تبیان، دستیار زندگی
محققان می گویند عطسه ها و سرفه ها می توانند برای یک ماموریت فضایی طولانی مدت فاجعه بار باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطسه و سرفه در فضا چگونه دردسر ساز می شود؟

محققان می گویند عطسه ها و سرفه ها می توانند برای یک ماموریت فضایی طولانی مدت فاجعه بار باشند.

بخش دانش تبیان

عطسه

فضاپیمای آپولو که فضانوردان آمریکایی را در دهه های 1960 و 1970 به ماه فرستاد یک فضایپمای پیشرفته با انبوهی از پیچ ها، سیم ها و مدارها بود. با این حال سخت است تصور کنیم که سه مرد تقریبا 11 روز را در اتاقک این فضاپیما در داخل یک کپسول فضایی کوچک سپری کردند. حالا تصور کنید که هر سه فضانورد داخل آن به طور همزمان بیمار شوند و شروع به عطسه و سرفه کنند. اما این چیزی بود که در سال 1968 وقتی که کارکنان آپولو 7 فضاپیما را در مدار زمین امتحان می کردند اتفاق افتاد. فرانک بورمن در آپولو 8 در اولین ماموریت فضایی انسانی به ماه استفراغ کرد و دچار اسهال شد.

تمام این حوادث در محدوده فضاپیما یا در جریان قدم زنی در فضا در حالی که فضانوردان کلاه ایمنی بر سر دارند رخ می دهد. چیزهایی که باعث می شود یک فضانورد در فضا عطسه کند درست همان هایی است که باعث عطسه کردن ما بر روی زمین می شود.

عطسه کردن اصلا چیز بدی نیست، بلکه حفره های بینی را با جریانی از آب و موکوس تمیز می کند و مثل سرفه و استفراغ باعث می شود بدن ما از شر چیزهایی که ما را بیمار می کنند راحت شود. با این حال عطسه تا انداز ه ای ناخوشایند است و در فضا حتی ناخوشایندتر هم می شود. به این دلیل که کپسول فضایی و ایستگاه های فضایی مثل پتری دیش های میکروگراویتی غول پیکر هستند. شرایط اقامتگاه همراه با میکروگراویتی یک محل مطلوب برای میکروب ها فراهم می کند.

محققان می گویند عطسه ها و سرفه ها می توانند برای یک ماموریت فضایی طولانی مدت فاجعه بار باشند. یک بیماری یا عفونت دوره ای طولانی مدت در یک فضانورد می تواند به سادگی در فضای بیرونی مجددا بیدار شده و کل کارکنان را درگیر کند.

دیو ولف که یک فضانورد کهنه کار است تاکنون چندین بار در حالی که در خارج از سفینه فضایی بین المللی پرسه می زده عطسه کرده است. او می گوید وقتی مجبورید عطسه کنید بهتر است سر خود را کج کنید و گرنه دید خود را از دست می دهید و بعد از آن هیچ راهی برای تمیز کردن شیشه کلاه خود ندارید!


منبع: خبر آنلاین
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .