تبیان، دستیار زندگی
سایت های خبری در آخر هفته گذشته اطلاع دادند که کنسرت نیشابور «کیهان کلهر» به دستور دادستان این شهرستان لغو شد. این اولین کنسرت از مجموعه ی کنسرت های تور کیهان کلهر همراه گروهش بود که قرار بود، طی دو شب در این شهرستان برگزار شود؛ اما در آخرین دقایق در حالی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه به رییس جمهور برای لغو کنسرت کلهر

سایت های خبری در آخر هفته گذشته اطلاع دادند که کنسرت نیشابور «کیهان کلهر» به دستور دادستان این شهرستان لغو شد. این اولین کنسرت از مجموعه ی کنسرت های تور کیهان کلهر همراه گروهش بود که قرار بود، طی دو شب در این شهرستان برگزار شود؛ اما در آخرین دقایق در حالی که اعضای گروه از فرودگاه تهران عازم این شهر بودند، طی تماسی کوتاه اعلام شد که کنسرت لغو شده است.

فراوری: سمیه رمضان ماهی/ بخش هنری تبیان
کیهان کلهر

جالب آنکه تمام مجوزهای لازم برای برگزاری این کنسرت، اعم از مجوز شورای تأمین استان، اداره ی اماکن و وزارت ارشاد گرفته شده بود و صورت جلسه ی شورای تأمین مبنی بر موافقت با برگزاری این کنسرت به رویت اعضای گروه رسیده بود، اما بنابر تصمیم های جدید دادستان نیشابور، این کنسرت لغو شد.
این برای دومین بار است که کنسرت کیهان کلهر نوازنده و آهنگساز شهیر ایرانی در کشور خودش لغو می شود.
گویی س ازها همچنان راهی به خراس ان ندارن د. این بار قرعه ب ه نام کیه ان کلهر افت اده و کنس رت این نوازنده بنام کمانچه بدون هیچ توضیحی به دستور دادس تان نیشابور لغو شد. اخیراً کنس رت علی زند وکیلی نیز در خراس ان لغو شد و در نامه ای ذکر ش ده بود ک ه "به محض فراهم آمدن ش رایط مطل وب در اولین فرصت نس بت ب ه برنامه ریزی اجرای یادشده در زمان و مکان جدید همکاری لازم با مؤسس ه (برگزارکننده) صورت خواهد پذیرفت.
هنوز شرایط مناسب برای نفس کشیدن موسیقی در خراسان مهیا نش ده. ادامه لغو کنسرت های دیگری که در اس تان خراس ان انجام شد، نش انه دیگری اس ت که گویا هنوز کش وقوس ها بر س ر اجراهای صحن ه ای و کنسرت ها در این اس تان ادامه دارد؛ این در حالی اس ت که هنرمندان خراسان نسبت به اجرای صحنه ای در مشهد اعتراض خود را از طریق امضای طومار و... به گوش مسئولان امر رسانده اند ولی این روند ادامه دارد. سریال لغو کنسرت ها این بار به لغو اجرای کلهر در نیشابور رسید و قفل اجراهای صحنه ای در خراس ان هنوز با هیچ کلیدی باز نشده است. آیا به غیر از تلاش و پیگیری از سوی شهروندان کار دیگری می توان انجام داد؟ در مورد لغو کنسرت کلهر شایعاتی نیز بر سر زبان ها افتاد و با وجود شبکه های مجازی، سریعا پخش شد مبنی بر اینکه لغو کنسرت کلهر، به خاطر اعتراض خانواده شهدا بوده است! به همین جهت علاوه بر هنرمندان، خانواده شهدا نیز دست به کار شده و آستین بالا زده اند و نامه ای به رئیس جمهور نوشته و به این گونه تصمیمات و شایعه سازی ها اعتراض کرده اند.

