تبیان، دستیار زندگی
کارهایتان روی هم تلنبار شده، از هر جا یکی صدایتان می کند. نمی دانید بهتر است اول از کجا شروع کنید که در پایان ختم به خیر شود و در عین حال کسی هم نفهمد که این بهم ریختگی کارها سرنخش دست شماست و تنبلی شما این فجایع را به بارآورده است. نگران نباشید تنبلی چیز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا تنبلی علاج دارد؟

چند گام بلند برای گذر از هفت خوان تنبلی

کارهایتان روی هم تلنبار شده، از هر جا یکی صدایتان می کند. نمی دانید بهتر است اول از کجا شروع کنید که در پایان ختم به خیر شود و در عین حال کسی هم نفهمد که این بهم ریختگی کارها سرنخش دست شماست و تنبلی شما این فجایع را به بارآورده است. نگران نباشید تنبلی چیزی ست که هرکسی تا حدودی دارد، پس می توانید بر او پیروز شوید.

فراوری: ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
تنبلی

مغزتان را گول بزنید

خیلی وقت ها دیده اید كه یك كار مهم دارید اما مشغول شدن به كارهای جزئی و بی اهمیت اینقدر وقت تان را می گیرد كه اصل كار از دست می رود؛ با این بهانه كه این یكی را هم انجام بدهم و بروم سراغ كار اصلی. خب، همین كلك را به مغزتان بزنید.

كارهای بزرگ را كوچك كنید

از دیگر شگردهای مغز، بزرگ جلوه دادن كارهاست و بعد، عذر ناتوانی آوردن. هیچ كار بزرگی نیست كه قابل تقسیم به اجزای كوچك نباشد و این اجزای كوچك به مراتب به عملی شدن نزدیك ترند. پس با تقسیم كار به اجزای كوچك و انجام دادن راحت آنها كم كم می بینید كل كار را انجام داده اید. امتحان كنید و نتیجه اش را ببینید.

جایزه یادتان نرود

وقتی كاری را طبق برنامه ریزی و درست انجام می دهید لذت این موفقیت را با خود مزه مزه كنید. اگرچه روانشناسان رفتارگرا می گویند بهترین پاداش، چشیدن طعم همان موفقیت است اما حتما با جایزه ای مغزتان را  به انجام اولویتی جدید و تعریف شده عادت دهید.

فكر نکنید؛ انجامش دهید

کارها را ساده کنید و دستاوردهای بیشتری کسب کنید. زمانی که کاری پر اهمیت انجام می دهید همواره مطمئن شوید که تنها روی ملزومات هدف تان تمرکز کرده اید و از مطالب حاشیه ای عبور کرده اید

به مغز برای تحلیل بیش از حد كارها مهلت ندهید چون غالبا با تخمین هایش از حجم و ابعاد كار، شما را از انجام آن منصرف می كند. به جای فكر كردن عمل كنید. افراد معمولا در برخورد با كارها یا فكرگرا هستند و یا عملگرا. افراد فكرگرا عادت دارند هزار و یك بار از ابعاد مختلف كار را ببینند و تحلیل كنند، در عوض افراد عملگرا بیشتر به عملی كردن یك كار همت دارند تا فكر كردن در حول و حوش آن.

از کاه، کوه نسازید

از خرده كارهای كوچك و دم دستی شروع كنید. وقتی باید یك كتاب حجیم را بخوانید و تنبلی می كنید، كتاب را به فصل های كوچك تقسیم و فكر كنید فقط همان یك فصل را می خواهید بخوانید و بس. تمام كه شد بی سر وصدا و فوری همین بلا را برای فصل بعد سر خودتان بیاورید تا جایی كه پایان زیبای كتاب را ببینید.

به جای فكر كردن در مورد كار، انجامش دهید

فكر كار از خود كار بیشتر آدم را آزار می دهد. وقتی به جای فكر كردن وارد خود كار می شوید خیلی وقت ها متوجه می شوید از سایه غولی می ترسیدید كه خودتان ساخته بودید.

