تبیان، دستیار زندگی
«خندوانه» در آستانه سوم شعبان میلاد امام حسین علیه السلام و روز پاسدار میزبان خانواده دو شهید مدافع حرم بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خندوانه میزبان خنده های شهدا شد

«خندوانه» در آستانه سوم شعبان میلاد امام حسین علیه السلام و روز پاسدار میزبان خانواده دو شهید مدافع حرم بود.

سامیه امینی- بخش فرهنگ پایداری تبیان
خندوانه

روحیه آزادگی که ایثار سیدالشهدا (علیه السلام) ایجاد کردند چنان ادامه دارد که همچنان نام شهدایی را می شنویم که برای حفظ اعتقاد، مملکت و ناموسمان به شهادت رسیده اند.
کشورهای مسلمان اطراف از خطراتی که داعش به بار آورده مصون نمانده و امنیت آنان را به مخاطره کشیده اما در کشور عزیزمان هیچ احساس خطری نسبت به این موضوع وجود ندارد.
این کلماتی بود که توسط «رامبد جوان» در برنامه «خندوانه» دیشب همراه بغضی از گلویش خارج می شد تا مهمانان شب باشکوه میلاد سیدالشهدا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را معرفی کند؛ جوان به این بخش از گفته هایش که می رسد بغضش را پایین می دهد و با لبخند و افتخار می گوید: در خندوانه معتقدیم باید به شدت به همدیگر نگاه کنیم و به همدیگر محبت کنیم، باید همدیگر را ببینیم و توجه کنیم و نباید به راحتی از کنار یکدیگر بگذریم و بی توجه باشیم.
او شادی واقعی را در این موضوع می بیند و ادامه می دهد: وقتی همدیگر را ببینیم و به هم مهر بدهیم قطعاً شادی واقعی در دل همه ما شکل می گیرد.
مجری برنامه خندوانه پس از این مقدمه مهمانان را این گونه معرفی می کند: «امروز میزبان دو خانواده عزیز از شهدای مدافعان حرم هستیم، برای من به شخصه خیلی زیاد جذاب است که با آن ها آشنا شوم و گپ بزنم و بشنوم، چراکه بعد از جنگ هشت ساله دفاع مقدس که همه کلی خاطره عجیب با آن داریم و آثارش همچنان وجود دارد و خواهد داشت، معاشرت از نزدیک با دو خانواده ای که به تازگی شهید دادند قطعاً معاشرت ویژه ای باید باشد.»
سپس جوان از خانواده شهید «محمد ترک» اولین شهید مدافع حرم و شهید «علی اصغر شیردل» که چند روز دیگر یعنی 30 اردیبهشت ماه اولین سالگرد شهادتش است دعوت می کند تا وارد صحنه شوند.
«فهیمه اکبری» همسر شهید ترک و «هدی کمالیان» همسر شهید شیردل به همراه فرزندانشان بر روی برش هندوانه برنامه حاضر می شوند.
هم نشینی با این خانواده در خندوانه با سلام بلند، گرم و دل چسب «امیرعلی» فرزند شهید ترک آغاز می شود که حاضران را به وجد می آورد و خود از این وجد «کیف» می کند، سپس «محمدحسین» تنها فرزند شهید شیردل سلام دل چسبی می کند؛ نوبت به «فاطمه» دختر شهید ترک می رسد و پس از سلام و تبریک عید توسط همسران شهدا، گپ و گفت آغاز می شود.
جوان بدون هیچ مقدمه ای وارد روز خواستگاری شهدا می شود و از همسران آنان می خواهد تا دلبری شهدا را به رخ بینندگان بکشند.

