تبیان، دستیار زندگی
اما زیبا با بازیهای بیاد ماندنی سریال «زیر تیغ» با قرار گرفتن در زمره‌ی پر مخاطب‌ترین مجموعه‌های حال حاضر سیما،بر اساس نظرسنجی‌های صداوسیما، 97 و نیم درصد از مخاطبان خود را راضی نگه داشته است. این سریال كه از 10 آبان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر تیغ ، سریالی تلخ اما زیبا با بازیهای بیاد ماندنی

سریال «زیر تیغ» با قرار گرفتن در زمره‌ی پر مخاطب‌ترین مجموعه‌های حال حاضر سیما،بر اساس نظرسنجی‌های صداوسیما، 97 و نیم درصد از مخاطبان خود را راضی نگه داشته است. این سریال كه از 10 آبان ماه به روی آنتن شبكه اول سیما می‌رود، با نوساناتی چون تغییر در روز پخش مواجه بوده است.

هر چند اكثر بینندگان این سریال، «زیرتیغ» را مجموعه‌ای «غمگینانه» می‌دانند كه گاه تماشای برخی قسمت‌ها را غیرممكن می‌سازد، اما به نظر می‌رسد محمدرضا هنرمند كارگردان این مجموعه توانسته با بهره‌گیری از داستانی پرتعلیق و بازیگرانی حرفه‌یی بیننده تلویزیونی را با خود همراه سازد.

خبرنگار ایسنا، نظرسنجی با تعدادی از بینندگان تهرانی سریال «زیر تیغ» انجام داده است كه در زیر می‌خوانید:

دختری 26 ساله از اهالی تهرانپارس، با اشاره به تم غمگین سریال «زیر تیغ»، این غمگینی را بارزترین ویژگی «زیر تیغ» می‌داند. وی بازی بازیگران را عالی توصیف می‌كند و می‌افزاید: اگر قرار است زیر تیغ بینندگان خود را بگریاند، به خوبی از عهده این كار برآمده است. اما گاه سریال‌هایی را می‌بینیم كه قصد دارند، مخاطب خود را بگریانند اما برعكس، آنان را به خنده می‌اندازند.

این بیننده تلویزیونی ادامه می‌دهد: ما خانواده‌های ایرانی حقیقتا این گونه هستیم، وقتی كسی می‌میرد انگار دنیا روی سرمان خراب شده است. «زیر تیغ» این حقیقت را به تصویر می‌كشد و در عین حال مایه آرامش خانواده‌هایی است كه با غم مرگ عزیزانشان رو به‌رو بوده‌اند.

پسری 19 ساله، ساكن منطقه 7 تهران معتقد است: كارگردان «زیر تیغ» اتفاقات این سریال را خیلی كش می‌دهد، ضمن این كه صحنه‌ها خیلی با غم و غصه همراه است. وی به طرح این پرسش می‌پردازد: یك آدم بامرام كه بر اثر عصبانیت دوستش را می‌زند، چرا زنگ نمی‌زند تا او را نجات دهد؟!

زنی 50 ساله، ساكن منطقه 2 تهران، نیز می‌گوید: كارگردان «زیر تیغ» برای این كه آن قدر آرام آرام حوادث را پیش می‌برد، باید توجیهی داشته باشد. وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد كارگردان این سریال خیلی به رنگ سیاه علاقه دارد. ضمن این كه در برخی قسمت‌ها در یك صحنه چادر شخصیت‌ها عوض می‌شود. خانم معتمدآریا گاه چادر كیفی سرش می‌كند گاه جنس چادرش كرپ است.

پیرمردی 68 ساله، ساكن منطقه 10 تهران، این مساله كه «زیر تیغ» به زندگی سنتی پرداخته است را مثبت توصیف می‌كند. وی ادامه می‌دهد: در تهران طبقات اجتماعی، كاملا متفاوت دیده می‌شود. در محله‌هایی كه داستان «زیر تیغ» می‌گذرد، هیچ نشانی از فرهنگ بالا شهر نیست. این سریال به قشری خاص می‌پردازد و از تجمل‌گرایی پرهیز كرده است.

دختری 20 ساله، ساكن منطقه 5 تهران، «زیر تیغ» را سریالی «غمگینانه» می‌داند كه هر وقت به تماشای آن می‌نشیند حالش بد می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در بعضی قسمت‌ها آن قدر حالم بد می‌شود كه نمی‌توانم پای تلویزیون بمانم و از مادرم می‌خواهم كه در پایان برایم جریان را تعریف كند.

این بیننده تلویزیون، در عین حال موسیقی و بازی بازیگران سریال «زیر تیغ» را مثبت ارزیابی می‌كند و می‌افزاید: زیر تیغ از موضوعی تكراری برخوردار است اما خوب از آب درآمده است.

