تبیان، دستیار زندگی
مشهور فقها، رقص زن را فقط برای شوهرش جایز می دانند. بنابراین در جایی كه دیگران هستند رقص جایز نیست و نیز رقص زنان در مجالس زنانه و رقص مردان در مجالس مردانه جایز نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقص در میان جمع محارم !

مشهور فقها، رقص زن را فقط برای شوهرش جایز می دانند. بنابراین در جایی كه دیگران هستند رقص جایز نیست و نیز رقص زنان در مجالس زنانه و رقص مردان در مجالس مردانه جایز نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری - بخش احکام اسلامی تبیان
رقص

سوال:  آیا رقص زن در عروسی اشکال دارد؟

مسلماً رقص زن برای مردان نامحرم حرام است، اما دربار رقص زن برای زنان نزد محارم  در میهمانی ها یا عروسی هایی که در آن مردان نمی توانند رفت و آمد کنند، نظر مراجع معظم تقلید به این شرح است: آیات عظام بهجت، فاضل، نورى، وحید خراسانی و سیستانى: بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [1] آیة الله صافى، آیة الله مکارم شیرازی: رقص زن براى زن و مرد حرام است. [2]   
آیات عظام تبریزى [3] ، خامنه اى، امام خمینى: اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد (ولى براى مومن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید). [4]   
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. در غیر این  صورت هم اگر به گونه  اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمید متدیّن، خواهد بود.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
موسیقی مطلقاً حرام است و فقط رقصیدن زن برای شوهرش در صورتی که همراه با حرامی نباشد، جایز است.

سوال: کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟

نظر مراجع تقلید در این زمینه آن است که اگر مستلزم مفسده نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود به خودی خود  اشکال ندارد. برخی از فقها نیز معتقدند اگر نامحرم هم بشنود ولی موجب تحریک وی نباشد، باز هم اشکالی ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر مستلزم مفسده نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود فی نفسه اشکال ندارد و در غیر این صورت جایز نیست.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر بداند مرد اجنبی صدای او را می شنود حرام است صدای خود را نازک و زیبا کند به حدی که عادتاً موجب تهییج باشد.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
  چنانچه مفسده نداشته باشد اشکال ندارد.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه به گوش نامحرم نرسد فی نفسه مانعی ندارد.

سوال: رقص در میان جمع محرم ها چه حكمی دارد؟

 جواب: مشهور فقها، رقص زن را فقط برای شوهرش جایز می دانند. بنابراین در جایی كه دیگران هستند رقص جایز نیست و نیز رقص زنان در مجالس زنانه و رقص مردان در مجالس مردانه جایز نیست. (استفتائات امام (ره), ج2, س35 استفتائات آیة الله مكارم  شیرازی, ج1, س534)

سوال: كف زدن در جشن های مذهبی برای مولودی, عروسی ها, تشویق و خوشحالی چه حكمی دارد؟

 جواب: به طور كلی كف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشكال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی كه در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود به ذكر صلوات و تكبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد. (اجوبه الاستفتائات , ج2, ص 95 و چاپ وزیری, س1182)

سوال: دادن مبلغی به عنوان شاباش كه در جشن های عروسی به عروس یا داماد داده می شود چه حكمی دارد؟

دادن هدیه به عروس اشكال ندارد اما اگر دادن وجه مذكور در مقابل رقصیدن عروس یا داماد باشد كه اگر رقص نباشد به او نمی دهند, و به نظر مرجع تقلید عروس یا داماد یا دهنده وجه رقص او جایز نباشد دادن وجه مذكور اشكال دارد.

پی نوشتها:
[1]  آیة الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1736؛آیظ الله سیستانى sistani.org ،رقص ش 3؛ آیة الله نورى، استفتاءات، ج 2،س 574؛ آیة الله بهجت، توضیح المسائل، م 1.
[2]  آیة الله مکارم شیرازی ، استفتاءات، ج 1، س 537 آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1580، به نقل از نرم افزار پرسمان.
[3] . البته آیة الله تبریزی رقص زن برای مرد محرم را هم جایز نمی دانند.
[4] آیة الله تبریزى، استفتاءات، س 1042 آیة الله خامنه اى، اجوبه، س 1168 دفتر: امام خمینى.



منابع:
سایت اسلام کوئیست بخش فقه و احکام
سایت اندیشه قم بخش احکام شرعی


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.