تبیان، دستیار زندگی
تکلیف قهرمان لیگ اسپانیا بالاخره شنبه شب مشخص و پرونده این فصل رقابت های باشگاهی قاره سبز مختومه شد. رئال و بارسا، 2 غول اسپانیا تنها تیم هایی بودند که در هفته پایانی شانس کسب قهرمانی را داشتند و در نهایت نیز پیروزی هر 2 تیم در بازی آخر شان حکم به قهرمان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهرمانی بارسا از دریچه آمار

تکلیف قهرمان لیگ اسپانیا بالاخره شنبه شب مشخص و پرونده این فصل رقابت  های باشگاهی قاره سبز مختومه شد. رئال و بارسا، 2 غول اسپانیا تنها تیم هایی بودند که در هفته پایانی شانس کسب قهرمانی را داشتند و در نهایت نیز پیروزی هر 2 تیم در بازی آخر شان حکم به قهرمانی دوباره تیم انریکه در لالیگا داد. بارسلونا در این فصل، 29 برد کسب کرد، 4 بار به تساوی رسید و 5 بار طعم شکست را چشید. آن ها 112 گل زدند و فقط 29 گل دریافت کردند. آبی و اناری پوشان با 91 امتیاز قهرمان لالیگا شدند. آن ها در این فصل سخت تر از فصل قبل قهرمان شدند و تا روز آخر با کهکشانی ها رقابت داشتند. به بهانه ثبت بیست و چهارمین قهرمانی بارسا در تاریخ لیگ اسپانیا نگاهی داریم به آمار و ارقام به جا مانده از دیدار پایانی آن ها مقابل گرانادا.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال

مسی کم گل اما تاثیرگذار

لیونل مسی این فصل 26 گل زد و در کورس آقای گلی نبود. اما هرگز نمی توان از کنار او و تاثیر به سزایش گذشت.  رئال مادرید تا به حال 32 بار قهرمان لالیگا شده  و 24 بار نایب قهرمان. بارسلونا 24 بار قهرمان شده  و 24 بار نایب قهرمان. حال نگاهی می اندازیم به قهرمانی  های بارسلونا و  رئال مادرید در لالیگا قبل و بعد از حضور مسی در بارسلونا؛ کاتالان ها قبل از حضور مسی در تیمشان 16 قهرمانی و بعد از حضور او 8 قهرمانی در لیگ اسپانیا ثبت کرده اند. حال آن که  رئال مادرید در نبود مسی 29 قهرمانی و در حضور او 3 قهرمانی به دست آورده است.

سوارس بهترین گلزن و بهترین پاسور لالیگا

مهاجم اروگوئه ای کاتالان ها با درخشش خیره کننده اش در دیدار آخر تیمش مقابل گرانادا، علاوه بر فتح عنوان قهرمانی این رقابت ها موفق شد عنوان آقای گلی و آقای پاس گلی رقابت  های لالیگا را نیز به دست آورد. هت تریک سوارس در دیدار مقابل گرانادا، گل  های زده این بازیکن را به عدد 40 افزایش داد تا او با 5 گل اختلاف نسبت به کریستیانو رونالدو، آقای گل لالیگا شود. این اولین بار از سال 2008 به این سمت است که بازیکنی به جز رونالدو و مسی توانسته به این عنوان دست پیدا کند. سوارس با ارسال 16 پاس گل نیز برای هم تیمی هایش در کنار لیونل مسی که او نیز 16 پاس گل ارسال کرد، توانست عنوان برترین بازیکن رقابت  های لالیگا را از حیث ارسال پاس گل کسب کند. مسی و رونالدو هیچ گاه نتوانسته بودند این 2 عنوان را در یک فصل به طور هم زمان کسب کنند. البته رسیدن سوارس به عنوان آقای گلی، در چند هفته پایانی فصل به یکی از اهداف تیم بارسا تبدیل شده بود؛ به طوری که مسی و نیمار بارها در موقعیت هایی که می توانستند دروازه حریفان را باز کنند، به سوارس پاس دادند تا او بتواند گلزنی کند.

صدمین پاس گل دنی آلوس در لالیگا

درخشش دنی آلوس در دیدار هفته آخر بارسلونا مقابل گرانادا، باعث شد تا او به رکورد ارسال 100 پاس گل در تاریخ رقابت  های لالیگا برسد و سومین بازیکن برتر تاریخ این لیگ از این حیث شود. لیونل مسی با 127 پاس گل در رتبه اول این فهرست قرار گرفته و لوئیز فیگو، بازیکن سابق بارسلونا و  رئال مادرید، نیز با 105 گل در رتبه دوم ایستاده است. انتظار می رود که دنی آلوس در صورت ادامه حضورش در لالیگا، فصل آینده از رکورد لوئیز فیگو نیز عبور کند و تبدیل به دومین بازیکن برتر تاریخ لالیگا از حیث ارسال پاس گل شود. لازم به ذکر است که این مدافع برزیلی علاوه  بر ثبت صدمین پاس گلش یک رکورد دیگر متعلق به اسطوره تیم ملی کشورش را هم شکست. او اکنون بیشترین عنوان را در میان دیگر بازیکنان برزیلی دارد. این رکورد پیش از این به پله، اسطوره سلسائو تعلق داشت. آلوس پس از کسب سی و یکمین جامش در کنار بازیکنانی قرار گرفت که بیش از 30 جام کسب کردند. او پشت سر کنی دالگلیش که به همراه لیورپول جام های متعددی را در دهه 70 و اوایل دهه 80 فتح کرد و همچنین رایان گیگز، بازیکن پیشین منچستریونایتد قرار گرفت. هر 2 بازیکن 35 جام را بالای سر بردند. عناوین مدافع برزیلی می تواند در این فصل اضافه شود، شاگردان لوئیز انریکه با شکست سویا در فینال کوپا دل ری می توانند به افتخارات این بازیکن بیفزایند. آلوس این عناوین را در دوران موفقیت آمیزش در سویا، دوران طلایی اش در بارسلونا و به  همراه برزیل به دست آورده .

برابری مسی و اینیستا با رکورد ژاوی

با مسجل شدن قهرمانی بارسا در لالیگای فصل 2015-2016، تعداد قهرمانی  های مسی و اینیستا به 8 رسید. پیش از این تنها ژاوی بود که این تعداد قهرمانی در لالیگا را کسب کرده بود. بازیکن فعلی السد در سال 1999 موفق شد تحت هدایت فن گال اولین قهرمانی لالیگای خود را تجربه کند. او سپس در سال  های 2005، 2006، 2009، 2010، 2011، 2013 و 2015 طعم شیرین قهرمانی در لالیگا را چشید و تابستان گذشته از جمع آبی و اناری ها خداحافظی کرد.

عبور MSN از مرز 250 گل

با هت تریک سوارس در بازی با گرانادا، تعداد گل  های مثلث مسی، سوارس و نیمار در فصل جاری به عدد خیره کننده 130 رسید. از این 130 گل، سوارس 59، مسی 41 و نیمار نیز 30 گل به ثمر رسانده است. هنوز بازی فینال کوپا دل ری باقی مانده و این رقم قابل افزایش است. فصل گذشته مثلث MSN در همه رقابت ها 122 گل زده بود (مسی 58، نیمار 39 و سوارس 25 گل). بدین ترتیب مجموع گل  های این مثلث در 2 فصل اخیر تاکنون به 252 گل رسیده است.


منبع : گل