تبیان، دستیار زندگی
هرچند امروزه فناوری به جزء لاینفک زندگی تبدیل شده و با ورود به بخش های مختلف زندگی بشر رفاه مناسبی را به همراه آورده است ولی گاه همین بازوی کمکی دردسر ساز می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام کشورها بیشتر هدف حمله بدافزارها قرار می گیرند؟

هرچند امروزه فناوری به جزء لاینفک زندگی تبدیل شده و با ورود به بخش های مختلف زندگی بشر رفاه مناسبی را به همراه آورده است ولی گاه همین بازوی کمکی دردسر ساز می شود.

بخش ارتباطات تبیان
بدافزار

با اتصال وسایل دیجیتالی همچون کامپیوترهای خانگی،تلفن های هوشمند و... به اینترنت و جست و جو در این فضای دلچسب و دوست داشتنی،کاربر به طور ناخواسته آماج حمله بدافزارها ازجمله باج افزارها، ویروس ىها، کرم ها،تروجان ها،adware و...قرارمی گیرد و گاه خسارات جبران ناپذیری به بار می آید.با توجه به اهمیت این موضوع، مایکروسافت سالانه 2 گزارش از وضعیت بدافزارها در جهان ارائه می دهد و تازه ترین تحقیق این کمپانی بزرگ از افزایش میزان تهدیدهای بدافزارها در جهان بویژه در نقاطی مشخص نشان دارد؛ یافته هایی که به سازمان های دولتی و عموم مردم کمک می کند تا از اطلاعات حساس و حیاتی خود در مقابل حملات بدافزارها حفاظت کنند.

آسیب پذیرترین کشورها در برابر بدافزارها

آخرین گزارش دوسالانه گروه امنیت مایکروسافت(SIR)که با تجزیه و تحلیل میزان تهدیدهای سایبری در گوشه و کنار جهان در نیمه دوم سال 2015میلادی و جمع آوری اطلاعات بیش از 600میلیون کامپیوتر و سیستم ویندوزی ارائه شده است،نشان می دهد پاکستان در صدر هدف حمله بدافزارها در جهان قرار دارد البته باید این نکته را خاطرنشان کرد که این تحقیق برای نخستین بار حاوی اطلاعات و داده هایی است که مایکروسافت از سیستم های ابری خود گردآوری کرده است تا میزان آسیب پذیری ومورد سوء استفاده قرار گرفتن کشورها ازطریق بدافزارها را نشان دهد.

تحقیقات کارشناسان کمپانی مایکروسافت در بیستمین گزارش این غول دنیای فناوری نشان می دهد که پاکستان، اندونزی، سرزمین اشغالی فلسطین، بنگلادش و نپال بیشتر از سایر کشورهای جهان در تیررس هکرها قرار دارند و هدف حمله بدافزارها قرار می گیرند.

تحقیقات کارشناسان کمپانی مایکروسافت در بیستمین گزارش این غول دنیای فناوری نشان می دهد که پاکستان، اندونزی، سرزمین اشغالی فلسطین، بنگلادش و نپال بیشتر از سایر کشورهای جهان در تیررس هکرها قرار دارند و هدف حمله بدافزارها قرار می گیرند

این گزارش نشان می دهد هرچند در سال 2015 در کل جهان شاهد افزایش حمله بدافزارها بوده ایم ولی این حملات در چنین کشورهایی بعد از سه ماهه دوم سال 2015 روند رو به رشدی داشته است وتا پایان سال 2015،برای پاکستان حمله های بدافزارها در حدود 60درصد گزارش شد که می توان آن را بالاترین رقم در جهان برشمرد، این در حالی است که متوسط جهانی میزان آسیب پذیری نسبت به بدافزارها، حدود 20درصد است.
همچنین در این گزارش آمده است که در پاکستان بدافزارهای یک خانواده مشخص کامپیوترهای کاربران را به مخاطره انداخته است به عنوان مثال Win32/Ippedo کرم های رایانه ای هستند که هرچند در جهان از نظر میزان خطرناک بودن در جایگاه بیست و هشتم ایستاده اند ولی وقتی نوبت به پاکستان می رسد این خانواده کرم های رایانه ای در ردیف سوم قرار دارند.خانواده کرم های رایانه ای Win32/Nuqel نیز که در جهان هفتاد و یکم هستند در پاکستان به نهمین عامل آسیب پذیری و آلوده کنندگی تبدیل شده اند. از دیگر بدافزارهای مشخص شایع در پاکستان نیز می توان به Win32/Tupym اشاره کرد که در جهان رتبه صد ودهم را داراست درحالی که در پاکستان سیزدهمین جایگاه را دارد.خانواده Win32/Bifrose نیز که در جهان در رتبه 115قرار دارد در پاکستان پانزدهمین بدافزاری است که سبب آلوده شدن کامپیوترهای خانگی و اداری و دولتی شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که پاکستان در نیمه دوم سال2015 میلادی دارای پنجمین نرخ بالای آلوده شدن به بدافزارها(از نظر سرعت آلودگی) بعد از مغولستان، لیبی، فلسطین وعراق بوده است و در حالی که میانگین جهانی پاکسازی کامپیوترهای آلوده به بدافزارها CCM 16.9 است، این رقم برای پاکستان به CCM 71.3 رسیده است.
CCMواحد شمارش کامپیوترها و دستگاه های دیجیتال آلوده ای است که از میان هزار کامپیوتر، توسط ابزارها و نرم افزارهای مایکروسافت، پاکسازی شده و بدافزارها را از بین می برد؛ابزاری رایگان که توسط این کمپانی آپدیت و به روز می شود و دراین مدت، حداقل 200تهدید جدی یا شایع را درکامپیوترهای پاکستان شناسایی و خنثی کرده است. به عنوان مثال اگر حدود 50هزار کامپیوتر در منطقه ای فعال باشد و 200 کامپیوتر از وجود بدافزارها پاک شوند،رقم CCM برای این کشور 4 می شود (200 ÷ 50,000 × 1,000).

