تبیان، دستیار زندگی

عوامل بی سروصدای سکته قلبی

عوامل شایع سکته قلبی شامل دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، زمینه خانوادگی و سن می‌باشند. به غیر از این عوامل شایع، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بی سر و صدا، سلامت قلب‌مان را به خطر می‌اندازند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

علائم سکته قلبی، حمله قلبی، سکته قلبی،
سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی، عبارت است از مرگ دائم و غیر قابل برگشت سلولی در بخشی از عضله قلب که به علت عدم جریان خون در آن قسمت از قلب رخ  می‌دهد.

در اینجا هفت عاملی را که فکر نمی‌کنید باعث سکته قلبی شما شوند، بیان می‌کنیم.

با کوچک‌ترین مشکلی عصبانی می‌شوید

معمولا احساسات تند و تیز منجر به افزایش خطر حمله قلبی می‌شوند. مطالعات نشان داده است اغلب افرادی که دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند، قبل از آن بسیار خشمگین بوده اند. احتمال اینکه حدود دو ساعت بعد از فوران شدید خشم یک حمله‌ی قلبی رخ دهد، هشت و  نیم برابر بیشتر از حالت عادی است. بنابراین هرچه بیشتر عصبانی شوید، احتمال بروز حمله‌ی قلبی در شما بالاتر خواهد رفت.

مردان و زنانی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، پنج برابر افرادی که هفت یا هشت ساعت می‌خوابند، دچار حملات قلبی می‌شوند

وقت زیادی را جلوی رایانه می‌گذرانید

خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی در افرادی که روزانه چهار ساعت و یا بیشتر از وقت خود را برای تماشای تلویزیون یا کار با رایانه صرف می‌کنند، افزایش می‌یابد؛ مثلا ابتلا به حمله‌ی قلبی تا 125 درصد (بیش از دو برابر) افزایش می‌یابد.

نشستن طولانی مدت، توزیع آنزیم لیپوپروتئین لیپاز (آنزیمی که موجب شکستن چربی ها و جلوگیری از انسداد عروق می‌شود) را کاهش می‌دهد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که ناچارید وقت زیادی را صرف کار با رایانه کنید، بهتر است هر بیست دقیقه یکبار کمی راه بروید و یا پشت میز کارتان بایستید. با ایستادن، سی درصد کالری بیشتری نسبت به حالت نشسته می سوزانید.

کمتر از شش ساعت شب‌ها می‌خوابید

به همه افراد بزرگسال توصیه می‌شود که شش تا هشت ساعت شب‌ها بخوابند، زیرا کم خوابی طولانی مدت می‌تواند کشنده باشد. یک بررسی نشان داد مردان و زنانی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، پنج برابر افرادی که هفت یا هشت ساعت می‌خوابند، دچار حملات قلبی می‌شوند.

در یک منطقه‌ی پر از دود زندگی می‌کنید

دود همان‌طور که می‌تواند به ریه‌هایتان آسیب برساند، برای سلامت قلب‌تان نیز یک خطر محسوب می‌شود. افرادی که در معرض ذرات معلق هوا، که ناشی از سوخت خودرو هاست، قرار دارند، بیش از سایرین دچار حمله‌ی قلبی خواهند شد.

دو ساعت قرار گرفتن در معرض غلظت بالایی از آلاینده های هوا خطر بروز حمله‌ی قلبی را تا 48 درصد افزایش می‌دهد. اگر بیست و چهار ساعت در معرض این نوع آلاینده ها قرار بگیرید، خطر ابتلا تا 69 درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

دعوای همسران

 

در حال طلاق هستید

حتی به زبان آوردن واژه‌ی طلاق نیز می‌تواند موجب ناراحتی ما شود. طبق مطالعات و بررسی‌های گسترده، زنان مطلقه 25 درصد بیشتر از زنان متأهل در معرض ابتلا به حمله‌ی قلبی قرار دارند. زنانی که دو بار یا بیشتر طلاق گرفته‌اند، تا 77 درصد بیش از دیگر زنان در معرض خطر هستند.
این در حالی است که در مردانی که بیش از دو بار طلاق گرفته‌اند، این خطر تنها تا 30 درصد افزایش خواهد یافت که البته درصد کمی نیست.

در منطقه‌ای با آب و هوای بسیار گرم یا سرد سکونت دارید

هم گرما و هم سرمای شدید احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. افرادی که در مناطقی با دمای بسیار پایین زندگی می‌کنند تا 36 درصد و آنهایی که در مناطق بسیار گرم زندگی می‌کنند، با هر 1.8 فارنهایت افزایش دما تا دو درصد احتمال بروز حمله‌ی قلبی در آن ها افزایش پیدا می‌کند.

جابجا شدن زمان خواب و بیداری

اغلب افراد از شب قبل از تعطیلات و در روزهای تعطیل، برنامه ی خواب و بیداری شان به هم می ریزد و از روز اول کاری هفته ساعت خواب و بیداری جابه جا می‌شود. این تغییرات زمانی و استرسی که به دنبال آن به بدن تان وارد می‌شود، می‌تواند احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی را بالا ببرد.


  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.