تبیان، دستیار زندگی
به گزارش روابط عمومی، مطبوعات، علاوه بر رسالت خبر رسانی با بهره گیری از عناصر متعهد و اخلاقی، می توانند سهم عمده ای در روشنگری مردم در خصوص حوادث و رویدادهای جامعه بر عهده داشته باشند. دستیابی به این امر منوط است به رعایت قوانین و آداب مهمی که در آموزه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاخص های مطبوعات موفق از دیدگاه تبیان

بخش قران سایت تبیان مقاله اینترنتی «شاخص های طلایی مطبوعات موفق» را منتشر کرد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

مطبوعات

به گزارش روابط عمومی، مطبوعات، علاوه بر رسالت خبر رسانی با بهره گیری از عناصر متعهد و اخلاقی، می توانند سهم عمده ای در روشنگری مردم در خصوص حوادث و رویدادهای جامعه بر عهده داشته باشند. دستیابی به این امر منوط است به رعایت قوانین و آداب مهمی که در آموزه های دینی و اخلاقی بر آن تأکید و سفارش فراوانی شده است.

علی بیرانوند در بخشی از متن این مقاله آورده است:«یکی از مهمترین و پرکاربردترین عوامل و ارکان توسعه و رشد فرهنگی در جامعه، مطبوعات می باشند. بالندگی، پیشرفت و توسعه جامعه، ارتباط تنگاتنگی با مطبوعات فعال، متعهد و به روز دارد.
حضور گسترده مطبوعات در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی می تواند تأثیر بسزایی در ارتقاء دانش و بصیرت افزایی آحاد جامعه داشته باشد. اطلاعاتی که از طریق انواع رسانه ها بخصوص رسانه های مکتوب به دست مردم می رسد، ایشان را به جریان های مختلف فرهنگی و سیاسی موجود در جامعه واقف می سازد، همین امر موجب بیداری و هوشیاری مردم نسبت به اوضاع جامعه می شود.
شاخص های طلایی مطبوعات کارآمد و مؤثر
رعایت اصول اخلاقی در مطبوعات:
اصول اخلاقی، اصولی است که در یک نظام اسلامی «دین مدار»، «دین باور» و «دین دار» باید همه افراد، نهاد ها، سازمان ها و از جمله جمیع رسانه های مکتوب و غیر مکتوب به آنها پایبند باشند. اصول اخلاقی و ارزشی که توسط مطبوعات می بایست رعایت شود مجموعه قواعد و قوانین اخلاقی و ارزشی است که ریشه در باورها و ارزش های اصیل اسلامی دارد. آیات قرآن کریم، احادیث و سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) سرشار از آموزه ها و رهنمودهایی است که تبیین کنند اصول حرفه ای رسانه و مطبوعات به حساب می آیند. [1]
اصل و شاخص اول: تقویت و بارور سازی پایه های اعتقادی و دینی جامعه:
هر كس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل كند و به دیگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد»
قرآن کریم و رهنمودهای معصومین (علیهم السلام) هدف از خلقت و آفرینش را معرفت، عبادت و تقریب به سوی پروردگار عالم بیان فرموده اند: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ؛ [سوره ذاریات، آیه 56] جن و انس را جز براى پرستش خود نیافریده ام».
مطبوعات و انواع رسانه های جمعی سهم بسزایی در آشنایی و معرفی این هدف بزرگ به آحاد جامعه بر عهده دارند، در واقع مطبوعات به واسطه رسالت دینی و ارزشی که بر عهده دارند، با نشر و تلقین ارزش ها و هنجارهای دینی و اخلاقی به مخاطبان، هویت دینی و الهی خاصی را در جامعه القاء می نمایند، به گونه ای که این فعالیت ارزشی می تواند بحران هویت دینی، فرهنگی و اجتماعی را در جامعه بهبود بخشد.
هارولد لاسول، نظریه پرداز ارتباطی آمریکایی معتقد است: رسانه ها در حکم انتقال دهنده فرهنگ، ارزش ها، هنجارها از یک نسل به نسل دیگر هستند، آنها با گسترش بنیان تجربه مشترک، انسجام اجتماعی را افزایش می دهند. [2]
وظیفه سنگینی که در این خصوص بر عهده صاحبان مطبوعات و رسانه است، این است که، با بهره گیری از نیروی های متعهد و صاحب اندیشه و تخصص، گامی مهم در جهت بارور سازی پایه های اعتقادی و فرهنگی و علم آموزی بردارند. کار زیبایی که در مدح آن این چنین نقل شده است: قال الصادق (علیه السلام): «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و عَمِلَ لِلّهِ و عَلَّمَ لِلّهِ؛ [3] هر كس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل كند و به دیگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد».»

مقاله اینترنتی «شاخص های طلایی مطبوعات موفق» در بخش قرآن سایت تبیان در دسترس علاقمندان می باشد.