تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه شعبان، استجابت دعا؛ برهوت، ماه رمضان...

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
هفته 14 خرداد دین

5 نکته طلایی از عهدنامه مالک اشتر 
دین اسلام به عنوان کاملترین دین، بهترین برنامه را برای دین و دنیای مردم در نظر گرفته است. یکی از ابعاد زندگی دنیا بعد سیاسی و حکومتداری آن است که حضرت علی (علیه السلام) در مدت 5 سال خلافتش، سعی در پیاده نمودن آن احکام داشت.

راه درمان خطرناک ترین آلزایمر دنیا  
در بینش و نگرش اسلامی، انسان به دنیایی غیر از این دنیای مادی و پست تعلق دارد. جایگاه و ارزش انسان آنقدر گرانبها و ارزشمند است، که زیباترین دارایی های مادی جوابگوی قیمت و ارزش انسان نیست، با این حال افراد ناآگاه از زیبایی های زندگی و حیات ابدی، آنچنان خود را گرفتار زندگی مادی می نمایند، که گویی زندگی محصور در این زمین خاکی قابل توصیف و تصور است. این در حالی است که آموزه های ناب اسلامی برای انسان، جایگاهی فراتر از ماده قائل بوده و بهشت و نعمت های ارزشمند و غیر قابل توصیف آن را سزاوار انسان معرفی می نماید.

فاکتورهایی برای رسیدن به آرامش 
چگونه از اضطراب ها و تشویش خلاص شویم؟
در به در به دنبال آرامش بود. هر کار که می کرد می گفت برای این است که به آرامش برسم. حتی زمانی که سیگار می کشید می گفت می خواهم به آرامش برسم!! اما آنچه من می دیدم این بود که پُر از اضطراب بود و آنقدر اضطراب آزارش می داد که دست به دامن سیگارِ خانمان برانداز می شد!

استجابت دعا

رمزی برای استجابت دعا 
بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی منفور ترین افراد نزد خدا کسانی هستند که از طلب دعا و در خواست از او تکبر می ورزند.

استغفار

بهترین عمل در ماه شعبان!


ماه شعبان غیر از آن که به ماه اعیاد  و ماه شادی اهل بیت (علیهم السلام) معروف است، شأن دیگری هم دارد: شعبان مقدمه ی ورود به ماه میهمانی خدا؛ ماه مبارک رمضان است. در شعبان چه کنیم که آماده ی میهمانی خدا شویم؟ مهم ترین کار این است که خود را پاکیزه کنیم؛ و برای پیراستگی روح، یکی از دستورالعمل های موکد دین، "استغفار" است.

چشم انتظاری مادری به نام زمین
هنوز من نیز، قانون زمین را به خوبی یاد نگرفته ام؛ شاید آن  زمان که مرامنامه اش را بیاموزم، صدای خنده های دوستانه و گله های دردمندانه اش را بشنوم؛ صدای دعای او را، هنگامی  که با خدای خود، مناجات می کند و ظهور مولا را می خواهد. بهترین شادی او زمانی است که معصومی بر روی او قدم می  گذارد؛ زیرا او عاشق است؛ عاشق گامهای محکم، الهی و مهربان مهدی علیه السلام! و چون عاشق است خوشحالی محبوبش را می  خواهد. او می داند که محبوبش آماده ظهور است، ولی هنوز میسّر نیست و زمانش نرسیده است.

داشتن امنیت بر دین مردم تأثیر دارد!
امنیت از جمله مسائل زیر بنایی اسلام به شمار می رود چرا که بر طبق آیات قرآن، عبادت پروردگار و تحقق آرمانها و شعارهای اسلامی در سایه سار امنیت به وجود آمده و به حیات خود ادامه می دهد.

دعوت نامه خدا برای یک مهمانی 
یکی از زیباترین اسناد روایی و دینی که از طریق اهل بیت (علیه السلام) در منابع روایی نقل شده، خطبه شعبانیه است، در این روایت زیبا که بسیاری از امامان معصوم (علیه السلام) آن را مورد توجه و اهمیت قرار داده اند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) مطالب زیبا و ارزشمندی در خصوص جایگاه ماه مبارک رمضان و کارهای زیبا و طلایی که روزه داران سزاوار است در این ماه مبارک رعایت نمایند را متذکر می شوند. در این نوشتار سعی داریم به مواردی از این نکات اشاره کنیم.

نسل حضرت عباس علیه السلام چگونه امتداد پیدا کرد؟  
بی تردید در بین شیعیان موضوع حادثه عاشورا بیشترین عناوین تحقیقی و پژوهشی را درقالب های مختلف و سطوح گوناگون به خود اختصاص داده است. مسئله عاشورا در اذهان عمومی شیعه بیشترین جایگاه را دارد اما این بدان معنا نیست که دیگر نقطه مبهمی در این راستا نزد اندیشه عمومی جامعه شیعه وجود ندارد، بلکه زوایای بسیاری از این واقعه و شخصیت های آن هم چنان در هاله ابهام است. از جمله این موارد فرزندان برخی شخصیت های برجسته این حادثه سترگ چون حضرت عباس (علیه السلام) است. این نوشتار با مجال اندکی که دارد بر آن است تا نگاهی کوتاه به این موضوع بیندازد.

ماه شعبان

قبل از ماه رمضان این خطبه را بخوانید!
خطبه شعبانیه یکی از زیباترین و با ارزش منشورهای اخلاقی و اعتقادی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) در عظمت ماه مبارک رمضان آن را برای یاران انصار خود ایراد فرموده است.

وهابیت؛ فرقه جدیدی ضد اسلام!
با کمی دقت در تاریخ و اعتقادات و عملکرد وهابیت در جهان و در منطقه غرب آسیا، درمی یابیم وهابیت هیچ شباهتی به اسلام و مسلمین ندارد؛ و در مقابل شباهتهای بین وهابیت و عرب جاهلی بدوی قبل از اسلام بسیار زیاد است.

در حکومت مهدوی فقیر یافت می شود؟ 
آنچه از روایات استفاده می شود این است که؛ جنگ حضرت مهدى (عج) با ظالمان و ستمگران هشت ماه به طول می انجامد و بعد از گذشت هشت ماه از ظهور آن حضرت (عج)، کشورهای مختلف مسخّر ایشان گشته و حکومت عدل در سراسر جهان برقرار می شود، کفر و شرک و نفاق ریشه کن می گردد. از این رو؛ هیچ ستمگرى بر جامعه اى حکومت نکرده و زمینه گناه، به خصوص گناهان اجتماعى از بین می رود. زمین گنج هاى معدنى و روییدنى خود را خارج نموده و حقوق فقرا از ظالمان و ثروت مندان گرفته و بین فقرا و نیازمندان تقسیم می شود، به گونه اى که جایى براى پرداخت صدقه و زکات باقى نمی ماند؛ زیرا همه غنى و بی نیاز می شوند.

برهوت کجاست؟ 
 در روایات نقل شده مکانی به نام وادی السلام وجود دارد که بعضی از ارواح خوب به آنجا می روند در مقابل روحهای بد به مکانی به نام صحرای برهوت می روند. این دو مکان کجاست و چگونه است؟


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.