تبیان، دستیار زندگی
یما نشست مطبوعاتی ویژه برنامه‌های ماه محرم شبكه‌های سیما در تالار كنفرانس معاونت سیما برگزار شد. به گزارش ایسنا ، در ابتدای این نشست پرویز فارسیجانی دبیر شورای معارف سیما گفت: رسانه‌ی ملی در ارائه اهداف و علل قیام ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرهیز از بدعت ، سیاست سیما

نشست مطبوعاتی ویژه برنامه‌های ماه محرم شبكه‌های سیما در تالار كنفرانس معاونت سیما برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، در ابتدای این نشست پرویز فارسیجانی دبیر شورای معارف سیما گفت: رسانه‌ی ملی در ارائه اهداف و علل قیام امام حسین(ع) برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی كرده است كه پخش آن از ابتدای محرم آغاز می‌شود.

وی سعی و تلاش دبیرخانه شورای معارف سیما را در این دانست كه بتواند در سال پیامبر اعظم (ص) ماه محرم شایسته‌ای را برای مخاطبان در همه شبكه‌ها فراهم كند.

فارسیجانی با بیان این مطلب كه برای نخستین بار برنامه‌ریزی ساختاری و جنبشی در همه شبكه‌ها ایجاد شده است اظهار كرد: این برنامه‌ریزی در دهه اول محرم و آخر ماه صفر به اوج خود می‌رسد.

دبیر شورای معارف سیما تصریح كرد: طبعا امسال با برنامه‌ریزی منسجم و بهتری به پیشواز ماه محرم می‌رویم و به همه شبكه‌ها توصیه‌هایی شده كه به گروه‌های برنامه‌ساز ابلاغ شده است.

فارسیجانی با اشاره به استفاده از نظرات مخاطبان صاحب‌نظران و كارشناسان از سال گذشته گفت: تلاش كرده‌ایم با توجه به نظرات و سلایق مختلف برنامه‌های خوبی را عرضه كنیم.

وی تهیه كردن دستورالعمل‌هایی مبنی بر بایدها و نبایدهای ماه محرم را از جمله اقدامات شورای معارف سیما در سال 85 برشمرد و افزود: این مجموعه بر اساس نقطه نظرات مقام معظم رهبری، حضرت امام (ره) و شهید مطهری گردآوری شده و برای نخستین بار به شكل مدونی به شبكه‌ها تقدیم می‌شود.

دبیر شواری معارف سیما ادامه داد: هم‌چنین نظارت بر محتوی و رعایت دستورالعمل‌ها را با همكاری دستگاه‌های نظارتی دنبال می‌كنیم.

فارسیجانی، پرهیز از بدعت‌ها و خرافه‌گرایی و آسیب‌های عزاداری امام حسین(ع) را از سیاست‌های جدی برنامه‌های امسال برشمرد و افزود: پخش نكردن روضه‌خوانی و مرثیه‌خوانی و مداحی‌های ضعیف و هم‌چنین توجه به پیامبر اعظم(ص) در ویژه برنامه‌ها از شاخص‌های جدی برنامه‌های امسال است.

دبیر شورای معارف سیما ادامه داد: هم‌چنین در اولین فرصت پس از ماه محرم و صفر از برترین برنامه‌های این دو ماه تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست شورای معارف سیما با مداحان و مطرح كردن مطالبات رسانه‌ی ملی با آن‌ها ابراز امیدواری كرد امسال شاهد مداحی‌های ضعیف، بی‌محتوی وغلط نباشیم.

فارسیجانی، در ادامه گفت: برنامه‌های ماه محرم با روضه امام رضا(ع) در سوگ جدش امام حسین(ع) آغاز می‌شود.

دبیر شورای معارف سیما با بیان این مطلب كه مردم در ماه‌های رمضان و محرم انتظارات جدی، به جا و ارزشمندی از رسانه ملی دارند تاكید كرد: سعی كردیم برنامه‌های متنوع، غنی و با ساختارهای جذابی را برای مخاطبان تدارك ببینیم.

وی با اعتقاد به این كه رسانه ملی باید در آخرت، ایمان و معرفت مردم موثر باشد ابراز امیدواری كرد بتواند این رسالت خود را انجام دهد.

فارسیجانی، سخنرانی، میزگرد، گفت‌وگو، ادعیه و زیارت، مرثیه سرایی و مداحی، برنامه‌های تركیبی و نمایشی را از قالب‌های اصلی برنامه‌های ماه محرم داشت و افزود: همچنین برای گروه‌های كودك و نوجوان و خانواده هم ویژه برنامه‌های تدارك دیده شده است.

