک من خلیل ...» را از زبان برادرش امام حسین (ع) شنید .و هنگامی که متوجه شد فردا روز شهادت حضرت است فرمود : «ای کاش مرگ مرا نابود ساخته بود و این روز را ندیده بودم .(7)

و- خوابی که امام (ع) در شب عاشورا دید : امام حسین (ع) فرمودند : در خواب دید م سگ هایی به من حمله کرده و می خواهند مرا بدرند . در میان آنها سگی ابلق بود که بیشتر از بقیه به من حمله می کرد و من گمان دارم قاتل من مردی ابرص و پیس باشد .پس از آن جدم را با جمعی از اصحاب دید م که یه من فرمود :پسرم تو شهد آل محمد هستی و اهل آسمانها وملکوت ورود تو را به یکدیگر مژده داده اند .افطار تو در شب آینده نزد من خواهد بود ...(8)

همچنین 1367 سال پیش در دهم محرم الحرام سال 61 ه.ق (عاشورا ) این وقایع حادث می شوند :

1- استغفار و پیوستن حربن یزید ریاحی به سپاه امام حسین (ع).

2- شهادت امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش از جمله : فرزندان (علی اکبر / علی اصغر ) ، برادر (حضرت ابوالفضل علیه السلام)، برادزاده (حضرت قاسم علیه السلام ) ، و دیگر یاران با وفای ایشان نظیر حبیب ابن مظاهر ، مسلم ابن عوسجه ، حربن یزید ریاحی ، ....

3- جدا شدن سرهای مطهر شهدا.

4- غارت اموال از خیام امام حسین (ع) .

5- به آتش کشیدن خیمه های آل الله .

6- به اسارت گرفتن خاندان امام (ع).

7- فرستادن راس مطهر و نورانی امام حسین (ع) توسط خولی بن یزید و حمید بن مسلم به کوفه .

***


در گذشت شارل یازدهم

310 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1697 میلادی ،شارل یازدهم ، پادشاه سوئد در گذشت .وی در سال 1660 میلادی به سلطنت رسید و مدت 37 سال حکومت کرد..

***


تولد آنتوان پاولویچچخوف

147 سال پیش درچنین روزی ، در سال1860 میلادی ، آنتوان پاولویچ چخوف نویسنده روسی درتاگونوک به دنیا آمد.

او به دلیل فقر مالی پدر آن چنان که باید نتوانست در دوران نخستین زندگی خود تحصیل علم کند اما احساسات او دایما در غلیان بود . وی از همان سالهای آخر دبیرستان به نوشتن قطعات ادبی روی آورد و در همین زمان سردبیری مجله مدرسه اش را برعهده گرفت.

چخوف بعدها به دانشکده پزشکی دانشگاه ، مسکو، رفت و گاهی نیز برای مجلات ادبی داستان های طنز می نوشت . چخوف نخستین نمایشنامه خود را با نام یتیم، در سال 1877 میلادی نگاشت . این نمایشنامه زندگی او را تغییر داد و از آن پس وی به نمایشنامه نویسی روی آورد . وی ایوانف را در سال 1877 ، دیو چوبی را در 1889 و مرغ دریایی، را در 1859 و همچنین سه خواهر را در سال 1901 ، عمو وانیا را در سال 1899 را به رشته تحریر درآورد . چخوف همچنین در دوران عمر ادبی خود به نگارش چندین داستان کوتاه نیز همت گمارد که ، زن و سگ کوچک ، عزیزم ، از مشهورترین آنهاست .

چخوف در اکثر داستان هایش با قدرتی فوق العاده، کندذهنی و تنگ نظری طبقه مرفه و همین طور چاپلوسی و تملق کارمندان و خصوصیات آدم های حقیر جامعه قرن نوزدهم روسیه را به تصویر کشیده است. نوشته های او در پایان عمر رنگ انقلاب و انتقاد به خود گرفتند و قهرمانان داستانهایش را افراد طبقات پایین جامعه تشکیل دادند. آنتون پاولوویچ چخوف در چهل و چهار سالگی در گذشت .

