تبیان، دستیار زندگی
سینا علی محمدی، شاعر و روزنامه نگار، با بیان اینكه عناصری در ادبیات ما اگر هست، وام دار بزرگان این عرصه است، می گوید: عناصر دیگری مانند جسارت، خلاقیت و نوآوری كه در شعر امروز هست، وامدار جوانان است و این گونه ویژگی ها را بیشتر در كار جوانان می بینیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال و هوای شعر جوان

دیدگاه شاعران جوان کشور درباره شعر هم سن و سالان خود

سینا علی محمدی، شاعر و روزنامه نگار، با بیان اینكه عناصری در ادبیات ما اگر هست، وام دار بزرگان این عرصه است، می گوید: عناصر دیگری مانند جسارت، خلاقیت و نوآوری كه در شعر امروز هست، وامدار جوانان است و این گونه ویژگی ها را بیشتر در كار جوانان می بینیم.

فرآوری: فاطمه جعفرخانی - بخش ادبیات تبیان
سینا علی محمدی، حسنا محمد زاده، سجاد سامانی

وی ادامه داد: زمانی در یك یا دو دهه پیش، شاعر باید 50 سال از سنش می گذشت تا نامش به عنوان شاعر بر سر زبان ها بیفتد، اما امروز به دلیل فضای ارتباطاتی و جهان رسانه ای كه در آن حضور داریم، این گونه نیست.
علی محمدی درفضای مجازی بر شاعران جوان نظرات جالبی دارد: هر شاعری، علاوه بر اینكه شعر می گوید، ناشر و رسانه هم دارد. در فضای مجازی، صفحه، كانال و گروه راه اندازی می كند. در چنین شرایطی ناشر می خواهد یك هزار و 500 نسخه و یا 2 هزار نسخه از مجموعه شعری شاعر چاپ كند، در حالی كه خیلی از شاعران جوان، تعداد فالوئرهایشان در اینستاگرام بیشتر از نسخه هایی است كه ناشر به شكل مكتوب منتشر می كند. این موضوع، باعث شده كه نام و اثر شاعر شناخته شود و به همین دلیل هم مهم ترین تفاوت شاعر امروز با شاعر چند دهه قبل، نوع تفاوت جهان رسانه ای امروز، با آن زمان است.
این شاعر جوان كشور یكی از آفت های استفاده از فضای مجازی را وجود انبوه آثار و اشعاری دانست كه از شاعران مختلف منتشر می شود و گفت: در چنین فضایی نمی توان سره را از ناسره تشخیص داد. در كالایی با عنوان شعر، جنس مرغوب كمتر پیدا می شود و باید از درون این آثار، اثر خوب را پیدا كرد و این رویكرد، بر عهده ناشر جدی شعر است. كسی كه شعر نامرغوب را در فضای مجازی به راحتی منتشر می كند، نباید بتواند در فضای حقیقی و مكتوب نشر، آن را بازنشر دهد. ناشر اسم و رسم دار، یكی از وظایفش این است كه جنس مرغوب را از نامرغوب تمیز دهد.
***
حسنا محمدزاده، شاعر جوان دیگری است كه اعتقاد دارد : به روز بودن زبان شعر شاعران معاصر باعث مورد توجه قرار گرفتن این آثار شده است. وی می گوید: شاعران با زبان امروزی كه در آثارشان به كار گرفته اند، توانسته اند ارتباط صمیمانه ای با مخاطبانشان بگیرند و مخاطبان نیز موضوعاتی را كه در دیوان اشعار شاعران كهن به دنبالش می گشتند و به سختی می توانستند پیدا كنند، در آثار شاعران امروزی می خوانند.

