تبیان، دستیار زندگی
یکی از کارهایی که شما داوطلبان عزیز در روزهای منتهی به آزمون سراسری می بایست انجام دهید، تمرینات تست زنی است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول تست زنی در روزهای باقی مانده

یکی از کارهایی که شما داوطلبان عزیز در روزهای منتهی به آزمون سراسری می بایست انجام دهید، تمرینات تست زنی است. این تست زنی باید به صورت تست زنی سرعتی و دقیقاً در شرایطی شبیه کنکور انجام گیرد تا به نتیجه ای که ما از آن انتظار داریم، منتهی شود. تست زنی سرعتی شرایط و مقدماتی دارد که حتماً باید به آن ها دقت کنید. برای این که بتوانید نتایج مطلوبی در آزمون های تستی و مخصوصاً کنکور کسب کنید، باید سه اصل اساسی را مد نظر قرار دهید.

این اصول به ترتیب عبارتند از:

  • دانش
  • سرعت
  •  دقت
کنکور

همه داوطلبان برای آزمون سراسری از مدتی قبل مطالعه را شروع کرده و بسته به تلاش و جدّیتی که به خرج داده اند، الان در سطحی از دانش و اطلاعات لازم برای شرکت در کنکور هستند. قبل از ادامه بحث، توصیه ما به همه شما عزیزان داوطلب این است که به دون نگرانی از میزان مطالعه یا آمادگی خود برای کنکور و بدون استرس، در روزهای آتی فقط و فقط به ادامه مطالعه و آمادگی خود برای کنکور فکر کنید و حواشی را دور بریزید؛ زیرا پرداختن به حواشی و استرس ناشی از آن، تاثیر مخربی بر شما می گذارد و باعث می شود تا شما نتوانید بموقع از اطلاعات و مطالبی که خوانده اید، استفاده کنید؛ پس شاد و پر امید و قبراق و با توکل به خدا، آخرین قدم ها را هم بردارید. این را هم بدانید که مرحله تمرین تست زنی سرعتی، یکی از مراحل مهم آمادگی برای کنکور است و اگر شما بتوانید در این مرحله خوب عمل کنید، تاثیر زیادی بر نتیجه کنکور خود خواهید گذاشت.
 
به خاطر داشته باشید که چهار عامل مؤثر برای افزایش سرعت عمل در تست زنی، مطالعه مفهومی و معنی دار کردن مفاهیم، شادابی و سرحال بودن، تمرین و رکورد گیری در تست زنی و تمرکز و آرامش است. همان طور که اشاره کردیم، تا الان، بخشی از زمان برای مطالعه به منظور آمادگی در کنکور سپری شده است؛ اما شما می توانید با تمرینات تست زنی صحیح و سایر کارهایی که باید در این مدت انجام دهید، تا حدود زیادی پیشرفت کنید.
 
به عنوان مقدمه کار به منظور آماده شدن برای تست زنی سرعتی، حتماً مروری سریع از خلاصه ها یا آنچه که قبلاً زیر آن خط کشیده اید، داشته باشید. ما خیلی وقت ها مطالعه نمی کنیم که چیز جدیدی را یاد بگیریم، بلکه بسیاری اوقات مطالعه می کنیم تا چیزهایی را که فراموش کرده ایم به خاطر بیاوریم. مرور سریع به شما اجازه می دهد تا در مرحله تست زنی سرعتی بتوانید سریع تر به جواب برسید و تعداد گزینه های صحیح شما بیشتر باشد.

کنکور


در زمان برگزاری آزمون سراسری، از هر سؤال به سؤال دیگری رفتن و از یک مطلب به مطلب دیگر فکر کردن، به سرعت عمل و تسلّط زیادی نیاز دارد. هدف از حل تست در این مرحله، تست زنی سرعتی و در هفته های منتهی به کنکور، افزایش سرعت عمل، تسلط بر کنترل وقت و ایجاد نگاه جامع به دروس است. برای انجام این کار، بسته به برنامه خود، از دو هفته پایانی مانده به آزمون سراسری، بیشتر یا کمتر از این مدت، قبل از ظهر در شرایط کاملاً شبیه سازی شده، لباس بپوشید، پشت میز بنشینید، زمان بگیرید و هر بار، به ترتیب از آزمون های جدید به قدیم، از خودتان آزمون بگیرید.

پس از تمام شدن مهلت، سؤال های حل نشده را بدون در نظر گرفتن وقت، حل کنید و سپس بعد از ظهر همان روز، آزمون را بررسی کنید، اشکالات را در بیاورید و برای هر درس، قسمت هایی را که باید مجدداً مرور و جمع بندی شوند، علامت بزنید و بر اساس آن، برنامه مطالعه دو روز آینده تان را مشخص نمایید. برای پاسخ به اولین دسته، زمانی برای خود در نظر نگیرید. بعد از زدن تست، اشکالات خود را بر طرف کنید. همه پاسخ ها، حتی پاسخ تست هایی را که جواب صحیح داده اید، با دقت مطالعه و بررسی کنید. شاید پاسخنامه، راه کوتاه تر و مناسب تری ارایه کرده باشد؛ در این صورت، آن راه حل را جایگزین راه حل خود کنید. این نکات به سرعت عمل ما خواهند افزود. با یادگیری تدریجی راه حل های کوتاه، به تدریج، الگوریتم تبدیل معلومات تشریحی به راه حل های کوتاه تر، درذهن ما شکل می گیرد.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا