تبیان، دستیار زندگی
اگر لحظه روشن شدن لامپ کم مصرف دقت کنید ، می بینید که لامپ کم مصرف چند لحظه دیرتر از زدن کلید روشن می شود این یعنی تا رسیدن به ولتاژی مناسب و تحریک الکترون های داخل لامپ کمی زمان صرف می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا لامپ کم مصرف چشمک می زند ؟

چرا لامپ کم مصرف چشمک می زند ؟

اگر لحظه روشن شدن لامپ کم مصرف دقت کنید، می بینید که لامپ کم مصرف چند لحظه دیرتر از زدن کلید روشن می شود این یعنی تا رسیدن به ولتاژی مناسب و تحریک الکترون های داخل لامپ کمی زمان صرف می شود. ولتاژ باید از یك حدی بیشتر بشود ( داخل مدار الکترونیکی لامپ کم مصرف ) تا لامپ روشن شود.

1-درون لامپ کم مصرف

درون لامپ کم مصرف یك مدار یکسو کننده وجود دارد ( مبدل برق شهر به برق مستقیم یا DC ). مقدار ولتاژ خازن بعد از یکسو کننده باید به یه مقدار خاصی برسد( شارژ شود ) تا عملیات شروع شود( دشارژ به شود) . در اکثر مواقعی که لامپ کم مصرف چشمک می زند ، تقصیر این خازن هست.

یعنی وقتی ولتاژ خیلی کمی به این خازن می رسد شروع به شارژ شدن می کند و با سرعت روی المان های مدار تخلیه می شود آن زمانی که لامپ کم مصرف چشمک می زند یعنی خازن بار خودش راروی المان های مدار تخلیه می کند و دوباره شروع به شارژ شدن می کند. این چرخه ادامه پیدا می کند و براى اینست که لامپ کم مصرف هر چند ثانیه یا دقیقه یکبار چشمک می زند.
پس مقدار کمی از جریان به لامپ کم مصرف می رسدو این جریان کم، نمی تواند لامپ رابه طور کامل روشن کند ولی برای شارژ و دشارژ شدن آن خازن کافیست، شارژ شدن خازن طول می کشد اما خالی شدنش، آنى ست.

2-اتصال مستقیم فاز به لامپ

براى روشن شدن لامپ باید مسیری از فاز به نول یا بالژس شکل بگیرد، مثلا وقتی شما کلید برق رامی زنید در واقع لامپ رابین فاز و نول قرار می دهید، جریان از طریق لامپ بین فاز و نول جابجا می شود، این یك قانون در برق هست. در برخی ساختمان ها، حالا به اشتباه یا عمدی  سیم فاز رامستقیم به مصرف کننده وصل می کنندو نول رابه کلید می برند (وظیفه كلید،کامل کردن مدار برای برقراری جریان هست ).

در موردی وقتی فاز مستقیم به لامپ کم مصرف رفته، بدنه لامپ، سرپیچ، دیوار، سقف یا یك تكه آهنی فلزی چیزی می تواند نقش نول رو بازی کنداما نه به اندازه ای که جریان کامل رد بشود. این جریان کم، باعث چشمک زدن لامپ کم مصرف می شود.

چرا لامپ کم مصرف چشمک می زند ؟

استفاده از کلید برق چراغ دار

کلید های چراغ دار برای هدایت کاربر در تاریکی است که اگر در تاریکی به دنبال کلید برق بودید به جایی برخورد نکنید. لامپ داخل کلیدها به همراه یک عدد مقاومت زیاد(چند کیلو اهم) سری شده است که جریان کمی می کشد این جریان کم کافی است تا مدار لامپ کم مصرف فعال بشود. برای اینکه در این مورد از دست چشمک زدن لامپ کم مصرف خلاص بشوید می توانید لامپ داخل کلید را جدا کنید یا بشکنید یا در غیر این صورت از کلیدهای بدون چراغ استفاده کنید. یا از لامپ LED استفاده کنید.

چرا لامپ کم مصرف چشمک می زند ؟

استفاده از کلید دیمر

کلید دیمر به نوعی از کلیدها گفته می شود که ولتاژ خروجی  را تنظیم می کند از یک مقدار  حداقل تا حداکثر. (کلید دیمر را می توانید مثل شیر آب در نظر بگیرید که هر چه بیشتر شیر را باز کنید آب بیشتری می آید و بالعکس).

بنابر این برای جلوگیری از چشمک زدن لامپ بهتر از درجه دیمر را تا انتهای انتها نبندیم زیرا اجازه عبور ولتاژ و جریان کمی را به سمت لامپ می دهد که باعث چشمک زدن لامپ می شود در این میان نوعی از دیمر وجود دارد که حتی اگر دیمر را تا انتها ببندیم مجدد مقداری از جریان را عبور می دهد که برای جلوگیری از چشمک زدن لامپ کم مصرف کافی است.

حل مشکل چشمک زدن لامپ های کم مصرف بعد از خاموشی

آیا شما بعد از خاموش کردن لامپ های کم مصرف از چشمک زدن آنها رنج می برید؟ راه حل آن بسیار ساده است.

دلیل چشمک زدن: لامپ های فلورسنت در لحظه ی روشن شدن نیاز به انرژی زیادی دارند تا جریان الکتریکی از درون گاز موجود در لامپ بتواند راه خود را ببندد. در لامپ های فلورسنت قدیمی (لامپ مهتابی) این وظیفه بر عهده چک بود و لی در لامپ های جدید (لامپ های کم مصرف) چون استارت کردن لامپ را یک چیپ الکترونیکی انجام می دهد پس انرژی لازم ابتدا باید در یک خازن ذخیره شود و سپس به درون لامپ پمپ شود. اگر کلیدی که لامپ را با آن روشن و خاموش می کنید لامپدار باشد، در هنگام خاموش کردن لامپ کم مصرف، لامپ درون کلید با لامپ کم مصرف سری خواهد شد و با یک ثابت زمانی در حد چند ثانیه خازن لامپ را شارژ خواهد کرد. وقتی که خازن پر از شارژ شود، درون لامپ تخلیه شده و لامپ چشمک می زند! این عمل به طور مداوم تکرار خواهد شد.

راه حل: یا از کلیدهای بدون لامپ استفاده کنید و یا لامپ درون کلیدها را قطع کنید.

بخش مطالب علمی دانش آموزی تبیان  تنظیم:نیلوفر یاقوتی