تبیان، دستیار زندگی
با اتمام تحقیقات درباره حادثه ترور سید مصطفی بدرالدین، حزب الله لبنان در بیانیه ای نتیجه اعلام کرد: «سید ذوالفقار» در اثر حملات توپخانه ای تروریست های تکفیری حاضر در منطقه به شهادت رسیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عامل اصلی شهادت مصطفی بدرالدین

با اتمام تحقیقات درباره حادثه ترور سید مصطفی بدرالدین، حزب الله لبنان در بیانیه ای نتیجه اعلام کرد: «سید ذوالفقار» در اثر حملات توپخانه ای تروریست های تکفیری حاضر در منطقه به شهادت رسیده است.

قبس زعفرانی-بخش سیاست تبیان
مصطفی بدرالدین

24 اردیبهشت ماه جاری شبکه خبری «المیادین» از ترور «مصطفی بدرالدین»، از فرماندهان ارشد جنبش حزب  الله لبنان در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه ای در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق خبر داد و اعلام کرد که در این حمله مصطفی بدرالدین به شهادت رسیده است.
حزب الله لبنان در ادامه با انتشار بیانیه ای خبر شهادت مصطفی بدرالدین، برادر همسر شهید «عماد مغنیه»، فرمانده سابق نظامی حز ب  الله که در سال 2008 در دمشق ترور شد، را تایید کرد و اظهار نظر درباره شهادت بدر الدین را به پایان تحقیقات کمیته حقیقت یاب موکول کرد.
اگرچه حزب الله اظهار نظر درباره نحوه شهادت بدرالدین را به انجام تحقیقات موکول کرده بود، اما از همان دقایق اولیه گمانه زنی ها درباره عاملان این جنایت آغاز شد تا از همان ابتدا انگشت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی نشانه برود که در این جنایات دارای سوابق دیرینه است.

تلاش بی سابقه محافل صهیونیستی جهت تبرئه تل آویو

با اتمام تحقیقات درباره حادثه ترور سید مصطفی بدرالدین، حزب الله لبنان در بیانیه ای نتیجه اعلام کرد: «سید ذوالفقار» در اثر حملات توپخانه ای تروریست های تکفیری حاضر در منطقه به شهادت رسیده است

با نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی، محافل این رژیم تلاش بی سابقه ای را آغاز کردند تا تل آویو را از دست داشتن در ترور شهید مصطفی بدرالدین تبرئه کنند، به عنوان مثال «رون بن یشای»، تحلیلگر امور نظامی منطقه در مقاله ای در روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نوشت: اگر چه بدر الدین در چندین عملیات ضد اسرائیلی دست داشت، اما تمام قرائن نشان می دهد، او توسط مخالفان دیگر حزب الله ترور شده و اسرائیل در این  زمینه نقشی ندارد.
بن یشای با ادعای اینکه بدرالدین دشمنان زیادی داشته، از آمریکا، کویت، خاندان حریری در لبنان و معارضان سوری و گروه های تروریستی مسلح به عنوان مهمترین طرف های خصم وی نام می برد.
«حیزی ماخلف»، کارشناس مسائل جهان عرب، «رونی دانیل» و «آلون دیوید» دست داشتن اسرائیل در این عملیات را رد کرده و تاکید داشتند: عاملان ترور، دارای توان امنیتی، فنی و اطلاعاتی بسیار بالایی بوده اند.
«جاش ارنست»، سخنگوی كاخ سفید نیز مدعی شد: جنگنده های آمریكایی و دیگر اعضای ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در محل ترور مصطفی بدرالدین هیچ پروازی نداشته اند.
شهید مصطفی بدرالدین سابقه و تاریخ گسترده ای در حزب الله داشت. وی جایگاه ویژه ای در عملیات مقاومت به خود اختصاص داده بود. بسیاری اعتقاد دارند که بدرالدین در سوریه نیز نقش مهمی داشت. البته ممکن است اطلاعات این عده درست نباشد، اما اطلاعات موثق تاکید می کند، نام بدرالدین با عملیات مقاومت حزب الله لبنان عجین شده بود و این کافی بود تا به یکی از مهمترین اهداف دشمنان مقاومت مبدل شود.
منطقه الغبیری زادگاه بدرالدین بود، اما در 2 منطقه اوزاعی و حاره حریک رشد و پرورش یافت. مانند شهید «عماد مغنیه» اجازه نداریم به گنجینه پر راز و رمز زندگی وی نزدیک شویم. از سال 1982 و اشغال لبنان به دست رژیم صهیونیستی تاکنون در عملیات های متعدد مقاومت علیه دشمن صهیونیستی شرکت داشت، کافی در این باره یادآور شویم، عضو یکی از گروه های مقاومت در نبردهای مشهور خلدة بود که با شجاعت و از خودگذشتگی خود، مانع از سقوط دروازه های جنوبی بیروت شد. از سال گذشته تحت شدید ترین حملات رسانه ای صهیونیستی و عوامل سعودی در لبنان بود که واکنش سید حسن نصرالله و دفاع دبیرکل حزب الله از وی را به دنبال داشت.
بی تردید این چند سطر می تواند، بیانگر دلیل دستپاچگی تل آویو و واشنگتن جهت تبرئه خویش از دست داشتن در عملیات ترور «ذوالفقار» حزب الله باشد.

