تبیان، دستیار زندگی
دختر و پسری که تصمیم بر ازدواج با یکدیگر را دارند، باید از قبل از ازدواج سطح آگاهی خود را درباره روش های برقراری ارتباط موثر با یکدیگر و همچنین راهکارهای بهبود ارتباطشان، بالا ببرند. یکی از روش هایی که می تواند به بالا بردن کیفیت ارتباط همسران کمک کند، بز
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش معنویات در زندگی زناشویی

دختر و پسری که تصمیم بر ازدواج با یکدیگر را دارند، باید از قبل از ازدواج سطح آگاهی خود را درباره روش های برقراری ارتباط موثر با یکدیگر و همچنین راهکارهای بهبود ارتباطشان، بالا ببرند. یکی از روش هایی که می تواند به بالا بردن کیفیت ارتباط همسران کمک کند، بزرگداشت مراسم مذهبی و صمیمیت معنوی می باشد.

رومینا سادات تجاره، کارشناس ارشد مشاوره
بخش خانواده ایرانی تبیان
زندگی زناشویی، دین، مذهب، ماه مبارک رمضان

همسران برای داشتن یک زندگی سرشار از شادی باید راهکارهایی را برای افزایش ارتباطات مثبت با یکدیگر پیدا کنند. افرادی که در زندگی شخصی خود به معنویات اهمیت می دهند و در زندگی متاهلی خود به انجام آداب و رسوم مذهبی می پردازند، می توانند از تاثیرات مثبت معنویات در زندگی زناشویی خود بهره مند شوند.

ارتباط موثر

ارتباط به معنای برقراری تعامل بین دو یا چند نفر است که قصد انتقال پیام هایی را به یکدیگر دارند. در ارتباط همسران ، تعامل بین زن و مرد صورت می گیرد و قرار است که پیام هایی را به یکدیگر منتقل کنند. حال اگر این پیام ها به شیوه درست و صحیح آن منتقل شود می تواند تاثیرات مثبتی را در کیفیت ارتباط همسران بگذارد. پس بر هر زن و شوهری واجب است که راه های بالا بردن کیفیت ارتباطشان را بدانند تا بتوانند از برقراری ارتباط با هم، لذت کافی را ببرند  و در نتیجه بتوانند فرزندان سالمی را تربیت کنند.

صمیمیت معنوی

یکی از مسایلی که می تواند به نزدیک شدن بیشتر همسران به یکدیگر کمک کند، انجام دادن فعالیت های لذت بخش مشترک است. یکی از این فعالیت های مشترک، انجام آداب و رسوم مذهبی می باشد. توجه کردن به آداب مذهبی می تواند تاثیرات مهمی را بر سلامت جسم و روح افراد بگذارد و طبیعتا افرادی که از جسم و روح سالم تری برخوردار باشند، می توانند ارتباط های بهتری را با اطرافیانشان برقرار کنند.

نظارت خدا

بزرگداشت معنویات در زندگی زناشویی باعث ایجاد سلامت جسمی و روحی، بالا بردن صبر در زندگی و توکل خدا در لحظه ی وقوع مشکلات می شود

یکی از آثار انجام آداب مذهبی، این است که طرفین ازدواج در هر لحظه خدا را ناظر و شاهد اعمال و رفتارشان می دانند و این خود می تواند بهترین تاثیر را در ارتباط بین همسران بگذارد. همسرانی که خدا را ناظر اعمال خود می دانند، از انجام دادن خیلی از رفتارهای نامطلوب و ناپسند خودداری می کنند و این عمل، خود  می تواند باعث بالا بردن کیفیت ارتباط همسران باشد. این افراد در صحبت هایشان نیز از صداقت بیشتری برخوردار هستند و می توانند وظایفی را که نسبت به همسرشان دارند، به خوبی انجام بدهند.

حمایت خدا

از دیگر آثار بزرگداشت معنویات در زندگی مشترک، این است که همسران با آرامش بیشتری می توانند از کنار مشکلات عبور کنند و می توانند راهکارهای بهتری را برای حل مشکلات خود به کار گیرند. این افراد مطمئن هستند که کسی هست که بتواند کمکشان کند تا بتوانند راحت تر از کنار مشکلات و سختی ها عبور کنند. در واقع این همسران در مشکلات و سختی های زندگی به خدا توکل می کنند.

پای بندی به زندگی زناشویی

افرادی که صمیمیت معنوی را در زندگی زناشویی  خود برگزار می کنند، می توانند به زندگی زناشویی خود پای بند و متعهد باشند. کسانی که بتوانند بر تعهدات اجتماعی و اخلاقی خود در خارج از ارتباط همسران پای بند باشند، به راحتی می توانند به تعهدات مربوط به ارتباط همسران نیز متعهد باشند و می دانند که زندگی زناشویی مستلزم رعایت قواعدی می باشد که اگر انجام نشود می تواند آن زندگی را به خطر بیاندازد.

بالا بردن صبر

افرادی که آداب و رسوم مذهبی را انجام می دهند، از آرامش و آسایش روحی خاصی برخوردار می شوند و اعمالی همچون روزه گرفتن، می تواند به بالا بردن صبر افراد کمک کند. انتظار کشیدن برای رسیدن به لحظه افطار، می تواند به صبور کردن افراد کمک بیشتری کند. زن و شوهری که از میزان صبوری بالایی برخوردار باشند، راحت تر می توانند با یکدیگر صحبت کنند و راحت تر نیز می توانند مشکلات و سختی های زندگیشان را پشت سر بگذرانند.

باز داری از گناه

توجه کردن به آداب مذهبی می تواند تاثیرات مهمی را بر سلامت جسم و روح افراد بگذارد و طبیعتا افرادی که از جسم و روح سالم تری برخوردار باشند، می توانند ارتباط های بهتری را با اطرافیانشان برقرار کنند

افرادی که به معنویات در زندگیشان اهمیت می دهند، دارای روحیه تقوی و پرهیزگاری می شوند و این افراد کمتر دست به گناه و خطا در زندگیشان می زنند. انجام رفتارها و اعمال نامطلوب و ناپسند نیز در این افرا دیده  نمی شود.

سلامت روحی و جسمی روزه

روزه گرفتن علاوه بر تاثیر مثبتی که بر جسم افراد می گذارد، تاثیر دیگری نیز دارد و آن این است که افراد     می توانند از سلامت روحی بیشتری برخوردار باشند. این افراد به دلیل توکلی که در کارهایشان به خدا دارند، می توانند از آرامش ذهنی بیشتری بهره مند شوند.
جسم سالم باعث می شود افراد از آرامش روحی بیشتری برخوردار باشند. یکی از راهای سالم ماندن جسم، روزه داری است. افرادی که جسم و روح سالمی را دارند، قطعا بیشتر و بهتر می توانند با دنیای اطرافشان ارتباط برقرار کنند. این افراد در برقراری ارتباط با همسرشان نیز می توانند از آرامش بیشتری برخوردار باشند.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.