نتیجه تحقیقات این کارشناسان همچنین نشان می دهد که تعداد کمی از کشورها هستند که در برابر این حملات بدافزاری مقاومت مناسبی دارند و مورد کمترین میزان حمله قرارمی گیرند که از این کشورها می توان به ژاپن، فنلاند، نروژ و سوئد اشاره کرد.در این کشورها جرایم سایبری تا حد زیادی کنترل شده است طوری که بین7.81 تا 13.51 درصد از کامپیوترهای این کشورها با حملات مرتبط با بدافزارها تهدید شده اند،رقمی که در پاکستان از 60درصد نیز فراتر رفته است.
مایکروسافت همچنین بخش عمده این بدافزارها را ناشی از فعالیت یک گروه هکری موسوم به Platinumمی داند؛ گروهی که از سال 2009 تاکنون فعال بوده اند و بسیاری از هجمه ها و حمله های آنها به دولت ها و سازمان های وابسته به دولت در آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا بوده است.این گروه با شخصی سازی بدافزارها برای مناطق مختلف جهان بیشترین حمله های بدافزاری جهان را در نیمه دوم سال 2015 انجام داده اند و در نتیجه این حملات،به سرقت اطلاعات در ساعات کاری کارمندان دولت پرداخته اند و در ساعات غیراداری به هیچ حمله ای دست نمی زدند تا شناسایی نشوند به همین دلیل موفق شده اند خسارات فراوانی به سازمان های دولتی بزنند.

تلاش برای افزایش امنیت سیستم های ویندوزی

Ibtimes نیز گزارش می دهد که تعداد سیستم های ویندوزی سراسر جهان که در نیمه دوم سال گذشته میلادی مورد حمله بدافزارها قرار گرفته اند با 6درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 20درصد رسیده است. در این گزارش همچنین آمده است که فعالان حوزه امنیت مایکروسافت با کمک نرم افزار ویژه این شرکت که برای برداشتن بدافزارها به کار می رود، حدود 3هزار و 300باگ را شناسایی کرده و نشان داده اند که از ماه ژوئن(خرداد) تا دسامبر(آذر) شدت آسیب پذیری کامپیوترها در جهان 9درصد افزایش یافته است.

«تیم رینز»مسئول بخش امنیت مایکروسافت با اشاره به افزایش شدت آسیب پذیری کامپیوترها،موضوع نگران کننده را افزایش تعداد کامپیوترها و وسایل دیجیتالی آسیب پذیر می داند و می افزاید: باج افزارها درصد کمی از حملات به کامپیوترهای ویندوزی را به خود اختصاص داده اند و هیچ باج افزاری جزو بدافزارهای مطرح سیستم های ویندوزی نبوده است.

تعداد کمی از کشورها هستند که در برابر این حملات بدافزاری مقاومت مناسبی دارند و مورد کمترین میزان حمله قرارمی گیرند که از این کشورها می توان به ژاپن، فنلاند، نروژ و سوئد اشاره کرد

«رینز» همچنین با اشاره به تلاش های مایکروسافت برای افزایش امنیت سیستم های ویندوزی،گفت:این کمپانی در سال گذشته سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری در بخش امنیت داشته و تعداد مدیران امنیتی خود را دو برابر کرده است و همچنین یک سرویس و گروه مدیریت امنیت و نیز یک مرکز عملیاتی دفاع سایبری را افتتاح کرد. همچنین مایکروسافت در سال های گذشته تعدادی از نقص ها و حفره های امنیتی ویندوز را وصله کرده که می توان به E-2010-2568 CV اشاره کرد که سال ها به عنوان بدافزار درجه یک شناخته می شد ولی ما با آن مقابله کردیم. وی همچنین در زمینه دیگر ابعاد آخرین گزارش مایکروسافت خاطرنشان کرد:بیشترین حملات فیشینگ نیمه دوم سال 2015 میلادی مربوط به سایت های مرتبط با مؤسسات مالی بوده است و البته جای تعجب ندارد که مشتریان با 23درصد،بیشتر از شرکت ها با 11درصد از این بدافزارها آسیب دیدند.
«رینز»همچنین معتقد است که به طور میانگین حدود 240روز بین ایجاد یک نقص امنیتی در سیستم های کامپیوتری و شناسایی این حفره امنیتی فاصله وجود دارد و بدافزار در این مدت می تواند اطلاعات و اسناد فراوانی را به سرقت ببرد، پول جابه جا کند و... که به این ترتیب گاه خسارات جبران ناپذیری به وجود می آید.یکی از مدیران مایکروسافت«الکس وینرت» نیز گفت:ما هر روز شاهدیم که حداقل 10میلیون حمله به کدهای شناسایی یا اکانت های مردم جهان می شود ولی خبر خوب اینکه بیشتر این حملات موفقیت آمیز نیستند. همچنین باید گفت که حدود نیمی از این حملات از آسیا و یک پنجم نیز از امریکای لاتین منشأ می گیرد.به هرحال هر روز میلیون ها حمله رخ می دهد و تنها کشورهایی می توانند از خسارات فراوان حمله بدافزارها در امان بمانند که برای افزایش امنیت سایبری خود تلاش و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند. این موضوع به تک تک افراد جامعه بازمی گردد که از سرویس ها و کامپیوترهای با امنیت بالا استفاده کنند.


منبع : خبرآنلاین