تبیان، دستیار زندگی
دند عملیات کربلای 5 به روایت یکی از فرماندهان لشکر 31 عاشورا: شلمچه نمایشگاه حقیقی، اوج عشق و جنون است حاج‌جواد پاریاد زنجانی از رزمندگان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس است که به مدت 80 ماه یعنی از سال 59 و جنگ‌های نامن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدها نفر با لب‌های تشنه شربت شهادت نوشیدند


صدها نفر با لب‌های تشنه شربت شهادت نوشیدند

عملیات کربلای 5 به روایت یکی از فرماندهان لشکر 31 عاشورا: شلمچه نمایشگاه حقیقی، اوج عشق و جنون است حاج‌جواد پاریاد زنجانی از رزمندگان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس است که به مدت 80 ماه یعنی از سال 59 و جنگ‌های نامنظم شهید چمران تا پذیرش قطعنامه 598 در جبهه‌ها حضور داشته است. وی به عنوان فرمانده گروهان سوم گردان قاسم(ع) لشکر 31 عاشورا در عملیات کربلای 5 و همچنین بعد از این عملیات به عنوان فرمانده گردان قاسم در جبهه حضور داشته است.

حاج‌جواد پاریاد زنجانی در مورد عملیات کربلای 5 می‌گوید:در عملیات کربلای 5،در واقع جنگ پایان یافت در حقیقت این عملیات سرنوشت جنگ را تعیین کرد و بعد از این عملیات بود که ضعف و عدم توانایی رژیم بعثی عراق به دنیا ثابت شد و فشارهای وارده در این عملیات منجر به صدور قطعنامه 598 شد و تنها به دلیل جابجایی بندهای قطعنامه،جنگ دو سال دیگر ادامه یافت.

عملیات کربلای 5 از نظر تعداد شهیدان ما و کشته‌شدگان عراقی،کل مهمات جنگی مصرف شده و دستاوردهای جنگ با کل جنگ هشت ساله ایران و عراق برابری می‌کند. به طوری که در جبهه می‌گفتند:در جبهه کربلای 5 بودی وقتی طرف می‌گفت خیر، می‌گفتند: پس بگو در جنگ نبودی.

در این عملیات اوج درگیری نیروهای دو طرف جنگ، شهادت، ایثار، از جان گذشتگی، جنون و صبر را شاهد بودیم. میزان فشار و استرس آنقدر بالا بود که حاضران در این برهه زمانی را نسبت به دنیا بی‌تفاوت کرده بود.

زنجانی به تصرف مهمترین و سوق‌الجیشی‌ترین مواضع عراقی‌ها در عملیات کربلای 5 اشاره و تصریح کرد: در این عملیات 60 هزار نیروی عراقی کشته و مجروح شدند و قدرت نظامی عراق به شدت تحلیل رفت. اگر چه‌ ما نیز در این عملیات شهدای بزرگواری که در طول جنگ در منطقه خبره شناخته شده بودند را از دست دادیم.

بعد از این عملیات، در سال 66 و 67 آمریکا و روسیه مستقیما وارد میدان شدند و با حمایت موشکی، هواپیمایی و توپخانه‌ای قدرت نظامی عراق را 2 برابر بالا بردند. بعد از پیروزی ایران در عملیات کربلای 5،دنیا و اراده‌های بین‌المللی دست به دست هم دادند تا سرنوشت جنگ در میادین جنگی تعیین نشود لذا سرنوشت جنگ را به پای میز مذاکره کشاندند.

شلمچه مصداق بارز کربلای ایران است و خاک مقدس‌تری از شلمچه وجود ندارد. در این منطقه در 10 عملیات صدها نفر با لب‌های تشنه در مقابل آتشبارهای سنگین دشمن، آرام و ساکت شربت شهادت نوشیدند و پیکر مطهرشان سالیان سال در آنجا ماند.

بعد از کربلای 5 و آزادسازی شلمچه، پیکر شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر که بیشتر از گردان مالک‌اشتر بود کشف و به دیار خودشان انتقال یافت شهدایی چون احمد خادم‌حسینی، پرویز عظیم‌پور، برات سقایی،شهماری و جدی از جمله این شهیدان بودند.

در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه، فرماندهان و رزمندگان به نام و ناآشنایی که چکیده 6 سال دفاع مقدس بود را از دست دادیم به طوری که 80 درصد آنان در شلمچه شهید شدند.

شلمچه نمایشگاه حقیقی اوج عشق و جنون بود. در حال حاضر هم برای خود نوحه‌سرایی دارد. هنوز هم پدران و مادرانی هستند که زینب‌وار در کربلای ایران دنبال گم شدگان خود هستند تا شاید نشانی از آنها بیابند. آنهایی که عهده کرده بودند که در این منطقه به شهادت برسند به خواسته‌هایشان رسیدند.

تعداد شهدای استان اردبیل در این عملیات زیاد بود. بعد از این عملیات در 45 مرحله که در هر مرحله 100 الی 200 نفر شهید بودند به استان اردبیل آورده شدند که حاج حسین حیدری، غفور علایی، انور فرخی، سلمان و سلیم نوعی اقدم، پرویز، محمدعلی آقاجعفری، علی صوفی، محمود عبدی، رحیم رضایی، صادق حامدی، رضازاده و بهرام رجبی و فرماندهان گردان‌های مختلف از جمله داور یسری، بنامعلی محمدزاده، مرتضی فخرزاده، میرعلی یوسفی سادات، مجتبی عزیزی، عمران همرنگ و میرمسلم بنی‌هاشم از جمله این شهدای بزرگوار بودند.

منبع : خبرگزاری ایسنا