دلبری شهدا

در خلال برنامه شب گذشته رامبد اتفاقت جالب و حرف های مهمی بود که در قسمت های مختلف مطرح شد اما آنچه بضاعت شد از سخنان و یاد این شهدا در این مقال آمد که در کنار آن گذری به شیرینی های «امیرعلی» و «محمدحسین» خالی از لطف نیست

«همسر شهید ترک» از ازدواج کاملاً سنتی می گوید که به سرعت مراسم ازدواج به خاطر تطابق شهید با معیارهایش برگزار می شود و «هدی کمالیان» نیز ازدواجی سنتی با معرفی دوستان داشته که با دو بار پاسخ منفی به شهید پس از شش ماه پافشاری شهید به عقدش درمی آید.
«شهید شیردل» به گفته همسرش از طرفداران پروپاقرص خندوانه بود و حتی پیامی هم به برنامه ارسال کرده که گویا خوانده نشده، رامبد جوان امیدوار است که این پیام را از بایگانی خارج کند.
این شهید مدافع حریم آل الله (علیه السلام) اهل سفر و ایران گردی بوده و از هر سفر که همراه همسرش رفته ره آوردی به رسم یادگار از خود برجا گذاشته است.
پس از صحبت های «هدی کمالیان» ویدئویی از با شهید همراه فرزندش پخش می شود، تصاویری که گویای روح لطیف پدری مهربان است، پدری با عشق پدرانه که چشم بر همه زیباهای دنیای کودکانه فرزندش بسته و به معامله باخدا می رود.

با پدرم خوشحالم

«فاطمه» فرزند بزرگ شهید ترک از روح بزرگش که یادگاری پدر است می گوید، دختری که خوشحالی اش را در شادی کودکانی می یابد که همچون او پدر از دست داده اند، فاطمه می گوید: «آنچه مرا خوشحال می کند این است که پدرم درراهی رفته که نصیب بیشتر مردم نمی شود و سعادت بزرگی نصیب پدرم شده تا با شهادت از دنیا برود.»
رامبد جوان از دخترک شهید می پرسد: چه اتفاقی بیافتد خوشحال می شوی و فاطمه با بغضی پاسخ می دهد: اگر پدرم به خوابم بیاید خوشحالم می کند، چون از روزی که رفته و خبرش را داده اند اصلاً به خوابم نیامده است.

از دل برآید تا بر دل نشیند

مجری برنامه از همسران شهدا می خواهد تا جمله از دل بگوید و «فهیمه اکبری» خطاب به مردم می گوید: مردم امنیت و آرامشی که در کشورمان حاکم است ببینند و قدر آن را بدانند تا انشا الله رهروان خوبی برای شهیدان عزیزمان باشیم.
«هدی کمالیان» نیز در ادامه درخواست جوان خطاب به علی اصغرش بیان می کند: شما راهی را رفتید، انتخاب قشنگی کردید که هرکسی شجاعت انجام این کار را ندارد؛ من تمام تلاشم را می کنم و همه همسران شهدای مدافع تلاشمان را می کنیم تا بتوانیم ادامه دهنده راه شما باشیم و آرزوهایی که داشتید بتواند انجام دهیم و در همه حال من، شمارا دوست دارم.

خنده های شهدا در پس خنده کودکانشان

در خلال برنامه شب گذشته رامبد اتفاقات جالب و حرف های مهمی بود که در قسمت های مختلف مطرح شد اما آنچه بضاعت شد از سخنان و یاد این شهدا در این مقال آمد که در کنار آن گذری به شیرینی های «امیرعلی» و «محمدحسین» خالی از لطف نیست.
گویا دو خانواده مدعو دوستان صمیمی هستند چراکه قبل از برنامه از رامبد جوان خواسته بودند تا این دو کودک را کنار هم ننشاند اما برخلاف این درخواست او تمام تلاشش را می کرد تا امیرعلی و محمدحسین باهم و کنار هم باشند.
امیرعلی در جواب جوان که اگر بخواهد در برنامه شیطنت کند چه کاری انجام می دهد، مسابقه دو با دوستش را انتخاب کرد تا فاصله بین کفشدوزکِ دکور را تا دوربین پشت سرش با او مسابقه دهد.
مجری برنامه که خود خالی از شور و شعف نیست همراه بازیگوشی های امیرعلی می شود ولی به خاطر وجود پله در مسیری که او انتخاب کرده تغییری در مسیر می دهد و از آن دو می خواهد تا باهم مسابقه دو بدهند.
خندوانه تمام تلاشش را شب گذشته کرد تا این فرزندان خردسال شهدا را در روز میلاد سرور شهیدان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) شاد کند و شبی به یادماندنی کند تا برخلاف دیگر دعوت ها همراه یادآوری نبود نباشد.
جوان سعی کرد تا مهر پدرانه خود را در این شب عید تقدیم این دو یادگار شهدا کند.