تبیان، دستیار زندگی
از طرفی، مطالعه سطحی و عجولانه بعضی مباحث (به ویژه د روس اختصاصی و عربی) جز یک د رد سر برای اتلاف وقت و کسب نمره منفی د ر جلسه آزمون، ارمغان د یگری به همراه نخواهد د اشت. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استراتژی مطالعاتی ماه آخر(1)

ماهی گیرها، ساعت ها تورهای عریض و طویل خود را در دریا پهن می کنند و منتظر می مانند، ماهی ها کم کم وارد تور شوند و پس از مدتی، موقع جمع آوری ثمره کار آن هاست. تورها که جمع می شود، ماهی های ریز و کوچک از لابه لای تورها فرار می کنند و آن چه باقی می ماند، صیدهای بزرگ و کارساز است. اگر شما هم به کارهای چند ماه سال تحصیلی خود نگاهی بیندازید، گویی همین گونه مشغول ماهی گیری بو ه اید و حالا وقت جمع آوری تورهایتان است.

کنکور

درس ها و مباحثی را که خوب مطالعه کرده اید و وقت بیشتری صرف آن ها کرده اید، تمرین بیشتری انجام داده اید و تست زده اید، مسلماً فربه تر و بهتر شده اند و در تور ذهنتان باقی مانده اند و مباحثی را هم که عالی مطالعه نکرده یا نیاموخته اید، مثل همان ماهی های کوچک خواهند گریخت.

در هر صورت ما در روزهایی که مقابل روی خود داریم باید درنهایت دقت و هوشیاری تور مطالعات خود را جمع کنیم و از همه مهمتر به فکر حفظ و نگهداری دقیق از صیدهایمان باشیم. چه بسا آن چه که تا آخرین لحظه در تور ما بوده ناگهان از دست های ما سر بخورد و بگریزد.

می پرسید چطور؟ تجربه همه ما نشان می دهد، وقتی در درس یا مبحثی به خودتان غَرّ ه شده ایم و درصد خوب آزمون را ملاک یادگیری کامل تلقی کرده ایم، این تصور باعث کاهش ساعت مطالعه مان شده و در آزمون بعد، افت درصد مان در درس مذکور، بسیار محسوس شده است. این یعنی فرار صید های بزرگ از دست صیاد!

کنکور

با این مقدمه لازم است به تشریح نوع فعالیت های مطالعاتی ماه آخر بپردازیم. در این قسمت سعی می کنیم، بیشتر به شیوه های دوره دروس و برگزاری آزمون های کنکور سراسری بپردازیم و در قسمت بعد به مرورهای هفته آخر و فعالیت های شب و روز قبل از کنکور توجه د اشته باشیم.

اولین و مهمترین اصل در ماه آخر مطالعه های کنکور این است که، یادگیری بس است، دوره کن! یعنی اغلب داوطلبان تصور می کنند تا روز قبل از کنکور باید دائم د ر حال مطالعه مباحث جدید باشند، در حالی که حتی برای کسب بهترین رتبه ها در کنکور هم لازم نیست داوطلب به تمام سوالات هر درس پاسخ دهد.

از طرفی، مطالعه سطحی و عجولانه بعضی مباحث (به ویژه دروس اختصاصی و عربی) جز یک دردسر برای اتلاف وقت و کسب نمره منفی در جلسه آزمون، ارمغان دیگری به همراه نخواهد داشت. پس با یک نگرش منطقی و اصولی باید به این نتیجه رسید که در اغلب درس ها، دوره، تکرار و تمرین چندین باره، بهترین شیوه و استراتژی مطالعاتی خواهد بود و در کنار آن برای دروسی مثل دین و زند گی، مباحث حفظی ادبیات و لغات زبان، خواندن مباحث جدید اگر وقت زیادی از داوطلب نگیرد، می تواند یک فعالیت مکمل تلقی شود.

کنکور

هدف دیگر از برگزاری خانگی این کنکورهای جامع، شناسایی ضعف های مشاوره ایی هر درس است. به ویژه داوطلبانی که از توانایی علمی خوبی برخوردارند، در خرداد ماه احساس بی حوصلگی می کنند و نمی دانند چه درسی را بخوانند یا روی چه مبحثی از درس، وقت صرف کنند . تمام درس ها و مباحث را یکسان می بینند و نمی دانند دقیقاً چه کار کنند.

کنکورهای خانگی در تعیین و تنظیم بهتر و مفیدتر برنامه مطالعاتی به شما کمک می کند و د ر هر آزمون بسته به سختی و سادگی مباحث مختلف، مشکلات و ضعف هایتان را در هر مبحث گوشزد می کند. با این شیوه شما می توانید برنامه های تمرینی، تکراری یا دوره ای برای خود تنظیم کنید.

حال ببینیم چگونه باید این کارها را انجام داد و با چه برنامه ای، تمام این اهداف پوشش داده می شود؟

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: جلال سلیمی
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا