تبیان، دستیار زندگی
فن آوریهای بیوانرژی ، از منابع گیاهی ، جانوری تجدیدپذیر برای تولید گونه های مختلف انرژی مانند برق ، سوختهای مایع وجامد و گازی ، استفاده می کنند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فن آوریهای بیوانرژی چیست ؟

فن آوریهای بیوانرژی چیست ؟

فن آوریهای بیوانرژی ، از منابع گیاهی جانوری تجدیدپذیر برای تولید گونه های مختلف انرژی مانند برق، سوختهای مایع و جامد و گازی ، استفاده می کنند.


سوخت  زیستی چیست؟

سوخت زیستی نوعی از سوخت است که از منابع زیست توده یا Biomass به دست می آید. این سوخت  شامل بایودیزل، اتانول مایع، متانول و سوخت های دیزل گازی می شود. از منابع اولیه  سوخت  های زیستی می توان به ضایعات چوبی ، تفاله های محصولات کشاورزی، نیشکر، غلات، روغن گیاهان و سبزیجات اشاره کرد.

منابع بیوانرژی

محصولات گیاهی :بامبو، ذرت ؛خوشه های گندم و....
محصولات چوبی :درختان با چوب سخت: شامل: تبریزی و بید
محصولات کشاورزی:نشاسته و روغن ذرت، روغن ، نشاسته گندم ، روغن های نباتی
محصولات دریایی:جلبکها، دیگر گیاهان دریایی
ضایعات محصولات کشاورزی: علوفه ذرت ، پوشال گندم وپوشال برنج
ضایعات جنگداری و شهری وضایعات فرایندهای زیست محیطی وضایعات حیوانی

چرخه زیست توده در طبیعت:

فن آوریهای بیوانرژی چیست ؟

تاریخچه زیست توده در ایران
محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهائی (1031-935 هجری قمری) جزء نخستین کسانی بوده که از بیوگاز حاصل از زیست توده (فاضلاب حمام) استفاده کرده و آن را به عنوان سوخت یک حمام در اصفهان به کار برده است.
ضرورت و مزایای استفاده از انرژی زیست توده در کشور
رفع مشکلات زیست محیطی حاصل از رهاسازی منابع زیست توده در طبیعت
کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بویژه متان
امکان تحویل انرژی پاک به شکل جامد، مایع و گاز
امکان تحویل انرژی به فرم برق، حرارت و سوخت خودروها
تولید سالانه 25 میلیون تن زباله شهری و صنعتی، بیش از 5 میلیارد مترمکعب فاضلاب های شهری و صنعتی، بیش از 400میلیون تن زائدات و ضایعات کشاورزی- جنگلی و دامی
کمک به ارتقای بهداشت عمومی
تولید انرژی با قابلیت دسترسی بالا 
کاربردهای انرژی زیست توده

فن آوریهای بیوانرژی چیست ؟

خودروهای محافظ محیط زیست

این خودروها از منابع سوختی که دارای ترکیبات هیدروژن دار مانند متانول، گاز پروپان یا گاز هیدروژن است استفاده کرده و آن را تبدیل به الکتریسیته برای قوای محرکه خودرو می کنند (موتورهای هیبریدی)، باتری مانند تکنولوژی سوخت سلولی، برای انسان ها و محیط زیست ضرری نداشته و پاک است و همچنین حمل و نقل آن بسیار ایمن تر از مایعاتی مانند بنزین است.

بیواتانول، سوخت جدید و پاک

فن آوریهای بیوانرژی چیست ؟

منابع عجیب انرژی از طبیعت
برگ های تنباکو
 باتری های شکری
  جتروفا کورکاس (کورکاس)
 ماشین های جلبکی
 فتوسنتز مصنوعی
 باتری های جاودانه رداکس (Redox)
 فاضلاب نیمه جامد
 هیدروکار و بیوکار Hydrochar and Biochar
زباله
 میوه

برگ های تنباکو

مهندسان  کشاورزی راهی یافته اند که با استفاده از تغییر ژنتیکی تولید نشاسته در تنباکو را 700 درصد افزایش دهد.  از آن بعنوان سوخت هواپیماها، اتومبیل ها و کامیون ها استفاده کنند. هدف آن است که اصلاحاتی ژنتیکی در تنباکو بوجود آید تا بتوان سوختی بهتر و ارزان تر تولید کرد.

باتری های شکری

اخیرا گروهی از مهندسان نوعی پیل سوختی آنزیمی ساخته اند که رفتار سیستم های زیستی را تقلید کرده و گلوکز را به انرژی تبدیل می کند.
 در این باتریها مالتودکسترین  ? پلی ساکارید ساخته شده از هیدرولیز جزئی نشاسته- را با هوا ترکیب کرده و برق و آب را به عنوان دو محصول فرعی مهم تولید می کند.

