تبیان، دستیار زندگی
‌ها احتمالا شما هم مشکلاتی با کارت‌های حافظه داشته‌اید. بخصوص اگر این مشکلات مربوط به دوربین دیجیتال شما باشد و اطلاعاتی که به‌ هیچ‌ وجه دوست ندارید از دست بدهید. بیشتر مشکلات ناشی از دست رفتن اطلاعات هستند. با این‌ وجود اگر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروبین‌های دیجیتال و مشکلات کارت‌ها

احتمالا شما هم مشکلاتی با کارت‌های حافظه داشته‌اید. بخصوص اگر این مشکلات مربوط به دوربین دیجیتال شما باشد و اطلاعاتی که به‌ هیچ‌ وجه دوست ندارید از دست بدهید. بیشتر مشکلات ناشی از دست رفتن اطلاعات هستند. با این‌ وجود اگر آسیب، نتیجه صدمه فیزیكی به خود كارت باشد، اطلاعات موجود بر روی كارت، قابل بازیافت نخواهد بود. آسیب فیزیكی ندرت رخ می‌دهد، و از معدود مشكلاتی است كه مردم با كارت‌ها‌یشان پیدا می‌كنند.


شایع‌ترین دلایل آسیب فیزیكی عبارتند از:

1. آسیب‌های الكتریكی حاصل از قرار گرفتن در معرض میدان‌های مغناطیسی یا ولتاژهای بالا.

2. جریان‌های كوتاه، نتیجه قرار گرفتن طولانی در مجاورت آب یا رطوبت بالا.

3. آسیب به مدار‌ها، نتیجه قرار گرفتن در دمای بالا (بالای 167 درجه فارنهایت/ 75 درجه سانتی‌گراد) یا سرما (زیر 13- درجه فارنهایت/ 25- درجه سانتی‌گراد).

4. آسیب‌های فیزیكی حاصل از ضربه به كارت، مانند خم كردن آن (این باعث ترك خوردن و شكستن چیپ‌ها و مدارها در داخل كارت می‌شود.)

5. آسیب به یك چیپ خاص در داخل كارت به اسم كنترل‌كننده اطلاعات (CONTROLLER) كه میانجی ارتباط میان كارت و دوربین است.


مشكلات ناشی از دست رفتن اطلاعات

اما مشكلات ناشی از دست رفتن اطلاعات كاملاً شایع هستند، و به شدت موجب سرخوردگی و ناراحتی می‌شوند. كارت‌های فلش مدیایی كه اطلاعات آنها از دست رفته‌است، یكی از علایم زیر را نشان می‌دهند:

1. كارت مدیا در دوربین شما كار می‌كند، ولی در كارت‌خوانِ متصل به رایانه شما كار نمی‌كنند.

2. وقتی سعی می‌كنید عكس‌ها را بر روی ال‌سی‌دی یا رایانه‌تان ببینید، كاراكترهای "خراب" ظاهر می‌شوند.

3. گفته می‌شود كه كارت پر است اما هیچ فایلی بر روی آن وجود ندارد.

4. قرار دادن كارت در دوربین باعث می‌شود كه دوربین هنگ كند.

5. كارت درون دوربین یا كارت‌خوان كار نمی‌كند، اما كارت‌های سازگار دیگر كار می‌كنند.

6. كارت قابل نوشتن یا پاك كردن نیست.

7. وقتی كارت را وارد می‌كنید، كارت‌خوان به هم می‌ریزد یا متوقف می‌شود، اما با كارت‌های سازگار دیگر كار می‌كند.

8. دوربین "خطای كارت" نمایش می‌دهد.(MEMORY ERROR)

9. وقتی كارت را داخل دوربین یا كارت‌خوان قرار می‌دهید، دستگاه می‌گوید كه كارت نیاز به فرمت شدن دارد.

10. دوربین نشان می‌دهد كه نسبت به همیشه فضای كمتری برای تصاویر دارید، در حالی‌كه هیچ عكسی بر روی كارت وجود ندارد ( كارت 512 مگابایت شما به طور معمول توانایی ذخیره 150 تصویر JPEG با كیفیت بالا را دارد، اما فضا برای تنها 96 عكس نشان داده می‌شود، و این در حالی‌ است كه هیچ تصویری بر روی كارت وجود ندارد.)

11. وقتی یك ابزار دیسكی، مانند اسكن‌دیسك، روی كارت استفاده می‌كنید، سكتورهای خراب بر روی كارت نشان داده می‌شوند؛

12. دوربین شما با قرار دادن كارت در آن، خاموش نمی‌شود.

13. وقتی كارت را فرمت می‌كنید، ظرفیت اشتباه اعلام می‌كند.


چه چیزی موجب این اختلالات می‌شود؟

سؤال خوبی است. در اینجا به علل اصلی اختلال در فلش مدیا اشاره می‌كنیم:

1. خاموش كردن دوربین در حالی كه بافر همچنان در حال نوشتن بر روی فلش مدیا است (این احتمالاً اصلی‌ترین دلیل خراب شدن فلش مدیا است. )

2. خارج كردن مدیا كارت از دوربین در حالی كه بافر همچنان در حال نوشتن بر روی كارت فلش مدیا است (این احتمالاً دومین دلیل عمده خراب شدن فلش مدیا است. )

3. خارج كردن فلش مدیا از كارت‌خوان در حالی كه هنوز فایل‌هایی را از روی كارت بر روی رایانه‌تان باز‌شده دارید.