پسری 27 ساله، ساكن منطقه یازده تهران، «زیر تیغ» را دارای آغازی خوب می‌داند كه در قسمت‌های بعدی با افت مواجه شد. وی در عین حال می‌گوید: زیر تیغ چند قسمت است كه وارد فاز جالب توجهی شده و حال باید دید در ادامه چه اتفاقی می‌افتد. بازی بازیگران این سریال هم همانند داستان با افت و خیز همراه بوده است اما من شخصیت «دایی» را خیلی می‌پسندم.

زنی 54 ساله، ساكن منطقه 7 تهران، نیز از «زیر تیغ» به عنوان «مكمل ماتم مردم ایران» یاد می‌كند.

مردی 37 ساله ساكن منطقه 20 تهران، زیر تیغ را در مجموع سریال‌هایی قرار می‌دهد كه بیننده‌ها یك هفته منتظر می‌مانند تا بقیه داستان را به تماشا بنشینند. وی از قسمتی كه محمود آقا دستگیر شد به عنوان جذاب‌ترین قسمت نام می‌برد.

آقایی 34 ساله ساكن محله امامزاده حسن، می‌گوید: «زیر تیغ» سریال غمگینی است كه اتفاقات آن تا حدودی تماشاگر را اذیت می‌كند.

آقایی 29 ساله ساکن منطقه 5 از موسیقی زیبای حسین علیزاده در این سریال یاد میکند و آنرا مکمل بازیهای بیادماندنی، فیلمنامه ای قوی ، کارگردانی ماهرانه و نهایتا سریال موفق زیر تیغ میداند. به اعتقاد وی پرویز پرستویی و معتمدآریا در این سریال بازی نمی کنند بلکه در نقشهایشان زندگی میکنند.

پسری 24 ساله ساكن منطقه 4 تهران، می‌گوید: «زیر تیغ» روی اعصاب مخاطب راه می‌رود و خیلی هم كشدار است. وی از غزل صارمی و كوروش تهامی به عنوان بازیگرانی كه از ایفای نقش خود به خوبی برنیامده‌اند نام می‌برد و در عین حال می‌افزاید: سیاوش تهمورث به همراه پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا خوب بازی می‌كنند. حیف شد كه جعفر مرد و آتیلا پسیانی از سریال خارج شد.

پسری 15 ساله نیز درباره «زیر تیغ» می‌گوید: من دو قسمت اول را دیدم، اما در ادامه آن قدر حوادث كش دار شد كه سایر قسمت‌ها را دنبال نكردم.

خانمی 30 ساله ساكن منطقه 6 تهران، «زیر تیغ» را سریالی تلخ با بازیگران خوب توصیف می‌كند. او ادامه می‌دهد: به علت حضور بازیگرانی چون پرستویی و معتمدآریا به تماشای این سریال می‌نشینم. تماشای این سریال مثل خوردن یك غذای سنگین بدون مخلفات و چیزهایی بامزه است. وی می‌گوید: «زیر تیغ» علاوه بر بازی‌های روان، از فیلمنامه و فضاسازی‌های خوبی برخوردار است.اما آن چه بیشتر می‌طلبد لحظات شاد،هر چند كوتاهی است كه می‌تواند آن را در خاطره‌ها حفظ كند.

دختری 25 ساله، نیز «زیر تیغ» را سریالی غمگین می‌داند كه فیلم مستند، تماشاگر را به این فكر می‌اندازد كه حوادث آن واقعا اتفاق افتاده است.وی می‌گوید: وقتی محمود آقا خودش را معرفی كرد از بار غم و قصه كم شد. البته این سریال آموزنده هم هست و به كسانی كه در موقع عصبانیت به هیچ چیز فكر می‌كنند، هشدار می‌دهد.

مردی 25 ساله از «زیر تیغ» به عنوان مجموعه‌ای موفق یاد می‌كند كه نشان می‌دهد در كارهای محمدرضا هنرمند تغییر نگرش رخ داده است. وی به سریال كاكتوس، شخصیت آقای كتلمیان در این مجموعه و فیلم‌های مرد عوضی و مومیایی 3 اشاره می‌كند و می‌گوید: سریال زیر تیغ از توان فراگیر هنرمند در ارائه قالب‌های مختلف نشان دارد.

این بیننده در پایان خاطرنشان می‌كند: «زیر تیغ» با تكیه بر جزییاتی كه می‌توانست مختصرتر برگزار شود، بیننده تلویزیونی را یاد رمان‌های بلند ایرانی می‌اندازد.

منبع: ایسنا

لینک:

گزارش بازدید ضرغامی از سریال زیر تیغ

بازگشت پرویزخان به جعبه جادو

گفتگو با هوشنگ توكلی‌ درمورد زیر تیغ