دبیر شورای معارف سیما با بیان این مطلب كه «سخنرانی» به عنوان یكی از قالب‌های مورد علاقه مردم در نظرسنجی‌ها برشمرده شده است اظهار كرد: سخنرانی به عنوان شاخص اصلی در همه شبكه‌ها استفاده می‌شود و امسال هم پخش آن‌ها به گونه‌ای است كه با هویت شبكه‌ها منطبق باشد.

فارسیجانی، با بیان این مطلب كه سخنرانی‌های شبكه‌های مختلف برنامه‌های تولیدی جدیدی هستند گفت: حجت‌الاسلام رفیعی، حجت‌الاسلام عالی، حجت‌الاسلام انصاریان، حجت‌الاسلام انصاری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصطفوی، حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد، حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا، دكتر محمدی، رحیم پورازغدی، سیداحمد خاتمی و سید مهدی طباطبایی از افرادی هستند كه سخنرانی‌هایشان در شبكه‌های داخلی و شبكه جام‌جم پخش می‌شود.

وی با اشاره به پخش میزگرد و گفت‌وگو از شبكه‌های سیما گفت: گفت‌وگو شبكه اول سیما آخر شب پخش می‌شود، و شبهای گفتگو هم با رویكرد ماه محرم از شبكه قرآن سیما پخش خواهد شد.

دبیر شورای معارف سیما افزود: شبكه‌های سوم و پنجم دعای كمیل را منعطف با فضای محرم و شبكه اول و قرآن نیز دعای ندبه را متناسب با این حال وهوای این ماه پخش می‌كنند.

فارسیجانی پخش نماز از اماكن مقدس را از دیگر اقدامات ویژه برنامه‌های امسال دانسته، گفت: مداحی و مرثیه‌خوانی از جذاب و پرتقاضا‌ترین برنامه‌های محرم است و به همین خاطر با آسیب‌شناسی مداحی‌ها در ماه محرم، برنامه‌های ویژه‌ای پخش خواهد شد.

وی با بیان این مطلب كه مداحان مشهور كه سنتی و جدید می‌خوانند در شبكه‌ها توزیع كرده‌ایم گفت: در این صورت از تكراری و موازی بودن آنها جلوگیری می‌شود و همچنین به همه آنها توصیه كرده‌ام كه اگر مجالس خوبی دارند به اطلاع‌مان برسانند تا بتوانیم از آنها استفاده كنیم.

دبیر شورای معارف سیما با بیان این مطلب كه امسال از مداحان استان كشور پررنگ‌تر ازگذشته بهره می‌بریم گفت: یكی دیگر از نكات زمان‌بندی كردن مداحی‌ها و سخنرانی‌ها است كه در ساعت مقرر خود از شبكه‌ها پخش می‌شوند.

وی افزود: اگر تغییراتی در جدول اتفاق بیفتد به صورت زیرنویس یا شكل‌های مختلف اعلام خواهد شد.

فارسیجانی در ادامه نشست مطبوعات ویژه برنامه‌های ماه محرم با اشاره به استفاده از ساختارهای نو در برنامه‌های تركیبی امسال گفت: همه شبكه‌ها ویژه برنامه‌هایی را پخش می‌كند كه سهم شبكه قرآن بیش از دیگر شبكه‌ها است.

وی افزود: شبكه‌های دوم و سوم و تهران برنامه‌های نمایشی و تله تئاتری را برای پخش در نظر گرفته‌اند.

دبیر شورای معارف سیما خاطرنشان كرد: امسال برای نخستین بار فرمایشات مقام معظم رهبری و امام (ره) و شهید مطهری درباره سیاست‌های ماه محرم گزیده شده كه چاپ خواهد شد.

وی افزود: در طی ماه محرم شبكه اول سیما در میان برنامه‌های فرمایشات امام (ره) در باره محرم و شبكه دوم فرمایشات مقام معظم رهبری درباره محرم و شبكه دوم سخنان شهید مطهری درباره محرم و شبكه چهار گزیده‌ای از كلام بزرگان را پخش می‌كند.


دبیر شورای معارف سیما در پایان سخنان خود از افتتاح سایت دبیرخانه سیما خبر داد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه چه برنامه‌های بلند مدتی را برای ساخت سریال‌های مناسبتی درباره ائمه دنبال كنید گفت:‌بنا داریم 3 ماه جلوتر از مناسبت‌ها پیش‌بینی داشته باشیم و با توجه به نظرات جدی رییس سازمان و معاون سیما درصد سفارش سریال‌های درجه یك برای مناسبت‌ها هستیم.

فارسیجانی در پایان امیدواری كرد: برای ماه محرم و رمضان سال آینده به لحاظ كارهای نمایشی پربار تر باشد.

منبع : ایسنا