تبیان، دستیار زندگی
سه برنامه ویژه برای اهالی فرهنگ و ادب روز سه شنبه 28 اردیبهشت برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه شنبه ای که بوی ادبیات و کتاب می دهد

سه برنامه ویژه برای اهالی فرهنگ و ادب روز سه شنبه 28 اردیبهشت برگزار می شود.

بخش ادبیات تبیان
استاد حمید سبزواری

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه شنبه 28 اردیبهشت ساعت 16:30 به بررسی و تحلیل «زنان در آیینه  تمثیل های ملل» اختصاص دارد که با حضور دکتر مینکه شیپر و دکتر نسرین فقیه ملک مرزبان در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه  سوم برگزار می شود و ورود برای علاقه مندان آزاد است. در کشورها و فرهنگ های مختلف، تمثیل ها و ضرب المثل هایی درباره  زنان دیده می شود که تحلیل و بررسی آن ها، چشم انداز دقیقی را برای شناخت فرهنگ گذشته  ملل ترسیم می کند. برخی گفته های فیلسوفان، نویسندگان و شاعران درباره  زنان نیز به عنوان ضرب المثل رایج شده است. از سقراء ارسطو، سروانتس، بالزاک، سعدی، فردوسی، ولتر، بودلر، مارک تواین و ... تمثیل های مشهوری درباره زنان به جا مانده است. تمثیل های هر کشور درباره  زنان، برداشت های فرهنگ آن کشور از ازدواج، طلاق، مشاوره، زندگی زناشویی، اطاعت، اختیار و دیگر مسائل و مفاهیم زندگی است. پژوهشگران فراوانی درباره زنان در آیینه  تمثیل های ملل بررسی و پژوهش کرده اند. مینکه شیپر (نویسنده و استاد دانشگاه لایدن هلند) کتاب ها و مقالاتی در این باب نوشته  که به صورت رمان و پژوهش منتشر شده است.

نکوداشت استاد سبزواری

«آئین نکوداشت حمید سبزواری» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می شود. این مراسم به همت انجمن شاعران ایران روز سه شنبه 28 اردیبهشت ساعت 17 با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار کند. در معرفی انجمن شاعران از سبزواری عنوان شده است: حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری شاعر معاصر ایران و دارنده نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر است. سبزواری زاده 1304 در سبزوار است که قبل از مدرسه قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته بود. وی سرودن شعر را از چهارده سالگی آغاز کرد. از آثار استاد حمید سبزواری می توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد. سبزواری در نتیجه مبارزات جانانه انقلابی، سال ها تلاش صادقانه شغلی و ذوق و قریحه بالای شاعری تاکنون افتخارات متعددی را کسب کرده است. علاقه مندان به شرکت در این برنامه می توانند در تاریخ و ساعت مذکور به آدرس: خیابان ولی عصر، روبه روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک 35، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) مراجعه کنند.

لذت خواندن در حسینیه ارشاد

دومین نشست از سری نشست های لذت خواندن با ادبیات، روز سه شنبه 28 اردیبهشت در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار خواهد شد.کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد به منظور تشویق جامعه به کتابخوانی و توجه به نقش ادبیات در ایجاد عادت به مطالعه، این نشست ها را سه شنبه های آخر هر ماه برگزار می کند. در دومین برنامه از این نشست ها، یزدان منصوریان و فرزانه اخوت حضور داشته و سخنرانی خواهند کرد.دومین نشست از این سری نشست ها با عنوان « رمان 2»، سه شنبه 28 اردیبهشت، از ساعت 16 تا 18 در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار می شود.حضور در این برنامه برای اعضای کتابخانه مذکور و عموم علاقه مندان آزاد است


منابع: مهر/ ایسنا