***


شناسایی رژیم صهیونیستی

58 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1949 میلادی ، کشور های بریتانیا ، بلژیک ، لو کزا مبورگ ، هلند ، نیوزلند و سویس رژیم غیر قانونی و غاصب صهیونیستی را به رسمیت شناختند.

***


ملی شدن شیلات در یای خزر

54 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1331 هجری شمسی ، شیلات دریای خزر ملی شد . برخی از کارشناسان بخش شیلات تخمین می‌زنند که قریب به هشتاد درصد ماهی خاویار دنیا در دریای خزر قرار دارد.

از نظر حقوق بین الملل دریای مازندران جزو دریاهای کاملا بسته به حساب می آید و اصول و قواعد دریاها که در کنوانسیون 1982 حقوق دریاها عرضه گردیده در مورد آن جاری نیست. گفته می شود در هیچ یک از قراردادها و توافقهایی که در گذشته در مورد مسائل دریای مازندران وجود داشته به لحاظ قدمت اشاره ای بر بستر و زیر بستر و نحوه بهره برداری و مالکیت منابع و ذ خایر معدنی و ئیدروکربوری فلات قاره آن نیست و حتی بهره برداری از منابع زیستی دریای مازندران نیز بجز در یک نوار ساحلی انحصاری ده مایلی وضعیت حقوقی مشخصی ندارد.

***


بازداشت های گسترده در ایران

45 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1340 هجری شمسی ، برخی از اعضای برجسته جبهه ملی همچون مهندس داریوش فروهر ، دکتر غلامحسین صدیقی ، دکترکریم سنجابی ، مهندس زیرک زاده ، مهندس حسیبی ، دکتر آذر، دکتر امیر علایی و مهندس خنجی بازداشت شدند.

این بازداشت ها به دلیل تظاهرات گسترده ملیون علیه رژیم ستم شاهی انجام می گرفت . جبهه ملی دراوائل دهه 1340 در صحنه سیاسی ایران حضور یافت و سپس ضعیف گشت تا در سال 1356 اعلام نمود که تشکیلات جبهه را سازماندهی خواهد کرد.

***


آغاز روابط چین و آمریکا

28 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1979 میلادی ، کارتر رییس جمهور وقت آمریکا رسما به دنگ شیائو پینگ مشاور نخست وزیر چین برای ورود به کاخ سفید خوش آمد گفت . این ملاقات سرفصل تجدید روابط میان دو کشور بود.

***


پیام امام خمینی (ره) به مناسبت جنایات دولت بختیار در تهران و شهرستانها

28 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1357 هجری شمسی ، امام خمینی ( ره) از نوفل لوشاتوی فرانسه و خطاب به ملت ایران ، در پیام مهمی جنایات دولت بختیار در تهران و شهرستانها را محکوم کردند .

دربخشی ازپیام ایشان آمده است :

"بازهم کشتارها و قتل عام های دسته جمعی را در تهران و شهرستان ها شروع کردند ، باز دژخیمان محمد رضا با مسلح شدن به ادعای قانون و استقلال کشور و سرپوش ملیت به جان مردم بی پناه افتاده اند. بازدست ناپاک خیانتکار عمال بیگانه از آستین نوکرهای محمد رضا پهلوی در آمد و ملت را به جرم آزادی خواهی و استقلال طلبی به عزا نشاندند .

تا دیروزمحمد رضای خائن ارتش را با آتش گشودن روی ملت و برادران و خواهران خود ننگین کرد اکنون نوکر یا نوکران خائنش این خدمت به استعمار را به عهده گرفتند . هرروز مواجه با یک دسته نیرنگ باز هستیم که می خواهند منافع اجنبی را تامین کنند ، اگر چه به کشتار هزاران نفر از این ملت رنجدیده شجاع بیانجامد.

