تبیان، دستیار زندگی
مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاکید بر این که واحد روابط عمومی در دستگاههای اجرایی باید ساختار رسانه ای و ارتباطی به خود بگیرند، گفت : عملکرد این واحدها نیز باید از تبلیغات به اطلاع رسانی تغییر یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملکرد روابط عمومی ها باید به اطلاع رسانی تغییر یابد

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاکید بر این که واحد روابط عمومی در دستگاههای اجرایی باید ساختار رسانه ای و ارتباطی به خود بگیرند، گفت : عملکرد این واحدها نیز باید از تبلیغات به اطلاع رسانی تغییر یابد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

محمد خدادی

به گزارش روابط عمومی، محمد خدادی در جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاههای اجرایی و فرمانداری های استان مازندران در ساری افزود : گام اول در این تغییر ساختاری و محتوایی ، توجه به اطلاعات و پردازش درست آنها از یک سو و مخاطب شناسی از سوی دیگر است.
وی به اهمیت نقش و کارکرد اطلاعات در زندگی مردم در عصر انفجار اطلاعات اشاره کرد و گفت : مدیران روابط عمومی باید بپذیرند که یک رسانه هستند و ساختار رسانه ای را برای خودشان تعریف و پیاده کنند .
وی اضافه کرد : وقتی مختصات روابط عمومی به عنوان یک رسانه تعریف شود ، آن وقت این بخش دیگر از سایر بخش های یک دستگاه اجرایی متمایز می شود و مورد توجه جدی قرار می گیرد.
او ادامه داد : رسانه ها در دنیای کنونی به دلیل انفجار اطلاعات و دسترسی آسان و بدون محدودیت در دنیایی ناشناخته قدم بر می دارند و یکی از کارهای مهمی که باید انجام این است که تلاش کنند تا اطلاعاتی را پردازش و منتشر کنند که دیگران در اختیار و دسترسی ندارند.
وی بر لزوم شناخت ویژگی های دنیای جدید ارتباطی تاکید کرد و گفت : هنوز سبک نگارش ، نحوه انتشار و مدل تهیه اخبار در رسانه های کشور مربوط به دهه 60 است و این مدل دیگر پاسخگوی نیاز مخاطب امروزی نیست .
مدیر عامل ایرنا با اظهار این که امروز دسترسی به اطلاعات و انتشار آن همگانی شده است ، اظهار داشت : در گذشته مالکیت اطلاعات ، دسترسی به آن و همچنین انتشارش انحصاری بود ، ولی امروز دیگر این محدودیت ها برداشته شده است و هر کس یک دستگاه تلفن همراه هوشمند در اختیار داشته باشد ، خودش یک رسانه است .
وی اساس کار رسانه را ارتباط موثر دانست و گفت : برای ارتباط موثر مولفه هایی وجود دارد که جریان رسانه به دلیل فراگیری ، دربرگیری ، دسترسی و مشارکت تک تک آحاد جامعه باید به این نکته توجه جدی داشته باشد.
خدادی از رسانه به عنوان مهم ترین اشتراک بشریت فارغ از سن ، جنس مکان و زمان نام برد و افزود : کار رسانه ای در چنین فضا و موقعیتی یک کار کاملا تخصصی است و روابط عمومی هم به عنوان یک رسانه باید کارش را تخصصی تعریف کند.
** تولید خبر به جای نظر
مدیرعامل ایرنا از دانش رسانه به عنوان یکی نیازهای روابط عمومی ها و دست اندرکاران رسانه ها یاد کرد ولی گفت : ولی دانش به تنهایی کافی نیست بلکه مهارت نیز باید در کنار باشد تا اطلاعات درست و مبتنی بر نیاز مخاطب تولید و منتشر شود.
وی توضیح داد : مهندسی مخاطبان ، شناخت و دسته بندی آنان در رسانه ها بسیار مهم است چرا که امروز بر خلاف گذشته از اطلاعات نباید به مخاطب رسید بلکه از مخاطب باید به اطلاعات رسید و لازمه این کار هم شناخت مخاطب است.
او افزود : امروز رسانه هایی موفق ترند که شناخت صحیح از مخاطب داشته باشند از بعد زمانی ، مکانی و نیاز محتوایی داشته باشد و صرف داشتن اطلاعات و انتشار آن نمی تواند مخاطب ساز باشد.
مدیر عامل ایرنا سه عنصر متمایز سازی ، متنوع سازی و متفاوت سازی در جمع آوری ، پردازش و انتشار اطلاعات را در موفقیت رسانه ها موثر دانست و تاکید کرد : روابط عمومی ها باید این نکات را به صورت جدی مد نظر قرار دهند.
وی افزود : حتی وقتی رسانه و روابط عمومی تمامی این ویژگی ها را رعایت کند باز هم نباید نسبت به موفقیتش اطمینان داشته باشد ، بلکه باید با جمع آوری بازخوردها و تجزیه و تحلیل آنها ، میزان موفقیت و نقاط ضعفش را مورد بررسی قرار دهد.
** پایان دنیای تبلیغات
مدیرعامل ایرنا یکی از ویژگی ها عصر جدید را پایان یافتن انواع تبلیغات برای جلب نظر و توجه مخاطب دانست و گفت : در دنیای جدید تبلیغات تمام شده و باید اطلاعات را به درستی و شفافیت برای مخاطبان منتشر کرد.
وی افزود : روابط عمومی ها باید در جمع آوری اطلاعات جسارت به خرج دهند و اطلاعات پیرامونی و جامعه را صادقانه جمع آوری و در اختیار مدیران خود قرار دهند .
خدادی همچنین در این نشست کارکردهای ایرنا را برای مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی مازندران تبیین کرد.
وی گفت : خبرگزاری جمهوری اسلامی با 81 سال سابقه ، هم اکنون با 80 کشور دنیا ارتباطات رسانه ای دارد ، دارای پست سازمانی در 50 کشور دنیاست و تمامی مناطق کشور را هم زیر پوشش چتر خبری خود دارد.
در این نشست مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی ، سازمان های دولتی ، مسئولان روابط عمومی فرمانداری ها و جمعی از دست اندرکاران رسانه های مازندران حضور داشتند.