تبیان، دستیار زندگی
من به عنوان مادر سه دختر، می توانم بگویم هیچ چیزی بیشتر از لباس خریدن برای این دخترها روی اعصاب آدم نیست!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای خرید لباس، برای دختر نوجوان

من به عنوان مادر سه دختر، می توانم بگویم هیچ چیزی بیشتر از لباس خریدن برای این دخترها روی اعصاب آدم نیست!

هدی بانکی-بخش زیبایی تبیان
خرید کردن

فرقی نمی کند بخواهید برای مدرسه شان لباس بخرید یا برای مهمانی، مراسم رسمی یا حتی لباس راحتی خانه، شما و دخترتان تقریبا همیشه روی چیزهایی نمی توانید توافق کنید مثلا  رنگ لباس، قد و قواره اش و یا مدلش والبته قیمت آن مخصوصا اگر از قبل خودتان را آماده نکرده باشید!
به عبارتی دیگر، خرید لباس برای فرزند نوجوان تان معمولا با سردرد برای شما و روحیه بهم ریخته و ناراضی برای فرزندتان تمام خواهد شد. نکات زیر را بخوانید تا هم بتوانید لباس مناسبی برای فرزندتان تهیه کنید و هم شما به عنوان پدرومادر و هم فرزندتان به عنوان یک نوجوان، خریدی لذت بخش داشته باشید، بله لذت بخش!
با دخترتان صحبت کنید و در این مورد که قرار است این لباس را کجاها بپوشد به توافق برسید. مثلا اگر این لباس برای جشن تولد دوست اوست، شاید دخترتان بتواند این لباس را در یک مهمانی خانوادگی هم بپوشد مثلا جشن نامزدی دخترخاله اش. وقتی شما و دختر نوجوان تان بدانید این لباس قرار است کجاها استفاده شود، تصمیمات آگاهانه تری می توانید درموردش بگیرید. و اگر قرار است این لباس بیشتر از یک جا پوشیده شود، احتمالا می توانید به او اجازه دهید درمورد هزینه و قیمت لباس کمی آزادتر باشد.
پیش از این که به خرید بروید از دخترتان بخواهید به شما نشان دهد که از چه مدل هایی خوشش می آید، مجلاتی که مربوط به مد و فشن برای نوجوانان هستند، کاتالوگ ها و اینترنت، نمونه های بی پایانی از مدل های گوناگون را در اختیارتان می گذارند.
از دختر نوجوان تان در مورد رنگ ها  و مدل هایی که ترجیح می دهد سوال کنید، درمورد قد دامن، و این که به نظر شما یک دامن با چه قدی خیلی کوتاه است حرف بزنید. با روشن کردن معیارها و نشان دادن آنها، یک پیام روشن و آشکار به فرزندتان برسانید. اگر قرار است لباسی که می خرید را درجایی استفاده کند که قوانین خاصی برای پوشش دارند، حتما پیش از خرید، اطلاعات کافی در مورد آن قوانین بدست آورید تا بعدا ناچار نشوید برای تعویض لباس به زحمت بیفتید، تازه اگر امکانش باشد.
اگر دخترتان به مدل خاصی خیلی علاقه دارد، درمورد همین مدل با او گفتگو کنید، مثلا بعضی از نوجوانان دوست دارند همیشه لباس و تیپ شان اسپرت  باشد، مهم نیست انتخاب شان چیست، مهم این است که شما بدانید او به دنبال چه چیزی است تا وقت تا را برای جستجوی چیزی که نمی پسندند تلف نکنید و پول تان را هم هدر ندهید.

هرگز فکر نکنید هنوز برای شیک پوشی او زود است، ابدا این طور نیست، پوشش مدروز و مناسب اندام  و ظاهرش به او اعتماد بنفس داده و عادت به آراسته و خوش پوش بودن در آینده نیزامتیاز خاصی برایش محسوب خواهد شد. البته به او یاد دهید صرف این که مدل یا تیپ خاصی مد شده دلیل بر درست بودن آن نیست، بلکه باید در این مجموعه چیزی را انتخاب کنید که با سایر معیارهای تان همخوانی داشته باشد.