4. خارج كردن فلش مدیا از كارت‌خوان، در حالی كه آن هنوز در حال كپی كردن فایل‌هایی بر روی هارد درایو رایانه شماست یا چراغ فعال هنوز چشمك می‌زند.

5. بر روی مكینتاش – خارج كردن فلش مدیا بدون آنكه اول علامت دوربین یا كارت‌خوان را حذف كنید.

بر روی ویندوز ان‌تی، خارج كردن كارت بدون آنكه اول مبادلة ایمن را فعال كنید.

بر روی ویندوز ME ،2000، و XP، خارج كردن كارت بدون آنكه اول آن را متوقف كنید.

6. باز كردن، خارج كردن، پاك كردن، یا منتقل كردن فایل‌ها بر روی كارت حافظه‌تان، در حالی كه با استفاده از یك تماس USB/ فایروایر به كارت‌خوان یا دوربین، كارت را به رایانه‌تان متصل كرده‌اید.

7. استفاده از یك كارت حافظه موجود كه بدون آنكه اول در دوربین شما از نو فرمت شود، بارها مورد استفاده قرار گرفته‌است.

8. فرمت دوباره كارت فلش مدیا با استفاده از رایانه به جای دوربین ( ابزار فرمت دوباره بر روی رایانه‌ها پیچیده‌تر از آنهایی هستند كه بر روی دوربین شما قرار دارند و به همین دلیل می‌توانند باعث ناسازگاری میان كارت و دوربین شما شوند. )

9. ادامه دادن به گرفتن تعداد زیادی عكس، وقتی كه باتری‌های دوربین شما ضعیف یا در حال خالی شدن هستند.

10. با یك كارت در كارت‌خوان متصل به رایانه‌تان، باز كردن كارت برای دیدن آنكه چه چیزی بر روی كارت است، و بعد خارج كردن آن و قرار دادن یك كارت دیگر، بدون آنكه كارت اول ابتدا به شكل مناسبی بسته و خارج شده باشد.


اما چگونه از خراب شدن فلش مدیای خود جلوگیری كنید؟

قبل از همه عادت‌های كاری خوب در خود ایجاد كرده و احتیاط‌های ساده‌ای را به انجام دهید. اینجا فهرستی از كارهایی كه باید برای مراقبت از كارت‌های‌تان و جلوگیری از خراب شدن‌شان انجام دهید، وجود دارد:

1. قبل از آنكه كارت فلش مدیا را از دوربین‌تان خارج كنید، چند لحظه منتظر شوید تا دوربین نوشتن اطلاعات از بافر روی كارت را تمام كند، و اگر دوربین‌تان چراغ فعال چشمك‌زن دارد، مطمئن شوید كه دیگر چشمك نمی‌زند. ( این احتمالاً ایدة خوبی است كه اول منتظر شوید دوربین نوشتن را تمام كند و بعد، قبل از خارج كردن كارت، دوربین را خاموش كنید. )

2. قبل از آنكه دوربین‌تان را خاموش كنید، چند لحظه صبر كنید تا دوربین نوشتن اطلاعات از بافر بر روی كارت را خاتمه دهد، و چراغ چشمك‌زن فعال دوربین، اگر وجود دارد، از كار بیفتد؛ از میزان پر بودن كارت خود آگاه باشید و آن را عوض كنید، یا اطلاعات روی آن را به رایانه، سی‌دی، یا هر ابزار ذخیرة دیگر منتقل كنید، پیش از آنكه به عكاسی ادامه دهید ( وقتی كارت‌ها خیلی پر می‌شوند، می‌توانند بر روی هِدِر كارت و FAT بنویسند، كه می‌توانند موجب شوند دوربین/رایانه نتواند اطلاعات را بر روی كارت پیدا كند.)

3. پس از آنكه عكس‌های‌تان را به رایانه یا هر ابزار ذخیرة دیگری منتقل كردید و از سلامت آنها مطمئن شدید، كارت خود را در داخل دوربین از نو فرمت كنید. ( این ایدة خوبی است كه پس از ریختن فایل‌های عكس‌های‌تان از روی كارت به رایانه، با ثبت آنها بر روی یك سی‌دی/ دی‌وی‌دی، نسخة پشتیبانی از آنها تهیه كنید. )

4. همیشه قبل از آنكه در طول روز برای عكاسی از خانه خارج شوید، باتری‌های تازه در دوربین‌تان بگذارید – وقتی باتری‌های‌تان ضعیف می‌شوند، آنها را با باتری‌های نو عوض كنید، به این ترتیب، دوربین‌تان همیشه نیرو برای نوشتن اطلاعات از بافر بر روی فلش مدیا خواهد داشت. ( وقتی نزدیك خانه هستید، همیشه یك سری باتری‌ پشتیبان همراه داشته باشید – وقتی به تعطیلات می‌روید، مطمئن باشید حداقل دو سری باتری پشتیبان و شارژر آنها را همراه خود دارید. )

