تبیان، دستیار زندگی
رئیس شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالزی با اشاره به اینکه اسلام هراسی مهمترین دستور کار قدرتهای غربی است گفت: آنها به گونه ای از اسلام صحبت می کنند که مردم از آن بترسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاز نوین اسلام هراسی غربی

رئیس شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالزی با اشاره به اینکه اسلام هراسی مهمترین دستور کار قدرتهای غربی است گفت: آنها به گونه ای از اسلام صحبت می کنند که مردم از آن بترسند.

بخش سیاست تبیان

اسلام ، اسلام هراسی ، غرب ، سازمان ، مالزی ، تبیان ، قدرت ، آمریکا ، اروپا

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-محمد مظهری: در گفتگو با «محمد عزمی عبدالحمید» رئیس شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالزی به بررسی دلایل اسلام هراسی و دستور کار غرب برای ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی پرداخته ایم که در ادامه از نظر می گذرد.

*آیا سازمان همکاری اسلامی، در راستای چارچوب اهداف اصلی خود و در خدمت جهان اسلام کار می کند؟

سازمان همکاری اسلامی، ارگانی موثر و کارا نیست. چرا که با همه تلاش های این سازمان و ساختارهای متعدد و وسیع در نظر گرفته شده برای آن، زمانی که بحث مساله فلسطین به پیش می آید، اهمیت خاصی به این موضوع نمی دهد و می توان گفت تقریبا نسبت به آن بی تفاوت است.

فکر می کنم که باید تلاش بیشتری در این راستا انجام شود و سازمان همکاری اسلامی هم باید در مورد اتحاد میان کشورهای عضو، بهتر و موثرتر عمل کند. چون در غیر این صورت، رسیدن به اهداف مشترک میان این کشورها مانند حل مساله فلسطین امکان پذیر نخواهد بود.

*نقش رسانه ها را در دفاع از فلسطین چگونه می بینید؟

فکر می کنم نقش رسانه ها می تواند در نشان دادن حقایق مربوط به فلسطین و ارائه اطلاعات درست در برابر آنچه که رسانه های غربی در مورد فلسطین بیان می کنند بسیار کلیدی باشد.

مساله بعد، ایجاد حس مسئولیت و دغدغه میان کشورهای اسلامی در برابر مساله فلسطین است. چرا که فلسطین مساله اعراب نیست، مساله فلسطینی ها نیست بلکه مساله کل امت اسلامی است.

در این میان، رسانه می تواند یک انسجام و پیوستگی را میان کشورهای اسلامی و امت اسلام از سرتاسر جهان نسبت به مساله فلسطین ایجاد کند.

اما سومین مورد از نقش های رسانه، نیاز به ایجاد حس همدلی و وحدت میان مسلمانان در مورد مساله فلسطین است. ما نمی توانیم در مورد این مساله از یکدیگر متفرق شویم. باید اختلاف ها را کنار بگذاریم و تنها هدفمان آزادسازی فلسطین و بازگرداندن مسجد الاقصی به مسلمانان باشد.

*مهمترین موانع موجود برای اتحاد مسلمانان چیست؟

مهمترین عامل در این مساله که چرا مسلمانان نمی توانند متحد شوند، سیاست است. مشکل اصلی ما نداشتن رهبران موثر و کارآمد در جهان اسلام است. رهبران ما عمدتا به قدرت و اینکه چگونه نفوذ خود را افزایش دهند فکر می کنند. به همین خاطر هم ما نمی توانیم به وحدت میان مسلمانان دست پیدا کنیم.

مساله دوم این است که ما به راحتی تحت تاثیر قدرت های غربی قرار می گیریم. آنها (بین مسلمانان) تفرقه می اندازند تا بتوانند کنترل رهبران کشورهای اسلامی را در دست خود بگیرند. در این امر هم موفق بوده اند و توانسته اند میان مسلمانان تفرقه بیندازند. به نظر من، اینها دو عامل اصلی در نرسیدن به وحدت میان مسلمانان است.

*رسانه های غربی در ایجاد اسلام هراسی چه نقشی دارند؟

اسلام هراسی بحثی کاملا مفهومی است که به صورت موثر و بی وقفه از سوی رسانه های غربی به آن پرداخته می شود. آنها از هر مساله کوچک، حادثه و یا خشونتی برای ترویج اسلام هراسی استفاده کرده و اینها را به اسلام وصل می کنند.

اسلام هراسی بزرگترین دستور کار قدرت های غربی است. آنها به گونه ای از اسلام و شریعت صحبت می کنند که مردم از آن بترسند. مسلمانان باید در مورد مساله اسلام هراسی بسیار هوشمندانه عمل کنند و به شدت با آن مقابله کنند.


منبع : خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .