تبیان، دستیار زندگی
فردی که به دیابت دچار می شود یک دغدغه ی بزرگ پیدا می کند: مصرف مواد غذایی سرشار از قند! در این بین میوه ها نیز به نظر دردسرساز می آیند. اما آنچه متخصصان می گویند این است که افراد دیابتی میوه بخورند اما با رعایت اصول آن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیابت؛ آیا خوردن میوه خطرناک است؟

فردی که به دیابت دچار می شود یک دغدغه ی بزرگ پیدا می کند: مصرف مواد غذایی سرشار از قند! در این بین میوه ها نیز به نظر دردسرساز می آیند. اما آنچه متخصصان میگویند این است که افراد دیابتی میوه بخورند اما با رعایت اصول آن.

فاطمه مهدی پور بخش تغذیه و آشپزی تبیان
میوه

دیابت: مصرف روزانه ی میوه خطرناک نیست

میوه ها کم کالری و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز (ویتامین ها، فیبرها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها) بوده و برای سلامتی بدن مفید هستند. این مواد غذایی مفید برای دیابتی ها نیز مفید است اما لازمه ی آن توجه به شاخص گلیسمی انواع مختلف میوه ها است.

در واقع میوه های مجاز برای دیابتی ها با نوع بیماری شان فرق می کند. در برخی موارد مصرف صرفاً یک سهم غذایی میوه معادل 15 گرم کربوهیدرات (یک عدد پرتقال، دو عدد نارنگی، نصف موز) در روز مجاز است. اما در موارد دیگر یعنی دیابت نوع 1 مصرف سه سهم غذایی میوه در روز نیز می تواند مجاز باشد.

در هر حال توصیه می شود که فرد دیابتی از میوه های تازه استفاده کند. مصرف آب میوه ها که سرشار از قند هستند توصیه نمی شود و باید به شدت محدود شده و یا به طور کامل قطع شود.

آیا همه ی میوه ها برای دیابتی ها قابل استفاده است؟

تمام میوه ها برای مصرف دیابتی ها مجاز است. با این حال آن دسته از میوه هایی که خیلی شیرین هستند مانند انگور، گلابی یا موز باید ترجیحاً در پایان غذا مصرف شود.

برخی میوه ها قدرت پیشگیری از ابتلا به دیابت را نیز دارا هستند. نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهند که مصرف منظم انگور، قره قاط، سیب، گلابی و موز می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کند. اما حواستان باشد که این میوه ها باید به صورت میوه ی تازه مصرف شود. در عوض مصرف زیاد و افراطی توت فرنگی و طالبی می تواند زمینه را برای ابتلا به این بیماری مهیا کند.

در حالت کلی اگر نگران مصرف میوه هستید بهتر است با پزشکتان مشورت کنید و متناسب با نوع بیماری و پیشرفت آن از میوه های مورد نظرتان استفاده کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.