5. زمان فشردن دكمة شاتر، زمان كافی در نظر بگیرید، تا به دوربین‌تان اجازه دهید بدون پر كردن بافر، اطلاعات را بر روی كارت بنویسد. ( به خصوصیات دوربین‌تان در دفترچة راهنمای آن نگاه كنید تا بفهمید دوربین‌تان قادر به ثبت چند فریم در ثانیه است، و چند ثانیه زمان برای یك ردیف عكاسی پیش از پر شدن بافر نیاز دارد. )

6. كارت‌های فلش مدیای خود را از منابع الكتریكی قوی ( الكتریسیتة ساكن حاصل از راه رفتن بر روی فرش در زمستان می‌تواند شارژ ولتاژیِ بسیار بالایی تولید كند و برای آسیب رساندن به یك كارت كافی باشد ) و میدان‌های مغناطیسی قوی ( دستگاه‌های اشعه ایكس و اسكنرهای فرودگاه‌ها بی‌خطر هستند، اما برخی از دستگاه‌های اشعه ایكس قوی‌تر تازه كه برای بازرسی بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند به كارت‌های شما آسیب برسانند – اگر شك دارید یاخیالتان ناراحت است، كارت‌های فلش مدیای خود را در هواپیما همراه خود داشته باشید.)

7. فلش مدیای خود را تنها پس از آنكه ارتباط كارت با رایانه‌تان قطع، و چراغ فعال از چشمك‌ زدن باز ایستاد، از كارت‌خوان خارج كنید

8. اگر كارت تقریباً پر است، تا زمان كپی كردن عكس‌ها بر روی رایانه‌تان صبر كرده و بعد، فایل‌ها را ویرایش یا پاك كنید. ( اگر پاك كردن یك یا دو عكس ضروری باشد، مهم نیست، اما بهتر آن است كه تا زمان انتقال كامل و ایمن فایل‌ها به هارد رایانه‌تان، صبر كنید )

9. اگر بیش از یك دوربین دیجیتال دارید، سعی كنید كارت‌های هر كدام را از هم جدا نگهدارید. عكاسی با یك دوربین و بعد انتقال كارت آن به دوربین بعدی و عكاسی دوباره، می‌تواند باعث خرابی كارت شود.

اكنون شما می‌دانید كه چه چیزهایی باعث خرابی كارت‌های فلش مدیا می‌شود، و چگونه می‌توانید از آنها اجتناب كنید. با این همه، اگر كارت‌های شما با تمام مراقبتی كه به خرج می‌دهید خراب شوند، چه باید بكنید؟ پیش و بیش از همه، كارت خود را از نو فرمت نكنید یا سعی نكنید عكس‌ها را پاك كنید.

اگرچه، فرمت دوبارة كارت‌تان، اطلاعات را به شكل فیزیكی از میان نخواهد برد، اما اطلاعات را بر روی FAT كارت‌ها تغییر داده، و به این ترتیب، یافتن اطلاعات بر روی كارت غیرممكن شده، و كارت، خالی خوانده می‌شود ( اصطلاحاً، صفر شدن كارت گفته می‌شود ).

بهترین راه برای بازیافت اطلاعات از یك كارت آسیب‌دیده، استفاده از یكی از چندین برنامه‌های نرم‌افزاریِ بازیافت اطلاعات است كه در بازار موجود هستند.این برنامه‌ها می‌توانند تصاویر را از كارت‌های خراب و یا پاك‌شده، نجات دهند.

اگر كارت‌تان را از نو فرمت كنید، معمولا این برنامه‌ها بر روی شان مؤثر نخواهند بود. بسیاری از تولیدكنندگان هم، نرم‌افزارهای اختصاصی‌ای دارند كه به كار بازیافت اطلاعات از كارت‌های همان تولیدكننده می‌آید.

در اینجا فهرست تعدادی از بهترین نرم‌افزارهای بازیافت اطلاعات را می‌توانید مشاهده كنید:

1.DATA RESCUE"S PHOTORESCUE

2.PHOTOONE RECOVERY

3.ZERO ASSUMPTION DIGITAL IMAGE RECOVERY

4.MEDIA UNDELETE

5.DIGITAL PHOTORESCUE PROFESSIONAL

اكنون می‌دانید كه چگونه می‌توانید از كارت‌های فلش مدیای خود مراقبت كنید، اگر آسیب دیدند چه رفتاری پیش بگیرید، و چه نرم‌افزاری را به كار ببرید تا آنها را ترمیم كنید.

با اتخاذ رفتارهای كاری مناسب و به خرج دادن كمی بردباری، برای زمانی طولانی از آسیب در امان خواهید بود. تنها كاری كه باقی مانده، پیش رفتن و گرفتن عكس‌های زیباست !!!!

منبع : همشهری آنلاین


مطالب مرتبط :

1. رفع عیب در كارت‌های حافظه

2. نحوه انتخاب یك دوربین دیجیتال

3. كارت‌های هوشمند الکترونیکی و انواع آن