ملت دلیر با خون جوانان عزیز خود ، محمد رضا را از صحنه خارج کرد لکن اجانب یک مهره دیگر را با نقاب ملیت به صحنه آوردند . اینان از این مهره ها فراوان دارند که با ماسک فریبنده در خدمت هستند و به مجرد رفتن مهره ای ، مهره دیگری را مورد تایید قرار داده اند و نمی دانم پس از این چه خواهند کرد ولی باید بدانند که ملت هوشیار از این نیرنگ ها غافل نیست و یکی پس از دیگری را مدفون خواهد کرد …”

***


سرانجام شش تن از اعضای سفارت سابق آمریکا

27 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1980 میلادی ، شش تن از اعضای سفارت سابق آمریكا در تهران كه در جریان تصرف این سفارت فرار كرده و در سفارت كانادا پنهان شده بودند با گذرنامه دیپلماتیك كانادا به عنوان اعضای سفارت این كشور با یك پرواز عادی از تهران خارج شدند. مهر ویزای ورودی آنان به تهران را « سیا » ساخته بود تا ایجاد تردید نكند.

***


شهادت دو تن از فرماندهان رشید سپاه اسلام

25 سال پیش درچنین روزی ، در سال1360 هجری شمسی ،شهید حسن باقری ، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجید بقایی فرمانده قوای اول کربلا به درجه رفیع شهادت نایل آمدند . شهید باقری پس از طی موفقیت آمیز دوران تحصیلی دبیرستان به تحصیل در رشته دامپروری در دانشگاه ارومیه پرداخت اما پس از مدتی به دلیل فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی از دانشگاه اخراج شد‌.

وی پس از آن به سربازی رفت اما سربازی او همزمان شد با دوران انقلاب اسلامی و او به ‌فرمان امام (ره‌) از پادگان فرار کرد و به مردم مبارز پیوست . وی پس از انقلاب در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد‌.

اوبا انتشار روزنامه جمهوری اسلامی وارد این روزنامه شد و به عنوان خبرنگارو مقاله‌نویس در سرویس خبر روزنامه مشغول به کار شد‌. وی پس از گذشت مدتی از تحصیل خود وارد جهاد سازندگی شد . باقری مدتی نیز در واحد اطلاعات سپاه مشغول شد‌ .

شهید مجید بقایی نیز در خانواده ای مذهبی و متدین به دنیا آمد . او نیز پس از طی تحصیلات مقدماتی در رشته فیزیوتراپی دانشگاه اهواز پذیرفته شده و به تحصیل ادامه داد‌. او ازآغاز اوج فعالیت های مردم علیه رژیم ستمشاهی وارد گروه منصورون شد وکانون نشر فرهنگ اسلامی را در بهبهان راه‌اندازی کرد‌.

وی پس از انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی به عنوان نماینده سپاه استان خوزستان در اطاق جنگ شروع به کار کرد و پس از مدتی به فرماندهی سپاه پاسداران شوش منصوب شد‌. مجید بقایی‌، در نهم بهمن ماه سال 1360 بدلیل اصابت گلوله توپخانه دشمن میهمان حق شده‌، شربت شهادت نوشید‌.

***


آغاز سال نو چینیان

سال تازه چینیان از 29 ژانویه آغاز می شود . به این مناسبت چینیان در سراسر جهان 15 روز جشن می گیرند و میهمانی می دهند. تقویم چین، سال چینیان را بر پایه سال قمری و برخی محاسبات شمسی احتساب می كند. سالهای چینی بر اساس صور فلكی نامگذاری شده است.

پی نوشت :

1- کافی ج 4

2- اعلام الوری ج1—فیض العلام – بحارالانوار ج44

3- از مدینه تا مدینه

4- اعلام الوری

5- وقعه الطف

6و7- فیض العلام

8- بحارالانوار ج45

منابع:

تاریخ اسلام / سید هاشم رسولی محلاتی

پیام آور عاشورا / عطاالله مهاجرانی

ایران نگار / رضا دبیری نژاد، مهران غلامی

تقویم شیعه / عبدالحسین نیشابوری

پایگاه اطلاع رسانی الغدیر

خبرگزاری مهر

روزنامک / نوشیروان کیهانی زاده

سایت جامع ویکی پدیا

روزشمار موسیقی 1و2