نامه هنرمندان

بیش از دویست نفر از هنرمندان نیشاپور نامه ای به رییس جمهور نوشتند و از لغو پی درپی برنامه های فرهنگی و اعمال سلیقه های شخصی در این شهر گلایه كردند. آنها در این نامه نوشته اند كه لغو نخستین اجرای مهم ترین چهر ه بین المللی موسیقی ایران كیهان كلهر اتفاقی عجیب است. در بخشی از این نامه آمده است: «شگفت انگیز می نماید كه این گروه معتبر، پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارشاد، شورای تامین استان و شهرستان و تمهید هرآنچه در این باره لازم است و پس از خریداری تمامی بلیت ها توسط علاقه مندان پرشمار خراسانی، صرفا به دلیل نظر دادستان محترم از اجرا باز بماند. پذیرفتنی نیست كه با وجود اصول و مواد پرشمار در قانون اساسی و قوانین مرتبط در راستای حفاظت از حقوق شهروندی و استقرار حاكمیت قانون، نظاره گر چنین رفتارهایی باشیم. مگر نه اینكه مطابق اصل ٣٧، ٢٠ و ٢٢ قانون اساسی، اصل بر برائت افراد بوده و همگان حق دارند در پرتو امنیت قانون زندگی كرده و شغل شان از تعرض مصون بماند؟ چگونه است كه «قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» و «بخشنامه حقوق شهروندی» صادره ریاست محترم وقت قوه قضاییه زیر پا گذاشته شده و نادیده گرفته می شود؟»
در بخش دیگر این نامه همچنین خطاب به رییس جمهور آمده است: «رای به شما، رای به بازگشت حاكمیت قانون بود. رای به شما، رای به حقوقدانی است كه تعهد به اجرای بدون تنازل قانون اساسی داشته و یكی از مهم ترین وعده های انتخاباتی اش، اجرای حقوق شهروندی بوده است. حال، چشم امید مردمان به تدبیر شما دوخته شده. لغو پی در پی برنامه های پربار فرهنگی، انبوهی از اندوه را بر شانه های خسته جماعتی آوار كرده كه دغدغه ای جز تعالی و پیشرفت كشورشان ندارند. عمق این جراحت زمانی بیشتر می شود كه برنامه های مزبور، دارای مجوزهای گوناگونی بوده كه پس از سختگیری های فراوان و طاقت فرسا و اعمال سلیقه های شخصی صادر شده اند.»

جناب آقای دكتر روحانی؛

هنرمندان این شهر در این نامه به استناد اصل ١١٣ قانون اساسی خواستار شده اند كه نهادهای مسوول در برابر این بی قانونی پاسخگو باشند «یك بار برای همیشه به این رویه نامبارك پایان بخشیده اجازه ندهند قانون اساسی كه عالی ترین میثاق ملی و ثمره جان و مال و ناموس هزاران جان بر كف است، زیر بار چنین انحراف هایی خمیده شود.»

واكنش كانون همبستگی فرزندان شاهد نیشابور

علاوه بر هنرمندان نیشابوری و با وجود اینكه دادستان شهر نیشابور دلیل لغو كنسرت را به خاطر فرزندان شهدا و جانبازان اعلام كرده بود، كانون همبستگی فرزندان شاهد نیشابور درباره لغو كنسرت موسیقی با درخواست خانواده شهدای این شهر نیز بیانیه ای را صادر كرده است:
«به استحضار می رسانیم ما فرزندان شهدا با اجرای برنامه هایی كه موجب شادی و نشاط مردم عزیز در چارچوب قانون و اصول فقهی مقام معظم رهبری باشد مخالفتی نداشته و هیج درخواستی از طرف خانواده شهدا در اعتراض به برگزاری كنسرت فوق الذكر در نیشابور به این كانون نداشته ایم. به همین منظور حق این كانون می دانیم به مسوول محترمی كه این مطلب را بیان داشته اند اعلام كنیم تا از شأن و جایگاه خانواده شهدا در بیان تصمیمات شان استفاده نكرده ونگاه مثبت مردم شریف را نسبت به خادمین ولایت و ملت منفی نكنند.»
لازم به ذکر است که پیشتر نیز کنسرت کیهان کلهر در تهران همراه با «بروکلین رایدر» لغو شده بود و کیهان کلهر پس از لغو کنسرت خود اعلام کرد: تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران، گروگانِ زورگیری و زورآزمایی جناح های سیاسی است و خط مشی مشخصی برای این گونه فعالیت ها تعریف و اجرا نشده، از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهد کرد. با این وجود تور کنسرت این نوازنده کمانچه بار دیگر آغاز شده هر چند باز در شروع به مشکل لغو، آن هم بدون هیچگونه توضیحی و پس از فروش کامل بلیط ها و اخذ تمامی مجوزها، برخورده است.



منابع:
اعتماد/ ایسنا / صدای ایران / ایلنا