تبیان، دستیار زندگی
گریپ فروت میوه ای از خانواده مرکبات است که منبع فوق العاده ویتامین ها، فیبر و سایر مواد مغذی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص گریپ فروت؛ جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه تا کاهش وزن

گریپ فروت میوه ای از خانواده مرکبات است که منبع فوق العاده ویتامین ها، فیبر و سایر مواد مغذی است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان
گریپ فروت

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، گریپ فروت میوه ای است با خواص ضداکسایشی که دارای قابلیت تقویت دستگاه ایمنی و همچنین قدرت کاهش کلسترول و هضم غذا است.

به گفته کارشناسان تغذیه، گریپ فروت تامین کننده ویتامین A و C، فولات (B۹)، فیبر، کولین، لیمونین و لیسوپن است. افزودن این میوه به رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می کند. در ادامه به برخی فواید این میوه اشاره می شود

تقویت سیستم ایمنی: به گفته کارشناسان تغذیه، نصف یک گریپ فروت متوسط ۵۹ درصد ویتامین C روزانه بدن را تامین می کند. ویتامین C در سیستم ایمنی بدن نقش دارد و به خنثی سازی رادیکال های آزاد بدن کمک می کند.

سلامت قلب: ویتامین C با کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی مرتبط است. طبق مطالعه سال ۲۰۱۵ محققان، افرادی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف می کنند ۱۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. هر چقدر میران ویتامین C در پلاسمای خون بیشتر باشد، نرخ بروز بیماری قلبی کاهش می یابد.

سنگ کلیه: به گفته محققان دانشگاه ویسکانسین، اسیدسیتریک موجود در گریپ فروت می تواند مانع از تشکیل سنگ کلیه شود و حتی سنگ های کوچک در حال تشکیل را تجزیه می کند. هر چقدر میزان اسیدسیتریک ادرار بیشتر باشد، بیشتر در مقابل تشکیل سنگ کلیه های جدید مصون خواهید بود.

سرطان: ویتامین C و بتاکاروتن منجر به کاهش بروز سرطان مری می شوند. مطالعه محققان نشان می دهد مکمل ویتامین C تاثیری همچون شیمی درمانی بر سلول های سرطان مری دارد و حتی ویتامین C موجب افزایش تاثیر شیمی درمانی می شود. گریپ فروت قرمز و صورتی، بعد از گوجه فرنگی، یکی از بهترین منابع لیسوپن است. لیسوپن با کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. همچنین لیسوپن در کاهش ریسک ابتلا به سرطان معده هم نقش دارد. لیمونین موجود در آن به کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه کمک می کند.

سلامت دوره بارداری: فولات از مکمل های ضروری برای زنان باردار به منظور پیشگیری از بروز نقص در شبکه عصبی جنین است.

جبران کم آبی بدن: گریپ فروت ۹۱ درصد آب دارد از اینرو به جبران کم ابی بدن کمک می کند.

هضم غذا: فیبر و آب موجود در گریپ فروت به هضم غذا کمک کرده و در کاهش یا پیشگیری از یبوست نقش دارد.

کاهش وزن: گریپ فروت به طور طبیعی حاوی مقادیر زیاد فیبر است که در ایجاد حس سیری نقش دارد و می تواند منجر به جلوگیری از پرخوری شود. فیبر همچنین به تثبیت سطح قند خون کمک کرده و مانع از افزایش آن که در گرسنگی نقش دارد می شود.

کلسترول: گریپ فروت حاوی فیبری موسوم به پکتین است که در کاهش سطح کلسترول بد LDL و پایین آمدن تری گلیسیریدها نقش دارد. به گفته محققان مصرف گریپ فروت به مدت ۳۰ روز موجب کاهش سطح کلسترول LDL می شود.

بینایی چشم: ویتامین A که گریپ فروت منبع خوب آن است، برای داشتن بینایی خوب ضروری است.


خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.