تبیان، دستیار زندگی
بصیرت و خوداتکایی؛ توصیه رهبری به جوان امروزی برای نجات و فلاح است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بصیرت و خوداتکایی؛ توصیه رهبری به جوان امروزی برای نجات و فلاح است

توصیه رهبری به جوان امروزی

تبیان به نقل از خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، با توجه به فرا رسیدن روز جوان با حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در خصوص نامه های رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان غربی و شمولیت این نامه ها به ویژه برای جوانان کشور، به گفت و گو نشسته ایم؛ گفت و گوی ما را با عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می خوانید:

جناب آقای رجبی! با توجه به اینکه چندی پیش حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان غربی دو نامه مرقوم فرمودند و آنها را به شناخت اسلام اصیل دعوت کردند، آیا این دو نامه جوانان شرقی را نیز مشمول حال خود می کند و می توان مخاطب آن را جوانان شرقی و ایرانی نیز در نظر گرفت؟

البته اصل نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی است. به دلیل آن که این نامه ها جنبه اطلاع رسانی از توطئه های استکبار جهانی داشته و این نظام سلطه، فکر و ذهن تمامی جوان های غربی را نسبت به اسلام و نظام تحریک کرده و اطلاعات خلاف واقع را به آن ها منتقل می کند و امپراتوری رسانه ای آن ها، اجازه انتقال اطلاعات درست و صحیح را به جوانان خود نمی دهند.

بنابراین، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی برای دستیابی جوانان به حقیقت اسلام و نظام اسلامی و حتی نظام جمهوری اسلامی ایران، با صدور این دو نامه خواستند تا آنها از طریق کانال و مراجعه مستقیم به منابع معتبر، خود به اطلاعات لازم دست پیدا کنند تا در دام استکبار نیفتند. اما از آن جهت که دشمن در فضای مجازی کشور ما نیز فعال است و ممکن است از این طریق آسیب های جدی به افکار و اذهان جوان ها وارد کند، برای پیشگیری از در دام افتادن که احتمالا در آینده دامان جوان ها را می گیرد، این نامه ها نیز می توانند مخاطب جوان ایرانی قرار گیرند تا آن ها اثر القائات فکری و اندیشه ای دشمن، دچار انحراف مسیر نشوند.

بنابراین این نامه ها می توانند هشداری برای جوان های ما باشند که در دام استکبار جهانی نیفتاده و منابع دقیق و معتبر را مبنای آگاهی و بصیرت خود قرار دهند.

با این توصیف این دو نامه درصدد پاسخ به کدام نیاز جوان امروزی است و چه تاثیری می تواند در سبک زندگی آن ها می تواند داشته باشد؟

این نامه ها، رهنمودی است که جوان ها با مراجعه به آن ها و تامل و تعمق، موانع تفکر دینی را بازشناخته و نظام تفکر دینی را به صورت دقیق و صحیح از منابع متعبر و اصیل و قابل اعتماد دریافت کنند.

امروز در داخل کشور ما نیز به خصوص در فضای مجازی و دنیای رسانه، مبانی تفکر دینی و اسلامی، مورد هجمه دشمن قرار گرفته و در این راستا شبهات و ایرادات و اشکالات فراوان مطرح می شود و تفسیرهای نادرستی که با اسلام آمریکایی سازگار بوده و با اسلام ناب در تضاد است، به افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان ارائه می شود و ذهن آن ها را درگیر مسائل نادرست و بی اساس می کند. بنابراین، طبیعی است که اگر جوان های ما اسلام ناب را از منابع معتبر دریافت نکنند، طبعا تحت تاثیر آن تفکر اسلام آمریکایی قرار گرفته و این یک خطر و آسیب جدی است که نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد. در حقیقت امروز آن تفکری که امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مروج آن بودند و آن اندیشه ای که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند و در فرصت ها و جمع های مختلف و گوناگون مطرح می کنند، مورد هجمه و دشمنی دشمنان ما قرار گرفته است و آن ها نسبت به مبانی اسلام و انقلاب ما سرمایه گذاری داشته و در صدد هستند که آن روحیه انقلاب گری مردم به ویژه جوان ها تضعیف شود.