فن آوریهای بیوانرژی چیست ؟

جتروفا کورکاس

این گیاه دانه های روغنی را ایجاد می کند که برای تولید زیست دیزل (biodiesel) به کار گرفته شود.
ماشین های جلبکی
میکرو جلبک ها سوخت آماده هستند. این گیاه در اقیانوس رشد می کند و بنابراین با گیاهان خوراکی رقابت ندارند. علاوه بر این آن ها میزان زیادی نشاسته و شکر تولید می کنند.

فن آوریهای بیوانرژی چیست ؟

سوخت گیاهی
یکی از منابع جدید انرژی که به نظر می رسد در آینده گسترش یابد استفاده از سوخت گیاهی برای استفاده در خودروهاست. شرکت میتسوبیوشی خودروی "وان" را با عنوان "خودروی سبز" تولید کرده است. این خودرو تنها با استفاده از سوخت گیاهی حرکت می کند.
بیو اتانول
اتانول به روشهای شیمیایی و همچنین روشهای بیولوژیکی تهیه می شود. اتانول  در روش های بیولوژیکی از تخمیر نشاسته و سلولز تولید می شود.


منابع تولید بیواتانول

قندهای ساده: نیشکر، چغندر و ملاس
مواد نشاسته ای: سیب زمینی و حبوبات
مواد لیگنوسلولزی: چوب ، ضایعات کشاورزی (کاه گندم و برنج ، ساقه ذرت ، باگاس نیشکر)، کاغذهای باطله ، ضایعات چوبی  و...
فتوسنتز مصنوعی
پژوهشگران  به دنبال فتوسنتز مصنوعی هستند. هدف تولید نسخه مصنوعی از ماشین مولکولی است که در گیاهان از انرژی نور خورشید و آب استفاده می کند. نتیجه این کار مانند پنل خورشیدی است که داخل یک محفظه پلاستیکی قرار دارد. با پمپ آب در این وسیله و بمباران کردن آن با نور می توان هیدروژن مایع یا ترکیبات هیدروکربنی تولید کرد.


فاضلاب نیمه جامد(لجن )

لجن : بخش نیمه جامد فاضلاب
 فرایند های تبدیل لجن  به سوخت زیستی :
a) خشک کردن و حرارت دادن فاضلاب نیمه جامد که می تواند گاز مصنوعی قابل اشتعال تولید کند
b) حرارت دادن چربی های داخل لجن که آن ها را به زیست دیزل تبدیل میکند.
هیدروکار و بیوکار
زغالش هیدروترمال (Hydrothermal carbonization (HTC)) فرآیندی است که در طی آن بیومس (اجزای گیاهان و زباله ها) با آب مخلوط شده و در معرض حرارت و فشار در راکتور قرار می گیرد.
. اگر در این روش از آب استفاده نشود، بیوکار تولید می شود.
 هر دو محصول به شکل زغال سنگ هستند .
چربی تمساح
چربی تمساح مقدار زیادی لیپید دارد که آن را برای تبدیل شدن به زیست سوخت مناسب می کند. می توان از این چربی و سایر چربی های دیگر برای تولید سوخت استفاده کرد.
زباله
در انگلیس خودروی ویژه ای برای جمع آوری زباله تولید شده است که با باتری کار می کند. انرژی این باتری از طریق همین زباله ها تامین می شود. در نتیجه، زباله ها جمع آوری و بازیافت و انرژی پاک و دوستدار محیط زیست تولید می شود . از این انرژی می توان برای روشن کردن چراغ های روشنایی خیابان ها هم استفاده کرد

نیروگاههای زباله سوز بخاری

یکی از مشکلات بزرگ زیست محیط تولید حجم بسیار زیاد زباله در شهرهای بزرگ میباشد، که در این زمینه تحقیقات وسیعی صورت گرفته است و تا کنون عمدهترین راه حل ، سوزاندن زباله و در برخی موارد تبدیل زباله به کود و بازیابی زباله میباشد، میتوان کورههای زباله سوز را بصورت بویلر نیروگاه بخاری طراحی نمود و از حرارت ایجاد شده و احتراق مخلوط سوخت و زباله میتوان بوسیله این بویلر توربو ژنراتورهای بخار را به حرکت در آورد و انرژی الکتریکی تولید نمود.

فن آوریهای بیوانرژی چیست ؟

پرتقال
استفاده از میوه ها در تولید انرژی برق یکی از اشکال تولید انرژی از سوخت های گیاهی است. با حمایت های یکی از آژانس های تبلیغاتی در فرانسه، چراغ های فلوروسنت یک تابلوی تبلیغاتی با استفاده از برق تولید شده توسط پرتقال روشن می شوند.
جلبک سبز
جلبک سبز یکی دیگر از منابع تامین انرژی از سوخت های گیاهی است که می توان برای کارکردن خودروها، چراغ ها یا دستگاه های برقی موجود در یک ساختمان استفاده کرد.

بخش مطالب دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم:نیلوفر یاقوتی