تبیان، دستیار زندگی
ها! نتایج یك پژوهش میدانی نشان می‌دهد بیش از 85 درصد خریداران خودروهای بالای 100 میلیون تومانی در كشور، فوتبالیست‌ها هستند؛ اتفاقی كه حقیقتی جالب را در بر دارد: این كه سطح درآمد افراد شاغل در فوتبال ایران به سطح فوق‌ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هولناک مثل پول برای فوتبالیست ها!


نتایج یك پژوهش میدانی نشان می‌دهد بیش از 85 درصد خریداران خودروهای بالای 100 میلیون تومانی در كشور، فوتبالیست‌ها هستند؛ اتفاقی كه حقیقتی جالب را در بر دارد: این كه سطح درآمد افراد شاغل در فوتبال ایران به سطح فوق‌العاده بالایی رسیده است.

به عنوان مثال، آمار ثبت شده در برگه‌های قرارداد تیم‌های ورزشی نشان می‌دهد حداقل درآمد سالیانه یك فوتبالیست شاغل در یك تیم لیگ دسته اولی تهرانی 20 میلیون تومان همراه با حقوق ماهیانه معادل 300 تا 400 هزار تومان است؛ درآمدی كه حداقل پنج برابر درآمد سالیانه یك كارمند رسمی دولت است!

در این شرایط می‌شود اینطور نتیجه گرفت كه فوتبال حرفه‌ای در ایران ما همچون دیگر كشورها یكی از مشاغل پردرآمد است. شغلی كه میانبری به سوی ‌آرزوهاست. آرزوهایی كه جامعه ایرانی علاقه دارد به سرعت به آن ها برسد.

از اواسط دهه هفتاد و همزمان با حضور «امیر عابدینی» در راس باشگاه پرسپولیس بود كه برای اولین بار بازیكنان فوتبال با ارقام میلیونی در ازای بازی، آشنا شدند و در كمتر از 10 سال این ارقام چندمیلیونی به قراردادهایی چندصدمیلیونی برای بازیكنان درجه یك لیگ ایران و چند میلیاردی بازیكنان لژیونر بدل شده است.

بازیكنان فوتبال كه بیشتر از خانواده‌های كم‌درآمد هستند، پس از انعقاد اولین قرارداد حرفه‌ای به پول‌هایی می‌رسند كه به سختی می‌توانند صفرهای آن را بشمارند. صفرهایی كه به هر حال باعث تغییرات سریع در میان این قشر شده است؛ شاید باور كردنی نباشد اما بنابر یك گزارش، نمودار طلاق میان بازیكنان طراز اول فوتبال ایران در اوج خود قرار دارد. این روند كه از جام ملت‌های آسیا (1996امارات) و جام جهانی (1998 فرانسه) آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد، در حالی كه بسیاری از فوتبالیست‌های مطرح ترجیح می‌دهند فعلاً خود را گرفتار ازدواج نكنند!

در حال حاضر درصد بسیاری از بازیكنان مشهور فوتبال ایران كه عمر زندگی زناشویی آن ها به بیش از 7 ، 8 سال می‌رسید، از همسران خود جدا شده‌اند. چرا كه درآمد مناسبی كه این جمع از فوتبال به دست آورده‌اند، باعث تغییر الگوهای ذهنی اولیه زناشویی آن ها می‌شود.

در این بین شاید «علی دایی» را بتوان یك استثنا به حساب آورد؛ بازیكنی كه گرچه بسیار دیر تن به ازدواج داد اما همسرش را از یك خانواده مرفه انتخاب كرد و در حال حاضر نیز زندگی آرام و بی‌دردسری دارد. ولی در طرف مقابل، می‌توان به سرطلایی‌ها و پاطلایی‌هایی اشاره كرد كه پیش از شهرت متاهل بوده و حالا برای خود مجردی می‌نمایند. البته در این بین باز استثنایی وجود دارد: فوتبالیستی كه به نوشته یك روزنامه ورزشی تا به حال 6 بار رسماً داماد شده است!

چند سال‌ پیش «وینكو بگوویچ» سرمربی وقت تیم پرسپولیس، كلافه از رفتارهای غیرحرفه‌ای فوتبالیست‌های ایرانی، می‌گفت مربیان فوتبال ایران باید با ورود به عرصه‌های خصوصی زندگی شاگردانشان، آن ها را هدایت كنند. او با اشاره به یكی- دو ملی‌پوش تیم فولاد كه پس از قهرمانی تیم ملی در بازی‌های بوسان، دچار مشكلات خانوادگی وحشتناكی شدند، عقیده داشت: «زندگی زناشویی گرم یك فوتبالیست باعث افزایش عمر مربیگری مربیان است!»

منبع : J4P

گزارش تصویری از مراسم ازدواج علی دایی

مهریه حضرت زهرا(س) مهریه همسر دایی

یزدانی هم به جرگه متاهلین پیوست