در مورد بودجه ای که برای خرید لباسش درنظر گرفته اید با دخترتان صحبت کنید و او را درجریان بگذارید تا بداند توان خریدتان چقدر است. اگر او می خواهد با پولی که پس انداز کرده به این مبلغ اضافه کند، اجازه این کار را به او بدهید. دقیقا به او بگویید که این بودجه فقط برای خرید لباس است یا مبلغی است که کلا برای خرید کفش و سایر فرعیات درنظر گرفته اید. با این شیوه برای خرید کاملا مسلح  و مجهز خواهید بود! نوجوانان برخلاف چیزی که بیشتر افراد تصور می کنند در پیدا کردن حراجی های مناسب و همچنین درک مقدار پولی که قرار است خرج کنید فوق العاده هستند.
سعی کنید سراغ فروشگاه هایی بروید که مخصوص نوجوانان هستند، آنها می توانند سایز و مدل مناسب فرزندتان را دراختیارتان گذاشته و اطلاعات مفیدتری درمورد این که چه مدل و تپیی به نوع فیزیک دخترتان می آید دارند. همچنین اگر لباسی که انتخاب می کنید نیاز به تغییراتی داشته باشد آنها این کار را برای تان انجام می دهند.
قبل از بیرون رفتن از خانه برای خرید، اندازه های دخترتان را بگیرید و یادداشت کنید. خیلی وقت ها پیش می آید که لباس ها سایز استانداردی ندارند، بنابراین اگر اندازه های فرزندتان را داشته باشید، گیج و گمراه نخواهید شد. دانستن دقیق اندازه ها، همیشه شما را یک قدم جلوتر می برد.
هرگز فکر نکنید هنوز برای شیک پوشی او زود است، ابدا این طور نیست، پوشش مدروز و مناسب اندام  و ظاهرش به او اعتماد بنفس داده و عادت به آراسته و خوش پوش بودن در آینده نیزامتیاز خاصی برایش محسوب خواهد شد. البته به او یاد دهید صرف این که مدل یا تیپ خاصی مد شده دلیل بر درست بودن آن نیست، بلکه باید در این مجموعه چیزی را انتخاب کنید که با سایر معیارهای تان همخوانی داشته باشد.
اجازه دهید انتخاب های خودش را امتحان کند و حتما یک یا دومدل متفاوت با انتخابش را هم امتحان کنید، با این کار دید و ایده او بازتر خواهد شد. ممکن است دخترتان شاید چیزی را که تصورش را نمی کرده دوست داشته باشد و یا اصلا خوشش نیاید، به هرحال کسی مجبورتان نمی کند چیزی را که پرو کرده اید بخرید.
خریدتان را با یک حادثه و خاطره خوب و خوشمزه به پایان برسانید، مثلا به جایی بروید که اسنک یا دسرهای خوبی دارد. از هیجانی که او بابت خرید لباسی که دیده و خرید از خود نشان می دهد لذت ببرید و با هم خاطرات بیادماندنی و شیرین بسازید.

و اما چند نکته دیگر

بیشتر نوجوانان مخصوصا دخترها در این سنین خاص به دلیل تغییرات طبیعی و موقتی که در ظاهرشان روی می دهد ممکن است با افت اعتماد بنفس مواجه شده و حتی آشکارا به اطرافیان شان اعلام کنند که " من زشت هستم!". شما به عنوان پدرو مادر اولین و موثرترین افراد در زندگیش هستید و وظیفه ی شماست که به او طبیعی بودن این تغییرات را بفهمانید و اطمینان دهید که همیشه و درهر  صورت برای تان زیباست و به زودی این جوش ها و ... را پشت سر خواهد گذاشت. همچینن به او مراقبت از پوست و موهایش را یاد دهید و به او بفهمانید که این دو از شروط اولیه زیبایی320520 است. حتما شب ها لب هایش را با وازلین چرب کند، ضدآفتاب را هرگز فراموش نکند، موهایش را همیشه تمیز و آراسته نگه دارد و البته با تغذیه سالم، شادابی و طراوت و زیبایی پوست و موهایش را حفظ کند.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.