از این رو، دشمن کار اندیشه ای و تفکری انجام می دهد و بنابراین جوان های ما نیز باید نسبت به این مسائل و آرمان ها و ایده های امام راحل (ره) و رهبر انقلاب اسلامی و چرخه انحراف از اندیشه های ایشان که دشمن نشانه گرفته است و قصد تحریفشان را دارد، هوشیار و بیدار باشند و درست را از غلط، با آگاهی و بصیرت تشخیص دهند. این موضوع می طلبد جوانان ما نسبت به بیانات رهبر معظم انقلاب و بزرگانی همچون آیت الله مصباح، آیت الله جوادی آملی و آثار شهید مطهری حساس بوده و اندیشه صحیح را از این منابع معتبر دریافت کنند و در برابر شبهاتی که دشمن در فضای مجازی، ماهواره ها و حتی مطبوعات داخلی مطرح می کند، اندیشه صحیح را انتخاب کنند تا درصد آسیب پذیری آنها به حداقل رسیده یا از اساس منتفی شود.

بخش دیگر این ماجرا نیز به جریان شناسی جریان های مختلف یا همان بصیرت اجتماعی و سیاسی باز می گردد. در حقیقت این بسیار امر مهم است، همان طور که دشمن در خارج از کشور، اسلام را در قالب جریان های معارض و گروه های اجتماعی افراطی و حتی به نام معتدل معرفی می کند یا داعش را به عنوان تفکر اسلامی و صاحبان حکومت شام و عراق و نماینده اسلام نشان می دهد و قصد دارد این گروه های تروریستی را که ساخته دست رژیم صهیونیستی به عنوان نمایندگان اسلام جا بزند، این رویکرد نشان می دهد آن ها قصد دارند بصیرت اجتماعی و سیاسی جوان های کشورهای مختلف را منحرف کنند تا وقتی  می خواهند الگوی صحیح و اندیشه اسلامی را انتخاب کنند، ذهن آن به سمت این گروه های منحرف سوق داده شود. بر همین اساس جریان هایی نیز در داخل کشور هستند که نقطه مقابل اسلام بوده و به اهداف دشمن پر و بال می دهند.

مثلا کدام جریان ها؟ آیا به مصداق مشخصی در این زمینه می توانید اشاره کنید؟

جریان هایی همچون بهاییت که جاسوس رژیم صهیونیستی بوده و آب در آسیاب دشمن می ریزند و تلاش می کنند اسلام حقیقی را به گونه ای دیگر معرفی کنند. بنابراین، جوان های ما باید از جریان سازی های اجتماعی و سیاسی، اطلاعات دقیقی در دست داشته باشند تا تحت تاثیر جریان های انحرافی که هدف آن ها تضیف و تحریف اندیشه ها و آموزها و اساس اسلام است قرار نگیرند. بنابراین، هر دو نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان غربی نیز برای جوان ایرانی راهبرد و راهنمایی است تا راه بصیرت یابی را شناخته و بنیان های فکری اسلام ناب را بشناسد و در برابر جریان های معارض سیاسی و اجتماعی، خود را مصون بدارد.

در این صورت جوان ما تحت تاثیر شعارها و خرافات و امور احساسی که صرفا بر اساس شخصیت های کاذب ایجاد می شود، قرار نگرفته و مطابق با عقلانیت و پذیرش دیدگاه بر اساس استدلال و برهان به پیش خواهد رفت. رهبر انقلاب اسلامی نیز خواهان آن هستند که جامعه اسلامی و جوان ها ما خوداتکایی داشته و در برابر فرهنگ غرب خودباخته نباشند و اهل فکر و اندیشه بوده تا راه صواب از ناصواب را تشخیص دهند. این نیز عنصر دیگری است که رهبر جوانان غربی را به تامل و تفکر می خوانند و پذیرش بر اساس مراجعه به منابع معتبر را توصیه می کنند که این پیام، برای جوان ایرانی نیز قابل تامل است. در حقیقت این پیام اسلام و قرآن است که به مسلمان ها توصیه می کند بر اساس علم و بصیرت حرکت کرده و در برابر افرادی که افراد معارض با اسلام، از آن ها طلب برهان و بینه یعنی دلیل روشن داشته باشند.


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.