تبیان، دستیار زندگی
خلیج فارس مروری بر بیست و هفتمین دوره رقابتهای بین المللی جام تختی بیست و هفتمین دوره پیكارهای بین المللی جام جهان پهلوان تختی با درخشش كشتی‌گیران كشورمان خاتمه یافت. در این دوره از مسابقات و رقابتهای سه وزن نخست نفر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشتی یادواره شهدای خلیج فارس

مروری بر بیست و هفتمین دوره رقابتهای بین المللی جام تختی


بیست و هفتمین دوره پیكارهای بین المللی جام جهان پهلوان تختی با درخشش كشتی‌گیران كشورمان خاتمه یافت.

در این دوره از مسابقات و رقابتهای سه وزن نخست نفرات تیم كشورمان با كسب 2 طلا، 2 نقره و 6 برنز به مقام نخست دست یافتند، آمریكایی‌ها یك طلا و یك نقره به دست آوردند، در این دوره از رقابت با توجه به عدم استقبال تیم‌ها و قهرمانان خارجی تنها دو تیم آمریكا و تركمنستان به بندرعباس آمده بودند تا رویاروی لشكر 100 نفره كشتی‌گیران حاضر و آماده كشورمان بروند.

در میان كشتی‌گیران تركمنستان كه در جهان این ورزش نام نشانی ندارند بطور مشخص توان رویارویی برابر قهرمانان ما را نداشتند هرچند كه برخی از كشتی‌گیران این كشور توانستند در مصاف با نفرات ما چهره خوبی از خود نشان دهند اما وضعیت آمریكایی‌ها به گونه‌ای دیگر بود آنان كه با تكیه بر چند چهره جوان و باآتیه پای در میدان بندرعباس گذاشته بودند با جدیت هرچه تمامتر سد راه كشتی‌گیران كشورمان شدند به عنوان مثال در وزن 96 كیلوگرم علی‌رغم حضور چهره‌های مطرحی چون امیر گنجی، جعفر دلیری، شهاب قربانی، یاسر قربانی، سعید امیری و چند چهره دیگر این محمد لاوال كشتی‌گیر سیه‌ چرده آمریكایی بود كه توانست با اقتدار تمام و بی آنكه حتی یك امتیاز به امیر گنجی داده باشد مدال طلای وزن 96 كیلوگرم را از آن خود كند.

البته آمریكایی‌ها در این وزن یك جوان پرقدرت دیگر به نام سرمینارا را در مسابقات شركت داده بودند كه او علی‌رغم قدرت بالا به دلیل تجربه اندك نتوانست به جایگاه درخور توجهی دست پیدا كند و در مصاف برای كسب مدال برنز به درامی مقدم كشتی‌گیر زنجانی كشورمان باخت.

از دیگر رخدادهای این وزن كسب دو مدال برنز توسط شهاب قربانی و جعفر دلیری بود. آمریكایی‌ها در وزن 55 كیلو نیز قدرتمند ظاهر شدند بطوری كه اگر دو‌خم‌‌های برق‌آسا و تجربه بالای محمد رضایی كارساز نمی‌شد چه بسا هنری سجدو می‌توانست آمریكایی‌ها را در سه وزن نخست صاحب دومین طلا كند اما این كشتی‌گیر علی‌رغم آمادگی بالای جسمانی و نفس چاق تفكر لازم را برای غلبه بر محمد رضایی نداشت در این وزن تقریبا تمامی مدعیان به جز تقی داداشی و بابك نورزاد حضور داشتند اما هیچكدام از چهره‌هایی چون هادی حاجیان، فرید دژم‌خو، حسین بهادر، عباس دباغی و دیگر 55 كیلویی‌ها نتوانستند سد راه كشتی‌گیر آمریكا باشند و نهایتا او توانست به مدال نقره ارزشمند این وزن دست پیدا كند هادی حاجیان و حسین بهادر دو كشتی‌گیری بودند كه مدال‌های برنز را از آن خود كردند. وزن 66 كیلوگرم بطور كامل در سیطره كشتی گیران كشورمان بود چرا كه در این وزن نه آمریكایی‌ها و نه تركمنستان هیچكدام نتوانستند كشتی‌گیری را در جمع مدال بگیران داشته باشند.

دیدار فینال این وزن بین محسن بابایی و حسن تهماسبی دو كشتی‌گیر نسبتا باتجربه برگزار شد كه نهایتا این تهماسبی بود كه توانست عنوان نخست این رقابت‌ها را از آن خود كند.

در این وزن مسعود مصطفی‌جوكار كه پیشاپیش اعلام كرده بود پای در میدان خواهد گذاشت تا پس از ناكامی‌های پیاپی یكبار دیگر به خودباوری برسد حضور نیافت تا سرنوشت خود را در رقابتهای انتخابی آینده تیم ملی تعیین كند.

