تبیان، دستیار زندگی
از وقتی طالبان علیه داعش اعلام جنگ کرده، تماس هایی بین رهبران طالبان و گروه مرگ وجود داشته و طالبان به صورت ضمنی حمایت و پشتیبانی خود را از عملیات های این گروه اعلام کرده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با گروه «مرگ»

از وقتی طالبان علیه داعش اعلام جنگ کرده، تماس هایی بین رهبران طالبان و گروه مرگ وجود داشته و طالبان به صورت ضمنی حمایت و پشتیبانی خود را از عملیات های این گروه اعلام کرده اند.

زعفرانی- بخش سیاست تبیان
گروه «مرگ»

با انتشار اخباری مبنی بر نفوذ گروه تروریستی تکفیری «داعش» به افغانستان و آغاز فعالیت های آن در این کشور و ارتکاب جنایات قتل و کشتار و اسارت و ربودن شهروندان افغانستانی در مناطق مختلف این کشور، مردم افغانستان که سال هاست، با این پدیده شوم در قالب تروریسم «القاعده ای» و «طالبانی» آشنا هستند و ده ها هزار نفر از عزیزان و بستگان آنها را قربانی خود کرده و همچنان از میان شهروندان بی دفاع این کشور قربانی می گیرد، این بار عزم خود را جزم کردند تا در قالب تشکلی جدید به مبارزه با تروریسم داعشی بروند.
در واقع انگیزه مبارزه با داعش، عاملی شد تا سال گذشته گروهی از شهروندان افغانستانی گروهی به نام «شورای همسبتگی فرماندهان جهادی شمال» تشکیل دهند که بعدها به «گروه مرگ» شهرت یافت.
هسته اولیه گروه مرگ که در ولایت «بلخ» اعلام موجودیت کرد، را یک صد مبارز و فرمانده جهادی پیشین افغانستانی تشکیل می دهند. این گروه هدف خود را مبارزه با دو گروه تروریستی تکفیری داعش و طالبان اعلام کرد و این عاملی شد تا خیلی زود ده ها جوان افغانستانی به این آن ملحق شوند.
بیانیه تاسیسی این گروه نیز صراحتا به هدف این گروه در مبارزه با تروریسم از جمله تروریسم داعشی و طالبانی اشاره کرده و تاکید می کند: گروه مرگ در راستای خدمت به وطن با توجه به تجربیات جهاد در مقابل اشغالگران انگلیس و روس، به مقابله با داعش و طالبان خواهد پرداخت.
 گروه مرگ، پرچم و نشان مشخصی مانند داعش و طالبان ندارد و تنها نشان و مشخصه اعضای این گروه که آنها را از گروه های دیگر متمایز می کند، لباس های آنهاست که از پرچم افغانستان تهیه شده است.
افراد این گروه روبندهای سیاه، عینک های دودی به چشم می زنند و می گویند: «راهشان در جاده زندگی یک طرفه است و راه بازگشتی ندارند. آنها با عضویت در این گروه غسل شهادت و کفن سفید بر تن کرده اند.
رهبران این گروه ادعا می کند، تعداد اعضای گروه مرگ بالغ بر 5 هزار نفر است و با اعتقاد قلبی به اینکه تفاوتی میان طالبان و داعش نیست و هر دو آنها دشمن مردم و کشور افغانستان هستند و باید با آنها مبارزه کرد، به گروه مرگ ملحق شده اند.
البته گفته می شود، از وقتی طالبان علیه داعش اعلام جنگ کرده، تماس هایی بین رهبران طالبان و گروه مرگ وجود داشته و طالبان به صورت ضمنی حمایت و پشتیبانی خود را از عملیات های این گروه اعلام کرده اند.
گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد، فعالیت گروه مرگ محدود به استان بلخ نمی شود، بلکه در استان های دیگر افغانستان مانند زابل، فراه و هلمند نیز فعالیت دارد و برای آموزش اعضای جدیدی که به این گروه ملحق می شوند، دوره های آموزش نظامی برگزار می کند.
«محمد مهدی یار» که خود را رئیس این گروه معرفی می کند، می گوید: این گروه «شورای همبستگی مجاهدین» نام دارد و کادر رهبری و فرماندهی آن را هم اکنون 300 مبارز افغانستانی تشکیل می دهند که غالبا دارای تجربه مبارزه و جهاد در سال های گذشته هستند و در کادرهای فرماندهی احزاب و گروه های افغانستانی فعالیت می کردند.
مهدی یار با اشاره به اینکه اعضای گروه مرگ، به ویژه کادر رهبری و فرماندهی آن وابسته به قوم و قبیله خاصی نیست، توضیح داد: این گروه افرادی از اقوام و طوایف مختلف از 5 ولایت شمال افغانستان و گروه های مبارز و جهادی این منطقه را خود جای داده و حدود 5 هزار عضو دارد.
به گفته او گروه مرگ در زمان اعلام موجودیت دارای هیچ گونه سلاح و مهمات نظامی نبود، اما هدف اعلام شده از سوی گروه که مبارزه با داعش و طالبان است، به اعضای آن انگیزه می دهد تا به محض تجهیز فعالیت نظامی خود را آغاز کنند و نه تنها به مبارزه با داعش و طالبان که آنها را دشمن خود می دانند، بروند، بلکه مبارزه خود را آنقدر گسترش دهند که تمام گروه های تروریستی را دربرگیرد که خطری علیه امنیت ملی این کشور تشکیل می دهند.
مهدی یار ادامه می دهد: اگر دولت افغانستان از این گروه حمایت کند و اعضای آن را تجهیز کند، با همین گروه 5 هزار نفری قدرت بیرون راندن طالبان و داعش و دیگر گروه ترویستی را از شمال افغانستان دارند و در مراحل بعد با هماهنگی و همکاری با دیگر گروه ها و فرماندهان جهادی، این گروه  ها را از تمام نقاط افغانستان بیرون کنند.
همانگونه که گفته شد، گروه مرگ که در بلخ اعلام موجودیت کرده و خود را شورای همسبتگی فرماندهان جهادی شمال می خواند، هرچند تاکنون فعالیت مسلحانه ای نداشته، تاکید می کند، هیچ مرجعی را برای تامین مالی و نظامی خود جز دولت نمی پذیرد تا مبادا مجبور به پذیرش خواسته ها و دیکته های آن شود.
اما هشدار می دهد، اگر دولت و مسئولان امر در مسیر بهبود اوضاع کشور گام بر ندارند، علیه آنها نیز وارد عمل خواهد شد و بر ایستادگی در برابر داعش و مبارزه با آن تا پای جان تاکید کرده و تا آخرین قطره خون با این گروه خواهد جنگید.
شورای فرماندهان سابق جهادی ضمن انتقاد از 13 سال حکومت «حامد کرزی» خواهان بازخواست از دولت قبلی است که چرا با در اختیار داشتن بیش از 400 هزار نیروی نظامی نتوانست، 30 هزار شبه نظامی طالبان را سرکوب کند.
محمد مهدی یار، رئیس شورای فرماندهان سابق جهادی افغانستان بر این باور است، حکومت هایی که تاکنون در افغانستان روی کار آمده اند، دارای منافع مشترک و مواضعی همسو با داعش بوده و این گروه را خطری برای خود نمی دانند. به همین دلیل مهدی یار با مورد خطاب قرار دادن مردم افغانستان از آنها می خواهد به این گروه ملحق شوند.