خیلی از شاعران جوان، تعداد فالوئرهایشان در اینستاگرام بیشتر از نسخه هایی است كه ناشر به شكل مكتوب منتشر می كند.برای مخاطب دشوار است كه تشخیص دهد چه اثری را باید تهیه كند و نیاز است كه آثار خوب از سوی كارشناسان ادبی معرفی شوند.یکی از دلایل مطرح شدن شاعران در این روزگار به دلیل توجه پیش كسوتان عرصه شعر، به جوانان، در دهه 70 و 80 باشد

شاعر مجموعه «زیر هر واژه آتشفشان است» با امیدواری نسبت به  روند رو به رشد و پیشرفت در شعر جوان بیشتر می گوید: آثار شاعران جوان، با مفاهیم اجتماعی دنیای امروز و مفاهیم عاشقانه سروده می شود، البته مفاهیم عرفانی و حكیمانه ای كه در آثار شاعران كهن بوده است، شاید خیلی كمتر بتوان در شعر امروز به دنبالش گشت.
محمدزاده اثر منفی فضای مجازی را بر شعر اینگونه شرح می دهد: فكر می كنم بیشتر از آن كه شاعران در آثارشان روند رو به رشد داشته باشند، تاثیر منفی دارند، به این معنا كه خیلی ها، شعر، ارزش شعر و قدرت شعر را، این گونه زیر سوال برده اند و شعرشان آن شعریت را نداشته است و البته برای مخاطب هم تشخیص شعر خوب، از شعر بد در فضای مجازی خیلی سخت شده است.
این شاعر جوان درباره انتظار خود از مسوولان فرهنگی می گوید: فكر می كنم مسئولان باید تمهیدی بیندیشند تا در برنامه های نقد و بررسی آثار، كتاب ها و شعرهای خوب به مخاطبان شناسانده شود. نشرها این روزها زیاد شده اند و برای مخاطب دشوار است كه تشخیص دهد چه اثری را باید تهیه كند و نیاز است كه آثار خوب از سوی كارشناسان ادبی معرفی شوند.
***

سجاد سامانی، شاعر مجموعه شعر «ایما»  تنها 23 سال سن دارد.کتابش در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران توسط انتشارات سوره مهر عرضه شد و از سوی مخاطبان نیز مورد استقبال فراوان قرار گرفت،
سجاد درباره ظهور نسل جدید شاعران جوان می گوید: یکی از دلایل مطرح شدن شاعران در این روزگار به دلیل توجه پیش كسوتان عرصه شعر، به جوانان، در دهه 70 و 80 باشد.
وی ادامه می دهد: بخشی دیگر از توجه مخاطبان به شاعران جوان نیز می تواند به دلیل پویاتر شدن نشرهای كشور باشد. نشرهایی مانند سوره مهر توجه و اعتماد بیشتری به شاعران جوان پیدا كرده اند و از طرف دیگر شبكه های اجتماعی و فضای اینترنت باعث شده جوانانی كه شعرشان به سطح قابل قبولی رسیده بهتر بتوانند با مخاطبانشان ارتباط برقرار كنند.
شاعر مجموعه «ایما» اعتقاد دارد: برخی انجمن های شعری نیز باعث شدند ارتباط بین شاعران جوان و مخاطبان شان بیشتر شود و بهتر دیده شوند.
سامانی درباره استقبال مخاطبان از نخستین مجموعه شعری اش، گفت:  پیش از آنكه اشعارم را به چاپ برسانم، چند اثرم را در شبكه های اجتماعی منتشر كردم و در آن فضا ارتباط و استقبال مخاطبان زیاد بود و تصور كردم ممكن است در قالب كتاب نیز اشعارم مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد.
شاعر جوان کشورمان درباره سرودن شعر می گوید: سرودن اشعار عاشقانه برایم مانند شخصی است كه دریا را می شناسد، اما در آن شنا نكرده است. لزوما تجربه تنها راه بیان یك مسئله نیست. البته در شعر خیلی مهم و كمك كننده است. اما گاهی هم تجربه كردن چیزی شاید باعث شود كه دیگر نتوان از آن نوشت.


منبع : سایت حوزه هنری