تبیان، دستیار زندگی
تهران خیلی وقت است پوست انداخته و چهره قاجاریِ سرسبز و ییلاقی اش را لایه های بتن و دود و سیمان و غبار پوشانده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 باغ موزه  تاریخی تهران (بخش اول)

۱۰ باغ‌موزه‌ تاریخی تهران (بخش اول)


تهران خیلی وقت است پوست انداخته و چهره قاجاریِ سرسبز و ییلاقی اش را لایه های بتن و دود و سیمان و غبار پوشانده. با این حال در همین تهرانِ بزرگ و شلوغ و پرترافیک، هنوز هستند فضاهایی که به محض قدم گذاشتن درشان احساس می کنید به شهر دیگری سفر کرده اید. یکهو از همهمه و آشوب وارد باغ مصفّا و سرسبزی می شوید که پرندگان دور بام عمارتِ اصلی اش آواز می خوانند و بازدیدکنندگانی که بی دغدغه و آرام از طبیعت و آرامش لذت می برند
 حالا همراه ما باشید تا سری بزنیم به 10 باغ موزه  زیبا و تاریخی تهران.

کاخ  سعدآباد

۱۰ باغ‌موزه‌ تاریخی تهران (بخش اول)

این کاخ موزه در شمال تهران و کوهپایه البرز، با 1 میلیون و 100 هزار متر مربع مساحت که بیشترش فضای سبز است، در شمال تهران و در کوهپایه ی رشته کوه البرز قرار دارد. کاخ سعدآباد در ابتدا کاخ تابستانی شاهان قاجار بوده است اما در سال 1299 با افزایش کوشک ها و فضای سبز به محل اقامت تابستانی رضاشاه تبدیل شد، بعدها کاخ های دیگری هم برای سکونت اعضای خاندان پهلوی در آن ساخته شد که بعد از انقلاب به موزه تبدیل شدند. در میان موزه های این مجموعه، تماشای موزه ی سبز و کاخ تابستانی را از دست ندهید.

کاخ  نیاوران

۱۰ باغ‌موزه‌ تاریخی تهران (بخش اول)

این باغ 11 هکتاری که در شمال تهران قرار دارد، در ابتدا کاخ ییلاقی فتحعلی شاه قاجار بوده است. بعدها ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه را در این مجموعه ساخت. باغ این مجموعه هم زیبایی خاص خودش را دارد. در زمان پهلوی عمارتی برای سکونت خانواده  محمدرضا شاه در آن ساخته شد. بیشتر عمارت های این مجموعه در سال 1365 به موزه تبدیل شدند. حتی اگر تمایل نداشتید از هیچ موزه ای در این مجموعه دیدن کنید، قدم زدن در باغ این کاخ موزه آرامش بخش است، اما از ما می شنوید، به غیر از قدم زدن در باغ، کاخ صابقرانیه و کاخ اختصاصی را حتما ببینید.

باغ موزه  نگارستان

۱۰ باغ‌موزه‌ تاریخی تهران (بخش اول)

پیشینه  این باغ به دوران فتحعلی شاه قاجار برمی گردد و نزدیک میدان بهارستان است. عمارت بزرگ این باغ به دلیل نقاشی ها و نگاره های زیبایش از درباریان دوران قاجار به باغ نگارستان مشهور شده است. این باغ رخدادهای تاریخی زیادی را از سر گذرانده که از مهم ترین آن ها می توان به قتل قائم مقام فراهانی اشاره کرد. در زمان ناصرالدین شاه بخشی از فضای این باغ به فضای آموزشی اختصاص داده شد و ملک الشعرای بهار، علی اکبر دهخدا و دکتر محمود حسابی از جمله دانش آموختگان آن بوده اند. موزه های متععدی هم در این باغ وجود دارند که اگر وقت نداشتید همه را ببینید، پیشنهاد می کنیم موزه  مجسمه های مینیاتوری جهانگیر ارجمند را ببینید.

عمارت مسعودیه

۱۰ باغ‌موزه‌ تاریخی تهران (بخش اول)

این مجموعه  4000 مترمربع مساحت دارد که در سال 1295 به دستور مسعودمیرزا ملقب به ظل السلطان که فرزند ناصرالدین شاه بوده، ساخته شده است. در ساخت این عمارت هنرهای گچ بری ، کاشی کاری، خطاطی، نقاشی دیواری و تزییناتی نفیسبه کار رفته است. این مجموعه در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

باغ  هنر ایرانی

۱۰ باغ‌موزه‌ تاریخی تهران (بخش اول)

این باغ در مساحتی کمتر از یک هکتار در منطقه  الهیه  تهران قرار دارد و پیشینه  آن به دوران پهلوی اول می رسد. عمارت بسیار زیبایی هم در این باغ قرار دارد که از آن برای فضای نمایشگاهی و آموزشی استفاده می شود. دوازده ماکت از معروف ترین بناهای تاریخی سراسر ایران در این باغ قرار داده شده که به دست هنرمندان ایتالیایی ساخته شده اند. همچنین آثار حجمی هنرمندان معروف ایرانی در این باغ به طور دائمی نمایش داده می شوند. در این باغ علاوه بر موزه و نگارخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی و هنری و کافی شاپ نیز وجود دارد.


koodak@tebyan.com
تهیه: فهیمه امرالله
شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.