تبیان، دستیار زندگی
یونون پنتیوم نام موقتی یک عنصر فوق سنگین مصنوعی در جدول تناوبی است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یونون پنتیوم

یونون پنتیوم نام موقتی یک عنصر فوق سنگین مصنوعی در جدول تناوبی است که علامت موقت آن Uup و عدد اتمی آن 115 می باشد.

یونون پنتیوم

تاریخچه

در اول فوریه 2004 میلادی، سانتز یونونپتیوم و یونونتریوم توسط گروهی متشکل از دانشمندان روسی دانشگاه دوبنا -بنیاد مشترک تحقیقات هسته ای (Joint Institute for Nuclear Research)- و دانشمندان آمریکائی آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (Lawrence Livermore National Laboratory) ، در مجله فیزیکی Physical Review C گزارش شد. کشف آن ها هنوز در انتظار تائید است.

گروه گزارش داد که آن ها آمرکیوم (عنصر 95) را با کلسیم (عنصر 20)، برای تولید چهار اتم یونون نپتیوم بمباران کرده اند. آن ها گزارش داده اند که، این اتم ها، در کسری از ثانیه به دچار فروپاشی شده و یونونتریوم(عنصر 113) تبدیل شده اند. سپس یونونتریوم تولیدی، پیش از فروپاشی و تبدیل به عناصر شناخته شده، 1.2 ثانیه عمر کرد.

یونون پنتیوم

نام یونون نپتیوم به عنوان یک جا نگه دار،چنان که در مقالات علمی در باره جستجوی عنصر 115 به کار می رود، روش یونانی_لاتین برای گفتن "یک-یک-پنج-ایوم" ("ایوم" یک پسوند استاندارد برای نام عناصر است) می باشد. چنین عناصر فرا اورانیومی ، همیشه به روش مصنوعی ساخته می شوند، و معمولا در آخر به نام یک دانشمند نامگذاری می شوند. در این زمینه مجادلات نام گذاری عناصر و نام علمی عنصر را ببینید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور
تنظیم: مریم فروزان کیا