تبیان، دستیار زندگی
به روایت ابداعی «بن رودز»، داستان برجام از سال 2013 آغاز می شود که طیف «میانه رو» طیف «تندرو» را شکست می دهد و سیاست های انعطاف پذیری را در پیش می گیرد که یکی از مصداق های آن اراده ای جدید برای مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا کدام بخش تحریم ها را لغو نکرد؟

به روایت ابداعی «بن رودز»، داستان برجام از سال 2013 آغاز می شود که طیف «میانه رو» طیف «تندرو» را شکست می دهد و سیاست های انعطاف پذیری را در پیش می گیرد که یکی از مصداق های آن اراده ای جدید برای مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران است.

فرآوری :ع. امانی -بخش سیاست تبیان
مذاکرات هسته ای

اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا درباره تحریم های رفع شده و باقی مانده ایران، درخواست جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا از اوباما در رابطه با برجام و واکنش کاخ سفید به این موضوع، فعال شدن گروه تروریستی القاعده در شمال سوریه و ناامیدی کشورهای اروپایی از براندازی بشار اسد، از جمله مهم ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

روزنامه "تایمز اسرائیل"( The Times of Israel) اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا را بازتاب داده که درباره تحریم های رفع شده و بر جای مانده ایران اظهاراتی را مطرح کرده است. جک لو با بیان اینکه آمریکا اقداماتی را که متعهد به انجام آن ها بود، انجام داده و تحریم های اتمی را برداشته، افزوده: «ایران باید این موضوع را درک کند که تحریم های مرتبط با موضوع تروریسم و دیگر مسائل، همچنان به قوت خود باقی است».

شکست دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در متقاعد کردن مسکو به عزل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، باعث سرخوردگی کشورهای اروپایی شده است

وی اظهار داشته: «زمانی که ایران اقداماتی را که باید انجام می داد، انجام داد. ما هم اقداماتی را که متعهد به انجام آن ها بودیم انجام دادیم و تحریم های اتمی را رفع کردیم. این موضوع ضروری است که ما درباره آنچه می گوییم شفاف باشیم». وی همچنین تأکید کرده که دولت آمریکا در پی اطمینان یافتن از این امر است که در مبادلات ایران با بانک های غیرآمریکایی، مانعی نباشد.
در همین حال، پایگاه اینترنتی "واشنگتن فری بیکن" (Washington Free Beacon) گزارش داده که جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا با ارسال نامه ای برای رئیس جمهور این کشور، از وی درخواست کرده اند یکی از دستیارانش را به دلیل اظهاراتش در روزنامه نیویورک تایمز درباره توافق هسته ای ایران اخراج کند. این افراد از باراک اوباما خواسته اند بن رودز را به دلیل اعتراف به تلاش برای «فریب دادن» نمایندگان کنگره و مردم آمریکا درباره توافق هسته ای ایران از کار برکنار کند. وی نقش اساسی در شکل  دادن به روایت های رسمی کاخ سفید از توافق هسته ای ایران و نوعی زد و بند با رسانه ها برای ایجاد بازارگرمی برای آن روایت ها و «برجام» داشته است. به روایت ابداعی «بن رودز»، داستان برجام از سال 2013 آغاز می شود که طیف «میانه رو» طیف «تندرو» را شکست می دهد و سیاست های انعطاف پذیری را در پیش می گیرد که یکی از مصداق های آن اراده ای جدید برای مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران است.
بن رودز می گوید : "آنچه اکثر مردم درباره توافق ایران می دانند این است که دولت اوباما از سال 2013 در راستای بهره گیری از واقعیت سیاسی جدید ایجاد شده در ایران پس از روی کار آمدن میانه روها در انتخابات، تعامل جدی با این کشور را آغاز کرده و تا اندازه زیادی جهت ایجاد بازارگرمی برای توافق ساخته شده بود."
مارک کرک، رئیس کمیته فرعی امنیت ملی آمریکا در سنا، جان کورنین، مسئول امور هماهنگی جمهوری  خواهان در سنا و جان باروسو، عضو کمیته روابط خارجی سنا، جزو امضاکنندگان این نامه هستند. روزنامه نیویورک تایمز، هفته گذشته در گزارشی جنجالی که با موج گسترده واکنش ها در داخل آمریکا روبه رو شده دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور را به صحنه سازی برای جلب حمایت از توافق هسته ای ایران یا «برجام» متهم کرد.

بن رودز فردی است که درباره توافق با ایران حقیقت را گفته و این جمهوری خواهان هستند که یا به شکلی بد، اطلاعات اشتباه دریافت کرده اند و یا به روشی وقیحانه درباره توافق با ایران دروغ می گویند

این در حالی است که کاخ سفید، به این موضوع، یعنی اظهارات و موضع گیری های جمهوری خواهان درباره رودز واکنش نشان داده است. به نوشته "آسوشیتدپرس"، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته، بن رودز فردی است که درباره توافق با ایران حقیقت را گفته و این جمهوری خواهان هستند که یا به شکلی بد، اطلاعات اشتباه دریافت کرده اند و یا به روشی وقیحانه درباره توافق با ایران دروغ می گویند. به گفته وی، اگر آن ها می خواهند در این رابطه تحقیق کنند، از آن استقبال می شود. وی اظهار داشته: «ما تمامی شواهد لازم و ضروری برای ارزیابی اینکه چه فردی حقیقت را درباره توافق با ایران می گوید و اینکه چه فردی حقیقت را نمی گوید، در اختیار داریم. این اعضای کمیته [سنا] هستند که حقیقت را درباره توافق اتمی ایران نمی گویند».

در میان دیگر موضوعات، "دویچه وله" در گزارشی به موضوع قدرت گیری تدریجی گروه تروریستی القاعده در سوریه پرداخته است. در این گزارش آمده که کهنه  سربازان القاعده به شمال سوریه رفته اند و این خطر وجود دارد که به زودی، دومین شبه حکومت افراطی هم در این کشور سر برآورد. نزدیکی به اروپا و اسرائیل (سرزمین های اشغالی) از جمله جاذبه های این منطقه برای القاعده هستند. چارلز لیستر، کار شناسی که بر فعالیت های القاعده در سوریه متمرکز شده، اشاره می کند که القاعده به تازگی چند عضو بانفوذ از هیأت رهبری خود را به سوریه فرستاده است. به زعم وی، در حال حاضر چندین نماینده عالی رتبه القاعده در شمال سوریه حضور دارند. سیف العدل، ابوالخیر المصری و عبدالله احمد عبدالله که گفته می شود در نخستین حملات بزرگ القاعده در سال 1998 به دو سفارتخانه آمریکا در نایروبی و تانزانیا نقش داشته اند، به سوریه رفته اند.
در نهایت در مطلبی دیگر درباره سوریه، خبرگزاری "رویترز" از ناامید شدن کشورهای اروپایی از طرح های مربوط به براندازی بشار اسد خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، شکست دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در متقاعد کردن مسکو به عزل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، باعث سرخوردگی کشورهای اروپایی شده است. رویترز این خبر را از قول برخی دیپلمات ها گزارش داده و می نویسد، کشورهای اروپایی به همین دلیل احساس می کنند از تلاش ها برای خاتمه دادن به جنگ پنج ساله سوریه کنار گذاشته و نادیده انگاشته شده اند. برخی از دیپلمات ها و تحلیلگران مورد استناد رویترز هم گفته اند که ممکن است آمریکا در تعبیر میزان میل روسیه به نگاه داشتن بشار اسد در قدرت، دچار اشتباه شده باشد.


منبع : خبرگزاری فارس / تابناک / افکار نیوز