تبیان، دستیار زندگی

بدون غده تیروئید چه کنیم؟

غده تیروئید در ناحیه جلوی گردن واقع شده است. هورمون‌های تیروئید بسیاری از فرآیندهای شیمیایی را در بخش‌های مختلف بدن كنترل می‌كنند. گاهی اوقات پزشک مجبور می‌شود غده تیروئید فرد را با عمل جراحی از بدن خارج کند، مثلا در سرطان تیروئید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غده تیروئید
 

سرطان تیروئید در سنین جوانی و میانسالی شیوع دارد و در خانم ها شایع تر است. در اکثر مواقع این سرطان به‌طور کامل از بین می‌رود. خاصیت مهم سلول های سرطانی تیروئید که آن را از بقیه سرطان‌ها جدا می‌کند، این است که ید را بشدت جذب می‌کند.

از مهم‌ترین علائم آن باد کردن جلوی گردن است. البته همیشه این علامت نشانه‌ی سرطان نیست و باید با روش های مختلف بررسی شود.

معمول‌ترین روش درمانی در این بیماری برداشتن کامل تیروئید می‌باشد، البته می‌توان با شیمی درمانی نیز (در موارد خاص) به درمان و یا کاهش علائم این سرطان پرداخت.

سرطان یکی از دلایلی است که فرد به تیروئیدکتومی (برداشتن تیروئید) نیاز پیدا می‌کند. کم کاری تیروئید بزرگ شده (گواتر) ، ندول های تیروئید و یا پرکاری تیروئید از دیگر دلایل تیروئیدکتومی هستند.

اگر کل غده‌ی تیروئید حذف شود، نیاز به مصرف هورمون‌های مصنوعی تیروئید است، زیرا بدن دیگر قادر به تولید آنها نخواهد بود

انتخاب یک جراح

قبل از اینکه عجولانه تصمیم بگیرید، سعی کنید در بیمارستان و از افراد خبره درباره پزشک جراح مورد نظرتان تحقیق کنید و از اینکه دقیقا حوزه ی تخصص او چیست (حتما تخصص غدد درون ریز باشد) و تا به حال عمل های جراحی که انجام داده است موفق آمیز بوده یا خیر و در کل از نتایج سالانه ی آنها با خبر شوید.

آماده شدن برای عمل جراحی

جراح ممکن است آزمایش های خاصی مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و یا آسپیراسیون را به منظور به دست آوردن یک تصویر برای بررسی مکان دقیق غده تیروئیدتان در نظر بگیرد.

از حدود یک هفته قبل از عمل جراحی شما باید مصرف هر گونه دارویی که منجر به لخته شدن خون می‌شود را قطع نمایید، از جمله‌ی این نوع داروها آسپیرین و ایبوپروفن است. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد از شب قبل از عمل جراحی چیزی نخورید و ننوشید.

اگر فرد مبتلا به سرطان نوع پیشرفته باشد، نیاز است از هفته‌های قبل مصرف برخی مواد غذایی را قطع نماید و از مواد غذایی حاوی ید بسیار پایین تغذیه کند.

افراد مبتلا به دیابت باید میزان قند خونشان تحت کنترل باشد و نیاز است که افراد سیگاری حداقل دو تا چهار هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کنند.

چگونه غده‌ی تیروئید حذف می‌شود؟

عمل جراحی تیروئید می‌تواند نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد و یا می‌تواند به صورت سرپایی صورت بگیرد. این مسئله بستگی به نظر جراح و فرد بیمار و نوع بیماری اش دارد.

عمل جراحی می‌تواند چهل و پنج دقیقه تا سه ساعت به طول بیانجامد. جراح بر روی یک چین از گردن (محل بریدگی بعد از جراحی خیلی معلوم نباشد) یک برش افقی ایجاد می‌کند.
پس از حذف غده‌ی تیروئید، محل برش بخیه زده شده و پانسمان می‌شود.

خطرات حذف غده‌ی تیروئید

دو عارضه ی اصلی برای هر گونه عمل جراحی وجود دارد: خونریزی و عفونت. این خطرات در عمل جراحی تیروئید بسیار کم است، زیرا تقریبا هیچ وقت گردن دچار عفونت نمی‌شود و از طرفی با ارتقاء علم پزشکی، فرایند پاکسازی ابزارها و...، خطر خون ریزی و عفونت به دو درصد کاهش پیدا کرده است.

این احتمال وجود دارد که بعد از عمل جراحی تیروئید، سطح کلسیم خون بسیار پایین بیاید (به خاطر آسیب به غده پاراتیروئید در حین جراحی که نزدیک تیروئید است) و یا ممکن است عصب هایی که صدای فرد را کنترل می‌کنند، آسیب ببینند. بسیاری از افراد پس از جراحی از این دو مشکل به طور موقت رنج می‌برند، اما مشکلات دائمی بسیار نادر است. مشکل دائمی شامل خشونت همیشگی صداست.

دوره‌ی نقاهت پس از عمل جراحی

انتظار می‌رود پس از عمل جراحی تا مدتی با گلودرد از خواب بیدار شوید. همچنین ممکن است دچار دردهایی در عضلات گردن گردید.

در طول بیست و چهار ساعت اول پس از عمل جراحی توصیه می‌شود که از کیسه یخ به مدت پانزده دقیقه و سه بار در روز استفاده شود. استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن نیز توسط پزشک به بیمار توصیه خواهد شد.

بهتر است تا سه تا چهار روز بعد از عمل، هیچ برنامه‌ای برای خود نچینید، جز خوابیدن و استراحت کردن در خانه! بهتر است حواستان به مصرف سر موقع مسکن‌ها باشد. اغلب پس از یک تا دو هفته به بهبودی خواهید رسید.

زندگی پس از تیروئیدکتومی (برداشتن تیروئید)

اگر کل غده‌ی تیروئید حذف شود، نیاز به مصرف هورمون‌های مصنوعی تیروئید است، زیرا بدن دیگر قادر به تولید آنها نخواهد بود. اگر قسمتی از غده‌ی تیروئید حذف شود، به تشخیص پزشک نیاز به مصرف قرص‌های کنترل کننده هورمون دارید.

از آنجا که هورمون‌های تیروئیدی تا مدت‌ها در بدن وجود دارد، فرد تا دو ماه پس از حذف تیروئیدش احساسی کاملا طبیعی دارد، اما به مرور انرژی‌اش کاهش می‌یابد تا جایی که فرد قادر به انجام کارهای روزمره و معمولی نیز نمی‌باشد. به همین خاطر پزشک برای بالا نگه داشتن سطح سوخت‌وساز بدن و انرژی، دارو تجویز می‌کند.

در مورد جای زخم عمل جراحی نیز باید بگوییم که تقریبا بعد از دو ماه، فقط یک قرمزی جزئی باقی می‌ماند و پس از آن به مرور زمان از بین می‌رود.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.