تبیان، دستیار زندگی
تصویر هرکس از زیبایی با دیگری متفاوت است . در حقیقت ، زیبایی نسبی است و تعریف حقیقی، متعلق به قادر توانایی است که زیبایی را خلق کرده است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایی از نگاه کتاب آسمانی

تصویر هرکس از زیبایی با دیگری متفاوت است.در حقیقت ، زیبایی نسبی است و تعریف حقیقی، متعلق به قادر توانایی است که زیبایی را خلق کرده است.

نرگس درخشانی - بخش زیبایی تبیان

به نظر می رسد دانستن حقیقت از زبان خالق متعال در داشتن درک صحیح از زیبایی به انسان کمک می کند.
قرآن كریم از ایمان، به عنوان زینت باطنی یاد نموده، می فرماید:
 و لكن الله حبب الیكم الایمان و زینه فی قلوبكم و كرّه الیكم الكفر و الفسوق و العصیان اولئك هم الراشدون
 ولی خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دل هایتان زینت بخشیده، و [به عكس] كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ كسانی كه دارای این صفاتند، هدایت یافتگانند(حجرات/7).
قرآن ایمان را زیبایی باطنی می شمارد، اما در جای جای این کتاب آسمانی، توجه انسان را به زیبایی های طبیعت که برای لذت بردن انسان و تفکر در قدرت خداوند، خلق کرده، جلب فرموده است.
قرآن سراسر جمال و زیبایی است و نشان از جمال خداوند دارد، و از زیبایی بسیار سخن گفته است كه، در اینجا به برخی از آن آیات در چند دسته اشاره می كنیم:

الف- ستارگان و آسمان زیبا

انا زینا السماء الدنیا بزینة الكواكب
 ما آسمان نزدیك (پایین) را با ستارگان آراستیم(صافات/6).
و آیات: فصلت/12، ملك/5، حجر/16، ق/6.

زیبایی از نگاه اسمانی

به راستی به کدایک از مخلوقات خدا، ژرف نگریسته ایم؟ در کدامیک تامل کرده ایم؟ آیا با دیدن یک گل زیبا، ستایش و تسبیح خدا را گفته ایم؟

ب- میوه ها و كوه های رنگارنگ و زیبا

الم تر ان الله انزل من السماء ماءً فاخرجنا به ثمرات مختلفاً الوانها و من الجبال جدد بیض و حمر مختلف الوانها و غرابیب سود
آیا ندیده اى كه خدا از آسمان، آبى فرود آورد و به [وسیله ] آن میوه هایى كه رنگهاى آنها گوناگون است بیرون آوردیم؟ و از برخى كوه ها، راهها [و رگه ها] ى سپید و گلگون به رنگهاى مختلف و سیاه پر رنگ آفریدیم . (فاطر/27).

زیبایی از نگاه اسمانی

ج- زینت و جمال حیوانات

و الانعام خلقها لكم فیها دف ءٌ و منافع ومنها تأكلون و لكم فیها جمال حین تریحون و حین تسرحون... و الخیل والبغال و الحمیر لتركبوها زینة و یخلق ما لا تعلمون
چهار پایان را برایتان بیافرید، شما را از آنها حرارت و دیگر سودهاست و از گوشتشان می خورید، و چون شب هنگام باز می گردند و بامدادان بیرون می روند، نشان تجمل شمایند،، و اسبان و استران و خران را برای آن آفریده است که سوارشان شوید و نیززینت شما باشند و خدا چیزهایی آفریده که شما نمی دانید.(نحل/5،6،8).

زیبایی از نگاه اسمانی

د- زنبور عسل و عسل های رنگارنگ

و اوحی ربك الی النحل ان اتخذی من الجبال بیوتاً و من الشجر و مما یعرشون ثم كلی من كل الثمرات فاسلكی سبل ربك ذللاً یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه
و پروردگار تو به زنبور عسل «وحی» (و الهام غریزی) نمود که: «از کوه ها و درختان و داربستهایی که مردم می سازند، خانه هایی برگزین! سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راه هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است، براحتی بپیما! از درون شکم آنها، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج می شود. »
(نحل/68،69).

زیبایی از نگاه اسمانی


به راستی به کدایک از مخلوقات خدا، ژرف نگریسته ایم؟ در کدامیک تامل کرده ایم؟ آیا با دیدن یک گل زیبا، ستایش و تسبیح خدا را گفته ایم؟ آیا ندیدن قدرت خدا نا شکری نیست؟

زیبایی های دنیا

از طرف دیگر، از آنجا كه ممكن است زیبایی ها و لذت های مادی دنیا، انسان را به خود مشغول نماید، و از زیبایی های معنوی و باطنی، و حیات پرثمرتر و لذت های والاتر باز دارد، قرآن مجید در آیات زیادی و با شیوه ها و ارائة نمونه های مختلف به انسان هشدار داده است، و آنی و زودگذر بودن زیبایی های دنیا را یادآوری كرده است تا انسان برحذر باشد و فریب آن ها را نخورد.


با نگاهی به کتاب زیبایی باطنی
نوشته محمد زکی زاده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.