تبیان، دستیار زندگی
کدامیک از دو رنک موجود در دنیای اینترنت از اهمیت و دقت بیشتری برخوردار هستند؟ پیج رنک یا الکسا؟ صاحبان سایت های زیادی هستند که این روزها به دنبال رنک الکسای کمترند. هزینه های میلیونی برای آن می کنند و برای مقایسه سایت خود با دیگران، نمی دانند به رنکینگ گو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الکسا یا پیج رنک؟

کدامیک از دو رنک موجود در دنیای اینترنت از اهمیت و دقت بیشتری برخوردار هستند؟ پیج رنک یا الکسا؟ صاحبان سایت های زیادی هستند که این روزها به دنبال رنک الکسای کمترند. هزینه های میلیونی برای آن می کنند و برای مقایسه سایت خود با دیگران، نمی دانند به رنکینگ گوگل انکا کنند یا سایت الکسا. در این گزارش مقایسه این دو رنکینگ را بخوانید.

فرآوری: سید محمد امین سعادت - بخش دانش تبیان
الکسا و گوگل

پیج رنک

در ابتدا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نام پیج رنک، از نام خالق الگوریتم این رنک دهی ، لری پیج (Larry Page) ٓ که همان بنیانگزار گوگل نیز هست- گرفته شده، و به لغت Page به معنای صفحه اینترنتی ربطی ندارد. در رنک دهی گوگل یا همان پیج رنک، بر خلاف الکسا، هرچه عدد رنک بیشتر باشد مطلوبیت سایت از نظر گوگل بیشتر است. پیج رنک به تعداد بازدید کنندگان سایت ربطی ندارد و از الگوریتم پیچیده ای بهره می برد، اما بطور خلاصه می توان گفت که پیج رنک بر کیفیت سایت و تداوم به روز رسانی و همچنین لینک های ورودی سایت تاکید دارد.

الکسا و گوگل

سئو، SEO، Search Engine Optimization

الکسا، لزوما به سایت هایی که بهتر فعالیت کنند رنک بهتری نمی دهد. الکسا تاکید بیشتری روی تعداد بازدیدکننده های سایت دارد. نزدیکی زمان انتشار مطالب اهمیت چندانی در رنک الکسا ندارد. اما تعداد مطالب و ترافیک بازدیدکنندگان روی رنک الکسا تاثیر می گذارد.

بهینه سازی موتور های جست و جو، عنوانی شامل مجموعه ای از آیتم ها است که به نمایش وبسایت شما در نتایج موتور های جست و جو مربوط می شود. هر کدام از موتور های جست و جو از برنامه هایی معروف به برنامه های خزنده یا عنکبوتی برای نمایش سایت ها در نتایج جست وجو ها استفاده می کنند، که اگر آیتم های سئو ی یک سایت و ساختار برنامه نویسی آن با این برنامه های خزنده همخوانی مناسب داشته باشد، می تواند منجر به ظاهر شدن حد اکثری در نتایج جست و جو های اینترنتی بشود. آیتم های سئو شامل تیتر مناسب، کلید واژه ها، تگ ها و متا تگ ها و... می باشد.

اعتبار رتبه سایت شما در الکسا :

الکسا، لزوما به سایت هایی که بهتر فعالیت کنند رنک بهتری نمی دهد. الکسا تاکید بیشتری روی تعداد بازدیدکننده های سایت دارد. نزدیکی زمان انتشار مطالب اهمیت چندانی در رنک الکسا ندارد. اما تعداد مطالب و ترافیک بازدیدکنندگان روی رنک الکسا تاثیر می گذارد.
به طور خلاصه می توان گفت راه های کلک زیادی برای بهتر شدن رتبه بندی سایت الکسا وجود دارد مثل نصب تولبار الکسا یا ریفرش شدن خود به خودی صفحات وب. به دوستان خود بگویید الکسا تولبار را نصب کنند و روزی چند بار به سایت شما بیایند، معجزه می شود بدون این که کار بیشتری انجام داده باشید!

الکسا و گوگل

تفاوت رتبه سایت در الکسا و پیج رنک چیست ؟

اگر قدمت یک سایت، اهمیت آن برای موتورهای جستجو و اجتماعی بودن سایت برایتان اهمیت دارد رنکینگ گوگل را عیار بگیرید، اما اگر فقط تعداد رهگذران روی سایت برایتان اهمیت دارد، رتبه الکسا را قاب بگیرید. البته اگر برای سایت خود الکسا یا گوگل را در نظر بگیرید باید بدانید هدفگذاری افزایش رتبه سایت شما در هرکدام از جستجوگرها در جستجوگر دیگر تاثیرگذار خواهد بود .
اهمیت پیج رنک برای همه مشخص است و همه میدانیم که هر چه پیج رنک یک وب سایت بالاتر باشد آن وب سایت از نظر گوگل معتبر تر و بهتر است و در نتیجه های بدست آمده در جستجوها رتبه بهتری را کسب می کند. چندین فاکتور مختلف مانند قدمت و طول عمر یک وب سایت، تغییرات اعمال شده در مدت زمان در طراحی وب سایت و رعایت استانداردهای طراحی وب سایت و ٦ همه و همه در این امتیاز دهی موثر هستند.

