تبیان، دستیار زندگی
مراسم گرامیداشت استاد اوستا با حضور اهالی شعر و ادب در حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادی از استاد مهرداد اوستا

مراسم گرامیداشت استاد اوستا با حضور اهالی شعر و ادب در حوزه هنری برگزار شد.

بخش ادبیات تبیان
اوستا

بزرگداشت زنده یاد مهرداد اوستا، با حضور چهرهای شاخص ادبی، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم كه به مناسبت سالگرد درگذشت این شاعر معاصر تشكیل شده بود، افرادی همچون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، محمود حبیبی كسبی، سهیل محمودی، عبدالجبار كاكایی، مرتضی امیری اسفندقه و بسیاری از شاعران دیگر و همچنین خانواده زنده یاد اوستا حضور داشتند.

از اوستا غافل شدیم

حسن مومنی شریف در این مراسم گفت: احساس می كنم نسبت به استاد اوستا و جایگاه او غفلت شده، از این بابت به سهم خودم از خانواده این شاعر عذرخواهی می كنم و امیدوارم چنین جلساتی مقدمه ای باشد برای اینكه با حضور اساتید، این حق ادا شود و او را بیش از پیش به جوانان معرفی كنیم.
رئیس حوزه هنری افزود: به دلایلی كه همه می دانیم، افرادی تصمیم گرفتند از زمانی كه استاد اوستا به انقلاب ایمان آورد و همراه مردم شد، او را نبینند، این ظلم در حق او انجام گرفت و شاید ما هم با سكوت و بی اعتنایی، به این تصمیم دامن زدیم.
وی با اشاره به اینكه هرگاه نام مهرداد اوستا به میان می آید از این ظلم غصه دار می شوم، گفت: من كتاب های او را خوانده و معتقدم از همگنان خودش چه در گذشته و چه در زمان حال یك سر و گردن بالاتر است. با این حال كمتر به ایشان پرداخته شده و نیاز است ویژگی های شخصیتی و ادبی او را معرفی كنیم.
مومنی شریف ضمن اشاره به ماجرای دیدار رهبر انقلاب و استاد اوستا، افزود: لازم است در انتشار آثار مهرداد اوستا فعال تر باشیم و در معرفی آثار این شاعر برای نسل جوان همت شود؛ چراكه او نه تنها یك شاعر بلكه استاد و اسوه اخلاق، رفتار و سلوك نجیبانه و متواضعانه ای بود كه باید سرمشق ما باشد.

نیاز جامعه ادبی به دانش اوستا

علیرضا قزوه، با اشاره به اینكه زنده یاد مهرداد اوستا بر گردن همه ما حق استادی دارد، گفت: چند سال است كمتر از این شاعر بزرگ یاد شده و در حق او كوتاهی می شود، با این حال بر كسی پوشیده نیست كه او حق بزرگی بر گردن شعر انقلاب دارد.

محمدحسین رحمانی با اشاره به اینكه استاد اوستا از استادان برجسته دانشگاه در زمان خودش بود، ادامه داد: او استاد پركاری بود كه خودش را در دانسته هایش محدود نمی كرد و برای كسب دانش به كشورهای مختلف نیز سفر می كرد

مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نام استاد اوستا، برای تمام اهالی ادبیات ایران نام شناخته شده و بزرگی است و خوشحالیم كه امروز با حضور خانواده آن شاعر مرحوم، به مناسبت سالگرد درگذشت او در اینجا گرد هم آمده ایم تا خاطراتی از او بشنویم و باز هم از محضر این مرد بزرگ نكته هایی بیاموزیم؛ چرا كه بخشی از ادبیات ما را خاطراتی تشكیل می دهند كه لازم است در تاریخ ادبیات معاصر هم این خاطرات ثبت شوند.

وی افزود: بی شك اگر بخواهیم تذكره ای از شعر انقلاب تدارك ببینیم، استاد مهرداد اوستا درصدر این تذكره قرار می گیرد و خاطرات خوبی از او هست كه بسیار خواندنی هستند. با این حال، ای كاش زنده یاد اوستا امروز در كنار ما بود چرا كه علامه و چند دانشی بودن او امروز بیش از همیشه نیاز جامعه ادبی ماست.

«تیرانا» کتای که همه ما عاشقش هستیم

سهیل محمودی، شاعر، درباره استاد اوستا گفت: من آدم بزرگی نیستم اما این خوشبختی را داشته ام كه از هجده سالگی آدم های بزرگ بسیاری در زندگی ام دیده ام و شك ندارم تا امروز كسی را به جهت دانایی و خرد و فضیلت در حوزه اخلاق و ادبیات به بزرگی استاد اوستا دیده باشم.