دل به دریا بزنید

با مغزتان در مورد كارهایی كه باید حتما انجام شوند خیلی مشورت نكنید. مغزتان در این موارد بیشتر چوب لای چرخ می گذارد. تنها بخشی كه باید برای این جور كارها با مغزتان مشورت كنید نحوه انجام بهتر كار است.

یادتان نرود همیشه «یك» بهتر از صفر است

یكی از دلایل تنبلی ما انتظار و توقع بالای ما از خودمان و از كارهایی است كه انجام می دهیم. رسیدن به 20 یا 30درصد آنچه در نهایت می خواهید خیلی بهتر از هیچ است.

به لذت بردن ازپایان كار عادت كنید

آدم ها همیشه عاشق چیزهایی هستند كه از آنها لذت می برند. علت تنبلی، نرسیدن به نقطه لذت كار یعنی زمانی است كه كار انجام می شود و به پایان می رسد.چند بار كه كارها را شسته رفته به آخر ببرید آنچنان لذت می برید كه برای دفعه بعد این لذت، سستی و تنبلی رفتن به سمت كارهای مشابه را از بین می برد.

با نظم به تنبلی پایان دهید

آشفتگی و تنبلی کارها باعث هدر رفتن انرژی و زمان شما خواهد شد بنابراین باید تلاش کنید این عامل مخرب را از زندگی تان، خصوصا زندگی تان حذف کنید و برای  از بین بردن تنبلی برنامه ریزی کنید.

ذهن تان را خالی کنید

وقتی كاری را طبق برنامه ریزی و درست انجام می دهید لذت این موفقیت را با خود مزه مزه كنید. اگرچه روانشناسان رفتارگرا می گویند بهترین پاداش، چشیدن طعم همان موفقیت است

اگر فهرستی طولانی از کارها، برای انجام دادن دارید، باید برخی از آنها را شروع کنید و این فکر که سایر کارهای تان باقی مانده است، باعث کاهش سرعت شما خواهد شد. با این حال، برخی از کارهایی که فهرست کرده اید، فوریتی برای انجام آن وجود ندارد و می توانید برای مدتی آنها را کنار بگذارید و از سوی دیگر برخی کارهای فوری هستند و باید به سرعت آنها را انجام دهید و کنار بگذارید تا ذهن تان خالی از دغدغه انجام کارهای فوری شود.
بعد از این که این کارها را تمام کردید، خواهید دید که ذهن شما فضای بیشتری برای خلاقیت خواهد داشت و در صورتی که این کارها ناتمام باقی بمانند، مانند تکه ای چربی که ورودی قلب را مسدود کند، ذهن شما را مسدود خواهند کرد.

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

تلویزیون و رادیو را خاموش کنید. در صورتی که واقعا می خواهید روی نوشتن تمرکز کنید، مودم اینترنت را نیز خاموش کنید. فقط یک پنجره جدید روی کامپیوتر خود باز کنید و فقط یک کار، یعنی نوشتن را انجام دهید. چند کارگی یکی از افت های خلاقیت است.

اصل «کمتر، بیشتر است» را در زندگی تان اعمال کنید

کارها را ساده کنید و دستاوردهای بیشتری کسب کنید. زمانی که کاری پر اهمیت انجام می دهید همواره مطمئن شوید که تنها روی ملزومات هدف تان تمرکز کرده اید و از مطالب حاشیه ای عبور کرده اید. اگر یک بار این اصل را در زندگی تان اعمال کنید، خواهید دید که کارآیی شما بیشتر خواهد شد.

یادداشت برداری روزانه

این یک گزینه معروف است، چرا که این گزینه جواب می دهد. یادداشت کردن روزانه عواملی که شما را آزار می دهند، به سازماندهی مجدد افکارتان برای مقابله با این مشکلات کمک می کند. حال این عامل می تواند از جنس جلسه، مشکلات زندگی شخصی، چالش های کاری و ... باشد که نوشتن این مشکلات می تواند به شما در طراحی استراتژی ها و پاسخ های جدید کمک کند.


منابع: همشهری دو، همشهری تندرستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.