تبیان، دستیار زندگی
نگی عراق یك رزمنده دوران دفاع مقدس: این عملیات نشان داد كه پیروزی در هر شرایطی متصور است بی‌تردید حماسه 8 سال دفاع مقدس، دوره‌ای درخشان و افتخارآمیز در نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب است. دوره‌ای كه حقانیت، عظم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمارش معكوس برای توقف ماشین جنگی عراق


یك رزمنده دوران دفاع مقدس: این عملیات نشان داد كه پیروزی در هر شرایطی متصور است

بی‌تردید حماسه 8 سال دفاع مقدس، دوره‌ای درخشان و افتخارآمیز در نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب است. دوره‌ای كه حقانیت، عظمت و صلابت این نظام مقدس در آن برای همه جهانیان به اثبات رسید. در این حماسه غرورانگیز، رزمندگان سرافراز و ملت قهرمان ایران توانستند با اقتدار كامل از دین، كرامت، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی دفاع كنند و دشمنان جهانی خود را شكست دهند.

در میان عملیات‌های دوران دفاع مقدس عملیات كربلای پنج به مانند دیگر عملیات‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. به دلیل در پیش بودن سالروز انجام این عملیات به سراغ یكی از رزمندگان حاضر در كربلای 5 رفته‌ایم. علی رستمی.

رستمی شلمچه را برای ملت سلحشور ایران اسلامی به خصوص رزمندگان سلحشور سپاه اسلام یادآور حماسی‌ترین صحنه و لحظات دفاع مقدس، تجلی برترین و والاترین اوصاف و خصائل بهترین مردان الهی در پیشگاه باری تعالی می‌داند و می‌گوید شلمچه كربلایی‌ترین نقطه سرزمین خون رنگ و مقدسی است كه آثار مجاهدت‌های آنان چنان ارزشمند است كه بیان زوایای مختلف آن تلاش‌ها،امكانات مطالعاتی همه جانبه را طلب می‌كند.

نامگذاری سال 1365 در حماسه دفاع مقدس به سال «سرنوشت» و عدم موفقیت رزمندگان اسلام درعملیات كربلای 4 (سوم دی ماه 65 ) موجب نگرانی‌هایی در بین رزمندگان اسلام، خصوصا فرماندهان جنگ شد و قریب به اتفاق یگان‌ها و لشكرها پس از وقوف به لو رفتن عملیات و هوشیاری دشمن، بدون كمترین تلفات به اردوگاه‌های پشت جبهه منتقل شدند و همه منتظر ادای تكلیف دیگر ماندند. مشاهده استحكامات ایجاد شده توسط عراق در منطقه شلمچه و شكستن سدهای محكم،به نظر سخت می‌آمد و بسیاری هیچ تضمینی به پیروزی در این منطقه را نمی‌دادند.

محسن رضایی، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه پس از ناكامی در عملیات كربلای 4 به دقت نقاط ضعف دشمن را در شملچه شناسایی كرده است از نادر افراد امیدواری است كه به اجرای عملیات در منطقه شلمچه اصرار می‌ورزید.

عملیات سلحشور مردان ایران اسلامی هرچند در كربلای 4 به موفقیت منجر نمی‌شود،لیكن تاكتیك‌های به كار رفته در آن عملیات در محور شلمچه، شكسته شدن دشمن و نفوذ به عمق مواضع آنها را موجب می‌شود.

در این عملیات كه تنها دو هفته پس از پایان كربلای 4 به وقوع ‌پیوست، دشمن زبون از نظر زمان به شدت غافلگیر ‌شد و به علت اینكه جهت و مسیر هجوم نیروهای خودی خلاف جهت آرایش نیروهای عراقی بود،در تاكتیك نیز، دشمن غافلگیر ‌شد و به این ترتیب خوشحالی عراق از عملیات قبلی ایرانیان كمتر از 2 هفته طول می‌كشد و سپس شهر بصره كه زمین‌های اطراف آن بسیار مسلح و نفوذناپذیر شناخته می‌شد مقابل هجومی جدی و تهدیدی بزرگ قرار ‌گرفت.

فرصت دادن و واگذاری شرق بصره به نیروهای ایرانی به معنای تسلیم عراق و تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در جنگ بود و عراق ‌پذیرفت كه برای سد كردن حركت نیروهای ایرانی باید بهای سنگینی بپردازد، بنابراین با گسیل نیروهای خود از همه جبهه‌ها به منطقه‌ای با وسعت كم در شلمچه، آنان را به زیر شلاق حملات پیاپی زمینی و توپخانه‌ای ‌كشاند و این ایستادگی بی‌مورد به كشته و زخمی شدن بیش از 90 هزار نفر از یگان‌های عراقی منجر ‌شد.

تامین اهداف عملیات كربلای 5 در منطقه شلمچه شمارش معكوس پایان جنگ را در پی داشت و عملا ماشین جنگی عراق متوقف شد.

عبور از استحكامات شرق بصره در این عملیات نشان داد كه پیروزی در هر شرایطی متصور است و استحكامات و تجهیزات دشمن نمی‌تواند در بازداشتن سلحشورانی كه جز به ادای تكلیف الهی نمی‌اندیشند نقش تعیین كننده‌ای داشته باشد.

در پایان درود و سلام خالصانه خود را نثار همه شهداء به ویژه فرماندهان شهید گردان‌های لشكر پیروز انصارالحسین(ع) استان همدان در این عملیات غرور‌آفرین، شهیدان ناصر قاسمی، سعید اسلامیان، حاج ستار ابراهیمی، احمد هدایت‌پناه،ابراهیم تمیمی، مجید رضی و عباس جمور تقدیم می‌كنم.

منبع : خبرگزاری ایسنا