وی گفت: استاد اوستا را باید در دو ساحت مورد دفاع و تمجید قرار داد، یكی وجه شاعری و ادبیات و دیگری وجه انسانی و صفای باطن.
محمودی اضافه كرد: من یادداشتی درباره قصیده های استاد نوشته ام و اینكه قصیده سرایی آیا در دوره و زمانه ما دوره اش گذشته است یا اینكه در همین دوران هم كسانی بوده اند كه سخن و منظر امروز را در قصیده بیان كرده باشند؟ بی شك ملك الشعرای بهار و استاد اوستا مثال نوآوری در قصیده و موفقیت در سرودن این سبك شعری در دوران معاصر هستند. بلا تردید آنچه كه در نوآوری سخن و زیبایی و ظرافت در قصیده می دانیم پس از ملك الشعرا در اشعار استاد اوستا دیده می شود و شاید بهتر باشد بگوییم به اوج می رسد.
سهیل محمودی با اشاره به كتاب «تیرانا» نوشته استاد اوستا افزود: تیرانا كتابی است كه همه ما عاشق آن هستیم و كتاب بالینی مان بوده و با آن خاطره داریم. خوشبختانه این كتاب در حوزه هنری تجدید چاپ شده است. یك بخش هایی از كتاب تیرانا كه به نثر است به بهترین شعرهای آهنگین شاملو پهلو میزند.

آثار اوستا نشانه شخصیت بزرگ اوست

در ادامه این مراسم، مرتضی امیری اسفندقه نیز درباره این شاعر گفت: من استاد اوستا را ندیده ام و تعریف او را از دیگران شنیده ام، اگرچه جای درد و دریغ است كه از نزدیك با این استاد آشنایی ندارم اما می خواهم بگویم بسیاری از شاعران دیگر را نیز ندیده ام مانند حافظ، سعدی، مولانا و ...
وی ادامه داد: اما این شخصیت های بزرگ را از طریق آثارشان شناخته ام، درباره استاد اوستا نیز خاطرات بسیار خوبی نقل شده و در خلال آثارش می توان به شخصیت بزرگ او پی برد. بیت های دردمند، ارجمند و ارزشمند مهرداد اوستا در كمین آیندگانی هم هست كه با او آشنا خواهند شد و از آثارش لذت می برند.
اسفندقه گفت: همان قدر كه خود شاعر ارزش و احترام دارد، فكر می كنم همسر شاعر نیز از ارزش بسیاری برخوردار است؛ چرا كه او بزرگواری و درك و بخشندگی دارد كه آن را در یك شاعر بزرگ تقویت می كند.

اوستا، متفکر بزرگ شرق از نگاه سارتر بود

برادر زنده یاد مهرداد اوستا نیز که در مراسم بزرگداشت این شاعر بزرگ در حوزه هنری حاضر شده بود، ضمن تشكر از برگزاری مراسمی برای استاد اوستا گفت: او كسی بود كه ژان پل سارتر، از بزرگان فلسفه غرب، در بزرگداشت او در سوربن از مهرداد اوستا به عنوان متفكری بزرگ از شرق یاد كرد.
محمدحسین رحمانی با اشاره به اینكه استاد اوستا از استادان برجسته دانشگاه در زمان خودش بود، ادامه داد: او استاد پركاری بود كه خودش را در دانسته هایش محدود نمی كرد و برای كسب دانش به كشورهای مختلف نیز سفر می كرد.
رحمانی اضافه كرد: استاد اوستا در شعرهایش، تنوع موضوعی زیادی دارد و به جرات می توانم بگویم حتی یك مصراع درجه دو و یك مضمون تكراری در اشعارش ندارد. اگر كتاب شاعران بزرگ را ورق بزنیم می بینیم كه چقدر مضامین و حتی ابیات در بین آن ها تكرار شده اما در اشعار اوستا چنین موضوعی را نمی بینیم و این امتیاز كوچكی نیست.
برادر زنده یاد مهرداد اوستاگفت: او بنیان گذار روش تحقیق در زیبایی شناسی و اصول و فلسفه ادیان و مذاهب بود. او هم ادیب بود، هم نویسنده ای كه كتابی مانند تیرانا را دارد كه نثر او شگفت انگیز است، هم متفكر بود و هم به موسیقی تسلط داشت. با همه این ها، به نظر می رسد او به قدری كه شایسته است شناسانده نشده و مهجور واقع شده است.
رحمانی افزود: درست است كه او را بیشتر به عنوان قصیده سرا می شناسند اما تبحر او تنها در قصیده خلاصه نمی شد. او شخصیت بزرگی بود كه برای زنده نگه داشتن یاد این شخصیت های بزرگ باید اقدامات بیشتری انجام دهیم و امیدوارم در ادامه چنین باشد.


منبع: حوزه هنری