فواصل زمانی ارزیابی گوگل برای افزایش و کاهش پیج رنک گوگل چیست ؟

شرکت گوگل در فواصل زمانی مشخص نتیجه  ارزیابی سایت ها را با مکانیزم کامل مشخص بصورت یک عدد از ۱ تا ۱۰ نشان میدهد  و این عدد نشان دهنده ارزیابی در طول مدت زمان است. بطور معمول بازده زمان بررسی و ارزیابی سایت توسط گوگل به دلیل اطمینان از مفید بودن , مرتبط بودن , آسان بودن و اثربخش بودن سایت برای کاربران است .
به عنوان مثال ممکن است وب سایتی ظرف مدت ۱ ماه طراحی شود و حتی هزاران مقاله یا خبر یا اطلاعات متنی منحصربفرد نیز داشته باشد و حتی در بسیاری از کلمات کلیدی نتیجه جستجوی بالایی داشته باشد , با این حال تا زمانی که گوگل بوسیله ابزار آنالیز , تحلیل و بررسی خود به این سایت امتیازات لازم را ندهد , رنک و رتبه این سایت افزایش نخواهد یافت .
سایت الکسا بررسی سایت را برای رتبه بندی به شیوه ای کاملا متفاوت انجام میدهد
تعداد بازدیدکنندگان سایت , تعداد کاربران دائمی وب سایت , تعداد بازدید روزانه از صفحات اول و صفحات دیگر وب سایت , افزایش و کاهش تعداد عناوین مطالب وب سایت یا وبلاگ , بررسی محتوای متنی و تصویری وب سایت و البته نه به دقت جستجوگر گوگل , استفاده کاربران از تولبار الکسا , تعداد لینک های وب سایت که در سایر سایت ها و وبلاگ ها قرار داده شده است و البته رنکینگ بالا و پایین سایر سایت ها در الکسا برای رنک سایت شما در الکسا از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

رتبه سایت های موفق در الکسا

جستجوی بهتر درگوگل میتواند رتبه الکسا را نیز بالا ببرد .  هر چقدر خدمات و محصولات وب سایت , وبلاگ یا فروشگاه شما تخصصی تر باشد و کمتر به حاشیه بپردازید , همانقدر نیز در جستجوگر گوگل امتیاز + دریافت میکنید . روش های افزایش رتبه سایت شما در گوگل در سایر مقالات آموزشی گفته شده است، و با رعایت کلیه آموزش ها و انجام و تنظیم تمامی موارد به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید رنکینگ خوبی در گوگل کسب کنید

برای یک سایت موفق هر دو عامل مهم است . رتبه بالای الکسا و رتبه خوب در گوگل. البته منظور از رتبه بالا در الکسا عدد کمتر است . رتبه گوگل ۱ تا ۱۰ است و هر چقدر رنکینگ سایت بیشتر باشد بهتر است و رتبه سایت درالکسا تعداد وب سایت ها و وبلاگ های ثبت شده درکشور است و بطور معمول در هر کشور رتبه کمتر از صدهزار در سایت الکسا نمایش داده می شود .

رتبه سایت های موفق در گوگل

شرکت های بازاریابی اینترنتی داخل و خارج ایران و اغلب کارشناسان تبلیغات و بازاریابی الکترونیک بر این نکته تفاهم دارند که توسعه کسب و کار آنلاین و افزایش فروش وب سایت یا فروشگاه آنلاین با افزایش پیچ رنک گوگل امکانپذیر است . جستجوگر گوگل بصورت مداوم در تلاش است به صفحات و وب سایت هاییکه دارای محتوا یا عملکرد مفید و منحصر به فرد ( رعایت قانون کپی رایت) امتیاز بیشتری دهد . بهمین دلیل است که برای بهینه سازی وب سایت و اعمال تکنیک های سئو روی یک سایت اولین کار بررسی رتبه رقبا در گوگل است .

اول پیج رنک گوگل و بعد افزایش رتبه سایت در الکسا

جستجوی بهتر درگوگل میتواند رتبه الکسا را نیز بالا ببرد .  هر چقدر خدمات و محصولات وب سایت , وبلاگ یا فروشگاه شما تخصصی تر باشد و کمتر به حاشیه بپردازید , همانقدر نیز در جستجوگر گوگل امتیاز + دریافت میکنید . روش های افزایش رتبه سایت شما در گوگل در سایر مقالات آموزشی گفته شده است، و با رعایت کلیه آموزش ها و انجام و تنظیم تمامی موارد به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید رنکینگ خوبی در گوگل کسب کنید . امتیاز وب سایت شما در گوگل ابتدا از روی رتبه بندی واژه های کلیدی مشخص می شود و پس از مدتی اگر در جستجو و نمودار پیشرفت سایت شما مداوم عمل کند به شما رتبه ۱ تا ۱۰ را اهدا میکند.

راه موفقیت وب سایت شما و ارتباط آن با گوگل و الکسا

از تولد سایت خود باید به پیج رنک گوگل فکر کنید . تکنیک های بهینه سازی سایت و سئو از تولد سایت تان باید اعمال شود. منظور دقیقا استفاده از سایت ساز یا وبلاگ سازی است که جدیدترین نگارش خود را با رعایت تکنیک های بهینه سازی توسعه داده باشند. افزایش رتبه سایت در گوگل بدون شک موجب جستجوی بهتر خدمات و محصولات شما و در نهایت سایت شما توسط کاربران در گوگل می شود و با رعایت اصول طراحی صفحات براحتی میتوانید یک بازدیدکننده را به مشتری و یک مشتری جدید را برای سایت تان به مشتری وفادار و دائمی تبدیل کنید.


منبع: سازین / سئوموز