هیچ پدیده‌ای ظهور نكرد

منصور برزگر مدیر تیمهای ملی كشتی آزاد و اعضای كمیته وی پیش از آغاز رقابتهای جام تختی یكی از اهداف مهم رقابتها را ظهور احتمالی چهره‌های جدید در دو وزن 55 و 66 كیلو بود یعنی همان دو وزنی كه طی چند سال گذشته پاشنه آشیل تیم كشتی ایران بوده و كشتی‌گیران این وزن هیچ مدال و افتخاری برای ورزش اول كشورمان به ارمغان نیاورده‌اند.

متأسفانه در جام تختی نیز این گره ناگشوده ماند البته اگرچه محمد رضایی توانست عنوان قهرمانی وزن نخست را از آن خود كند اما هم او و هم حسن تهماسبی كه مدال طلای 66 كیلوگرم را به گردن آویخت سالها در عرصه كشتی كشور حضور داشته‌اند اما كمتر مورد توجه مربیان تیم ملی قرار گرفته‌اند، البته هر كدام از این دو نفر بیش از یكبار پیراهن تیم ملی را بر تن كرده‌اند اما عملكرد ایشان رضایت خاطر مربیان را جلب نكرده و آنان مجددا دست به دامن چهره‌هایی چون بابك نورزاد، مسعود مصطفی‌جوكار، حمید محمدنژاد و یا دیگر نفرات شده‌اند اما در نهایت عملكرد آنان نیز نظر مربیان را جلب نكرده تا حكایت همچنان باقی بماند.

بنابراین رقابتهای جام تختی نه تنها به جهت كیفی در سطح نازلی برگزار شد و جز تیم آمریكا و تركمنستان هیچ تیم و كشتی‌گیری از آن استقبال نكرد بلكه خواست و علائق مربیان در خصوص ظهور چهره‌های جدید در اوزان 55 و 88 كیلو نیز تأمین شد.

شرایط در چهار وزن دوم هم مانند سه وزن نخست به نفع كشتی‌گیران كشورمان رقم خورد و چهره‌هایی چون علیرضا رضایی، مجید خدایی، باقر عالی، قنبری، هادی حبیبی و بسیاری دیگر توانستند كشتی‌های خوبی ارائه دهند.

اما رقابتهای این اوزان نیز به سبب نبود رقبای خارجی غالبا بین حریفان داخلی برگزار شد البته انصافا نباید از كنار نام كشتی‌گیران مطرح آمریكایی چون اندرو هروات، لی‌ فول هارت، تونی گنزون، زاك رابرسون و مایكل ایروین به سادگی گذشت چون آنان نیز همچون هم تیمی‌های سه وزن نخست توانستند كشتی‌های قابل قبولی به نمایش بگذارند بطوری كه قهرمانان ما برای پیروزی بر آنان تلاش فراوانی به خرج دادند.

اما نهایتا هیچكدام از آنان نتوانستند در مرحله نهایی حضور پیدا كنند به عبارت دیگر فینال چهار وزن دوم كاملا داخلی بود و طی آن محمد اصلانی، سعید امیری، ایمان محمدیان، هادی حبیبی، حامد تاتاری، مهدی منصوری، علیرضا رضایی و حمید سیفی با یكدیگر به مصاف پرداختند و مدالهای طلا و نقره را بین خود تقسیم كردند.

به هر حال نگاهی اجمالی به بیست و هفتمین دوره پیكارهای جام تختی یكبار دیگر این نكته را به ما یادآور شد كه برای برگزاری هرچه بهتر و آبرومندانه‌تر این رقابتها باید تدبیری اساسی و اندیشه‌ای تازه را به كار بست تا نه تنها مسابقات از وضعیت كنونی یعنی فینال به تمام معنا ایرانی خارج شود بلكه در سطح بین المللی نیز از اعتبار و اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود.

نتایج تمام رقابتهای کشتی به شرح زیر است :

* 55 کیلو: -1 محمد رضایى‌ (ایران) -2 هنرى‌ سودجودو (آمریکا) -3 هادى‌ حاجیان‌ (ایران) حسین‌ بهادر (ایران).

* 66 کیلو: -1 حسن‌ طهماسبى‌ -2 محسن‌ بابایى‌ -3 مهدى‌ شیرازی، حمید محمدنژاد (همگى‌ از ایران)

*74 کیلو : 1-هادی حبیبی 2-ایمان محمدیان 3-مهدی بها بسته ؛ مجید محمدی ( همگی از ایران )

*84 کیلو : 1-مهدی منصوری 2-حامد تاتاری 3-مجید خدایی ؛ لی فولهارت

*96 کیلو: -1 محمد لاوال‌ (آمریکا) -2 امیرعباس‌ مرادى‌ گنجى‌ -3 جعفر دلیری، شهاب‌ قربانى‌ *

*120 کیلو : 1- علیرضا رضایی 2-حمید سیفی 3-تورج کفایی ، ساجد جلالی

مربی کشتی آمریکا : ایرانی ها از ما باهوش ترند .