معارضان سوری مدعی عدم مشارکت در ترور بدرالدین شدند

دستپاچگی تل آویو و واشنگتن، خیلی زود به معارضان سوری سرایت می کند و گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان سوری، مدعی بیگناهی معارضان در ترور شهید «مصطفی بدرالدین» می شود.
«رامی عبدالرحمن»، مدیر این گروه در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز، توضیح می دهد که در روزهای گذشته هیچ نقطه ای از در فرودگاه بین المللی دمشق مورد حمله خمپاره ای و موشکی معارضان قرار نگرفته و هرگونه ارتباط معارضان سوری با ترور «مصطفی بدرالدین» را رد می کند.

دستپاچگی معارضان سوری برای چیست

جنگنده های آمریكایی و دیگر اعضای ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در محل ترور مصطفی بدرالدین هیچ پروازی نداشته اند.

«انیس نقاش»، دبیر مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی امان و از دوستان شهید بدرالدین می گوید: وقتی خبر تصرف کویت توسط صدام حسین را شنیدم،  در قم بودم. به تنها چیزی که فکر  کردم، جوانان محبوس در زندان های کویت، از مصطفی بدرالدین بود و اینکه چه سرنوشتی انتظار آنها را می کشید؟
به محض اطلاع دولت وقت جمهوری اسلامی از وضعیت بدرالدین، رایزنی ها و تماس های تهران برای آزادی وی آغاز شد. تنها گزینه برای آزادی بدرالدین مبادله اسرا با بغداد بود، در گیر و دار رایزنی  ها بودیم که خبر رسید، نیروهای عراقی پس از اشغال کویت خانه های مردم و دارایی های عمومی را غارت و درب زندان ها را باز کرده اند و بدرالدین از جمله افراد نجات یافته بود.
به این ترتیب شهید مصطفی بدرالدین تنها فرمانده غیر ایرانی بود که جمهوری اسلامی برای آزادی وی با رژیم بعث مذاکره کرد. بنابراین، وحشت و اضطراب معارضان سوری جهت تبرئه خود از دست داشتن در ترور شهید بدرالدین بیهوده نیست.

تروریست های تکفیری  عاملان شهادت بدرالدین

با اتمام تحقیقات درباره حادثه ترور سید مصطفی بدرالدین، حزب الله لبنان در بیانیه ای نتیجه اعلام کرد: «سید ذوالفقار» در اثر حملات توپخانه ای تروریست های تکفیری حاضر در منطقه به شهادت رسیده است.
این بیانیه می افزاید: نتیجه تحقیقات، عزم و اراده ما را در ادامه مبارزه با گروه های جنایتکار افزایش می دهد، مبارزه با طرح های آمریکایی - صهیونیستی در منطقه که گروه های تروریستی تکفیری را به ابزار اجرایی این طرح ها مبدل کرده اند.
شخصیت ناشناخته بدرالدین موجب شده بود، وی در معرض اتهامات بسیاری قرار گیرد. اگرچه سراسر وجودش آرامش بود، اما از اشتباهات چشم پوشی نمی کرد. جسارت، تجربه، شجاعت، ابتکار عمل و اعتماد به  نفس بالا را توامان داشت، به همین دلیل رزمندگان حزب الله او را «ماجراجوی عاقل» خطاب می کردند و از چنان تجربه میدانی در مبارزه با اشغالگران بهره می برد که نامش از خاطر سران صهیونیست  در تمام سطوح سیاسی، نظامی و امنیتی محو نمی شد.
محافل لبنانی تاکید می کنند، کشته شدن فرمانده نظامی برجسته حزب الله لبنان بر عرصه داخلی این کشور و معادلات حاکم بر این عرصه سنگینی می کند. این موضوع پیامدهای جدیدی دارد که به عوامل میدانی در سوریه اضافه شده و واکنش های داخلی احتمالی حزب  الله لبنان را در پی دارد، به  ویژه آنکه حزب الله شهادت مصطفی بدرالدین در اراضی سوریه را در راستای ادامه روند ترور سریالی کادرهای نظامی و میدانی این حزب  ملاحظه می کند.