تبیان، دستیار زندگی
ایران پایتخت عمل های زیبایی در جهان است.از عمل بینی گرفته تا تزریق بوتاکس و ژل و جراحی فک و گونه، همه و همه نه تنها فقط بین زنان ایرانی بلکه بینن مردان ایرانی هم رواج پیدا کرده است.انگار این نوع عمل عاملی است برای پز دادن و کلاس گذاشتن و برای همین هیچکس ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

30 درصد مردم نیاز به جراحی بینی دارند!

ایران پایتخت عمل های زیبایی در جهان است.از عمل بینی گرفته تا تزریق بوتاکس و ژل و جراحی فک و گونه، همه و همه نه تنها فقط بین زنان ایرانی بلکه بین مردان ایرانی هم رواج پیدا کرده است.انگار این نوع عمل عاملی است برای پز دادن و کلاس گذاشتن و برای همین هیچکس برای پنهان کردن جراحی زیبایی که انجام داده تلاش نمی کند.

فرآوری: ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
جراحی زیبایی

در ایران هم جراحی پلاستیک با حضور 7 نفر از جراحان فوق تخصص در حدود 50 سال پیش شروع شد. گرایش زیاد مردم در ایران به انجام چنین جراحی هایی با تعداد کم جراحان پلاستیک، باعث شده پزشکانی از رشته های دیگر نیز این عمل ها را انجام دهند، در نتیجه مشکلات و شکایات از قصور های پزشکی روبه افزایش رفته و این خود تبدیل به یک معضل در میان عمل های زیبایی شده است.

به گفته کارشناسان جامعه شناس، مدرنیته، رشد سالمندی، فرد گرایی و افزایش تکنولوژِی شرایطی را ایجاد کرده است که به قول جامعه شناسان امروز دیگر "بدن طبیعی" جای خود را به "بدن اجتماعی" داده است.

وضعیت به گونه ای است که همگان به ظواهر خود اهمیت می دهند و نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است که زیبایی و ظاهر آراسته رابطه تنگاتنگی با اعتماد به نفس افراد در جامعه دارد و ایرانی ها هم که به کمبود اعتماد به نفس شهرت دارند بی تردید جراحی زیبایی را راحی برای کاهش کمبودهای خود می بینند.

در ایران هم جراحی پلاستیک با حضور 7 نفر از جراحان فوق تخصص در حدود 50 سال پیش شروع شد. گرایش زیاد مردم در ایران به انجام چنین جراحی هایی با تعداد کم جراحان پلاستیک، باعث شده پزشکانی از رشته های دیگر نیز این عمل ها را انجام دهند، در نتیجه مشکلات و شکایات از قصور های پزشکی روبه افزایش رفته و این خود تبدیل به یک معضل در میان عمل های زیبایی شده است

این کمبود اعتماد به نفس اما اگر زمانی تنها مختص به بانوان ایرانی بود حالا دامن آقایان ایرانی را هم گرفته و آمار جراحی زیبایی در آنها را بالا برده است.
 رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، معتقد است که بینی ۳۰ درصد مردم کشور نیاز به جراحی زیبایی دارد.

دکتر سید ابوالحسن امامی، گفت: در تمام دنیا گرایش به زیبایی رو به افزایش است و ایران هم مستثنی از این موضوع نیست.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ۳۰۰ جراح فوق تخصص پلاستیک وجود دارد که اجازه دارند کار زیبایی انجام بدهند، افزود: متاسفانه خیلی از همکاران پزشک به دلایل مختلف وارد عرصه جراحی زیبایی شده اند.

امامی با اعلام اینکه سالانه در حدود ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می شود، ادامه داد: در دنیا جراحی پلک، در بین جراحی های زیبایی سر و صورت، رتبه نخست را دارد. بعد از آن، عمل لیپوساکشن یا همان کشیدن چربی های اضافی بدن است.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با عنوان این مطلب که ۳۰ درصد مردم جامعه بینی هایی دارند که متناسب با صورت آنها نیست و احساس زشتی می کنند، گفت: این دسته از افراد نیازمند جراحی زیبایی بینی هستند.

امامی در عین حال افزود: ۲۰ درصد جامعه نیز بینی متناسب با صورت دارند و این افراد نمی بایست جراحی زیبایی بینی انجام دهند.

لزوم مداخله روانپزشکان در جراحی های زیبایی بی مورد

دبیر انجمن روانپزشکان ایران بر لزوم مداخله روانپزشکان در جراحی های زیبایی بی مورد تاکید می کند و می گوید: متخصصان جراحی پلاستیک درصورت مراجعه افراد بدون دلیل منطقی باید آنان را به روانپزشکان ارجاع دهند تا سلامت روان آنان کنترل شود

دبیر انجمن روانپزشکان ایران بر لزوم مداخله روانپزشکان در جراحی های زیبایی بی مورد تاکید می کند و می گوید: متخصصان جراحی پلاستیک درصورت مراجعه افراد بدون دلیل منطقی باید آنان را به روانپزشکان ارجاع دهند تا سلامت روان آنان کنترل شود.
مظاهری می افزاید: برخی از این افراد با مصرف دارو و رفع مشکل روانشناختی از انجام عمل زیبایی منصرف می شوند.
وی تصریح می کند فقط 25 تا 30 درصد اینگونه افراد پس از آغاز درمان های روانشناختی از عمل جراحی خود منصرف می شوند چراکه اغلب آنان قانع نشده و پزشک خود را عوض می کنند.

**افسردگی پیامد جراحی های زیبایی بی مورد

دبیر انجمن روانپزشکان ایران، اضطراب و افسردگی را از پیامدهای جراحی های زیبایی بی مورد عنوان می کند و می گوید : افرادی که بدون دلیل خاصی اقدام به جراحی های زیبایی می کنند زمینه های اضطراب و افسردگی را دارند و پس از عمل جراحی نیز چون نتیجه مورد نظر عایدشان نمی شود بیشتر افسرده می شوند.
مظاهری می افزاید: اینگونه افراد پس از عمل جراحی، چهره جدید خود را نیز نمی پذیرند و بطور دایم خود و خانواده شان را سرزنش می کنند.
به هرحال جراحی پلاستیک به منظور زیبایی باید با هدف پزشکی و منطقی انجام شود چراکه در غیراینصورت علاوه بر تحمیل هزینه های فراوان درمانی ، نتیجه مورد نظر را برای فرد به همراه نمی آورد و موجب دامن زدن به مشکلات روحی و روانی او خواهد شد.


منابع: شفاف/ نامه نیوز / مهر