تبیان، دستیار زندگی
اکستنشن مو چه با موی طبیعی و چه با موی مصنوعی، نیاز به غسل ندارد و نیز نیازی نیست در غسل موهای اضافه شده هم شسته شوند اما اگر موهای اضافه شده با چسب یا شیوه دیگری که مانع رسیدن آب به موهای طبیعی است وصل شده باشد مانع از غسل است و باید برطرف شود و اگر براح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم غسل در اکستنشن مو و مژه چیست؟

اکستنشن مو چه با موی طبیعی و چه با موی مصنوعی، نیاز به غسل ندارد و نیز نیازی نیست در غسل موهای اضافه شده هم شسته شوند اما اگر موهای اضافه شده با چسب یا شیوه دیگری که مانع رسیدن آب به موهای طبیعی است وصل شده باشد مانع از غسل است و باید برطرف شود و اگر براحتی ممکن نیست غسل جبیره ای باید انجام گیرد. (سئوال از دفتر آیة الله خامنه ای دام ظله در قم)

فرآوری: آمنه اسفندیاری - بخش احکام اسلامی تبیان
کاشت مژه

پیوند مو یا اکستنشن، روشی است که از دیرباز و در میان ملل مختلف، به صورت های گوناگونی برای رفع مشکل کم مویی و زیباتر شدن، از آن استفاده می شده است. موی به کار رفته در این شیوه، یا از موی خود فرد است، یا موی فرد دیگر و گاه نیز از موی حیوانات استفاده می شود.

برای بررسی فقهی این مسئله در این نوشتار به طرح چند پرسش و پاسخ می پردازیم:

سوال: آیا اکستنشن مو غسل دارد؟

اکستنشن مو چه با موی طبیعی و چه با موی مصنوعی، نیاز به غسل ندارد و نیز نیازی نیست در غسل، موهای اضافه شده هم شسته شوند اما اگر موهای اضافه شده با چسب یا شیوه دیگری که مانع رسیدن آب به موهای طبیعی است وصل شده باشد مانع از غسل است و باید برطرف شود و اگر براحتی ممکن نیست غسل جبیره ای باید انجام گیرد. (سوال از دفتر آیة الله خامنه ای در قم)
لازم به ذکر است در صورتی که موی طبیعی کافر یا سگ برای اکستنشن استفاده شده باشد نجس است و قابل تطهیر هم نیست. (امام خمینی، توضیح المسائل م 86 و 104 (مطابق با نظر آیة الله خامنه ای دام ظله)

سوال: حکم اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی) چیست؟

هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژه ها - هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا برطرف کردن آن مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید.
البته، برخی از فقها در این باره می گویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادری باشد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:


حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره اى مى شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا برطرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

سوال: آیا بلند کردن مو (هیر اکستنشن) با چسب یا بدون چسب مخصوص مانع از انجام غسل می شود ؟ (در صورتی که موها بلند باشد و موی مصنوعی به انتهای موها متصل شود)

در غسل بنا بر فتوای مرحوم امام خمینی (قدس سره) شستن موهای بلند نیز بنا بر احتیاط واجب لازم است بنا براین اگر چسب یا چیز دیگری به آن چسبیده که مانع رسیدن آب به آن باشد باید قبل از غسل برطرف کنید ولی بنا بر فتوای برخی از مراجعی که مرحوم شده اند مانند آیة الله بهجت (ره) و برخی که حیات دارند مانند آیات عظام سیستانی صافی گلپایگانی زنجانی شستن موهای بلند در غسل لازم نیست گفتنی است باقی بودن بر تقلید از امام خمینی (ره) برای شما در صورتی صحیح است که طبق فتوای یکی از مراجع زنده که بقاء را جایز می داند بر تقلید امام باقی باشید البته همه مراجع موجود بقا را جایز می دانند بلکه اگر مرجعی که از دنیا رفته اعلم بوده بنا بر نظر خیلی از مراجع باقی ماندن بر تقلید میت واجب است بنابراین اگر شما به این مسئله توجه داشته اید و بدستور یک مرجع زنده بر تقلید از امام باقی هستید اشکال ندارد و اما اگر توجه به این مسئله نداشته اید تقلید شما از امام صحیح نیست و باید از یکی از مراجع زنده تقلید کنید آنگاه این مسئله را هم از او تقلید نمایید.


منابع:
سایت پاسخگو
سایت اسلام کوئیست
مهرخانه
پرسمان
پرسشخانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.