تبیان، دستیار زندگی
معمولاً بیشتر داوطلبان بعد از مطالعه هر درس در پایان هفته یا ماه، تعدادی تست از مباحث مطالعه شده را حل می کنند تا از میزان توانایی و اشراف خود به مطالب دروس مطالعه شده مطلع شوند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تست زنی و شیوه های درست آن

معمولاً بیشتر داوطلبان بعد از مطالعه هر درس در پایان هفته یا ماه، تعدادی تست از مباحث مطالعه شده را حل می کنند تا از میزان توانایی و اشراف خود به مطالب دروس مطالعه شده مطلع شوند. به این نوع تست زدن، تست زدن تمرینی گفته می شود. اگر شما داوطلب عزیز از جمله داوطلبانی هستید که قبلاً برای همه دروس از شیوه تست زنی تمرینی استفاده نمی کرده اید، سعی کنید که حتماً در وقت باقی مانده، تست زنی تمرینی را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید؛ زیرا انجام این کار باعث می شود تا شما به نقاط ضعف و قوت خود در دروس مختلف، بیشتر آشنا شوید.

کنکور

نکته دوم اینکه الان بیشتر داوطلبان، دوره مرور و جمع بندی دروس را در برنامه خود دارند؛ بنابر این، استفاده از تست تمرینی باعث می شود تا شما عزیزان به مشکلات و نقاط قوت و ضعف خود به خوبی پی برده و وقت بیشتری را برای آن مباحث درسی بگذارید؛ اما نکته مهم تر این است که در هفته های پایانی تا کنکور، همه داوطلبان حتماً می بایست تست زمان دار به تعداد زیاد بزنند. تا زمانی که داوطلبی، این شکل از تست زنی را انجام ندهد، به خوبی نخواهد توانست در جلسه آزمون سراسری به تست زنی و بهره برداری از مطالعات خود بپردازد.

از مهم ترین فواید تست زمان دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:


1- افزایش سرعت و دقت در تست زنی
یکی از عوامل اصلی به اشتباه افتادن داوطلبان در تست زنی آزمون، این است که می کوشند سرعت بیشتری در تست زنی به خرج دهند، و این سرعت، باعث کاهش دقت آن ها می شود؛ در حالی که هم می توان سرعت داشت و هم می توان از دقت کافی برخوردار شد. مهم ترین عامل در همگامی سرعت و دقت، زمان است. تلفیق دو مقوله زمان و تست، ما را به تست زمان دار می رساند؛ در واقع، تسلّط یافتن بر وقت و مهارت پیدا کردن برای استفاده بهتر از وقت، جز با پاسخگویی به تست زمان دار، امکان پذیر نیست.

زمان گرفتن در هنگام تست باعث می شود تا در هر نوبت، تلاش کنید تا میزان وقت صرف شده را به زمان استاندارد نزدیک کنید. این تلاش دائمی، باعث بالا رفتن مدوام سرعت، تا رسیدن به زمان دلخواه می شود. وقتی تست زمان دار می زنید، می کوشید که ابتدا ده تست را در 35 دقیقه، سپس در 30 دقیقه و آن گاه در 25 دقیقه پاسخ دهید و این زمان گیری را تا رسیدن به زمان مورد نظر ادامه می دهید. اصرار بر وقت از یک سو و نیز تعدد دفعات تکرار و تمرین از سوی دیگر، باعث افزایش سرعت شما خواهد شد.

کنکور

2- بالا بردن قدرت تنظیم وقت
زدن تست زماندار سبب می شود که شما به صورت تجربی بتوانید وقت خود را تنظیم کنید؛ درست مثل زمانی که می خواهید از خیابان عبور کنید. در این موقعیت، قطعاً نیازی به محاسبه شتاب خود، شتاب ماشین و محاسبه نقطه برخورد ندارید و با تجربه و احساس خود این کار را انجام می دهید. زدن تست زمان دار سبب می شود که شما بتوانید در جلسه آزمون، وقت خود را با توجه به تجربه های قبلی که از تست زنی داشته اید، تنظیم کنید.

وقتی تست زمان دار می زنید، در حقیقت مغز خود را آموزش می دهید که زمان مناسب برای وقت گذاری روی هر تست را به صورت طبیعی تشخیص دهد و در نتیجه با دقت بیشتری با فعالیت علمی شما همراه شود.

3- کاهش استرس و اضطراب آزمون با پیش آزمونی مناسب در منزل
زدن تست های ترکیبی در زمان استاندارد در منزل، باعث می شود تا درصد واقعی و نقاط قوت و ضعف و اشتباهات شما به دست آید، و این موضوع، شما را در شناخت هر چه بیشتر مشکلاتتان یاری می کند؛ به علاوه، باعث می شود تا شما با تجربه مشابهی که از تست زنی زمان دار و نزدیک به روز کنکور دارید، تا حد زیادی از استرس خود بکاهید.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا