تبیان، دستیار زندگی
شیر و گوشت گاو، تخم مرغ، گندم و جو، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو، برخی از مغزها چون بادام زمینی و گردو بخش عمده حساسیتهای غذایی را موجب می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

85 درصد حساسیت های غذایی زیر سر چند ماده خوراکی

غذاهای آلرژی زا

دكتر فرحزاد جباری آزاد روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیر و گوشت گاو، تخم مرغ، گندم و جو، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو، برخی از مغزها چون بادام زمینی و گردو بخش عمده حساسیتهای غذایی را موجب می شوند.

این پزشك فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد خاطر نشان كرد: هر ماده غذایی می تواند برای فردی كه زمینه ژنتیكی داشته، باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود و برخی افراد نیز به میوه ها و مواد خوراكی مانند خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل آلرژی دارند.

وی با بیان اینكه حساسیت های غذایی در دنیا و كشورمان رو به رشد است، افزود: مصرف بی رویه فست فودها، مواد غذایی مملو از سس و مواد نگهدارنده، سیر صعودی حساسیت های غذایی را افزایش داده است.

دانشیار گروه آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: شیوع حساسیت های غذایی در كودكان بیشتر مشاهده می شود و بین چهار تا شش درصد گزارش شده است كه یان رقم در بزرگسالان بین یك تا چهار درصد است.

دكتر جباری آزاد تاكید كرد: بهترین توصیه برای درمان تمام حساسیت ها شامل تنفسی، گوارشی، دارویی و غذایی اجتناب از عامل ایجاد آن است و وقتی فرد بداند كه نسبت به چه ماده غذایی حساسیت دارد، باید از مصرف آن خودداری كند.

وی استفاده از داروها برای كنترل علائم و در نهایت استفاده از واكسن مربوطه را از دیگر مراحل درمان و كنترل حساسیت های غذایی عنوان كرد.

حساسیت غذایی، واكنش‌ زیاد دستگاه ایمنی به‌ برخی‌ غذاها یا موادی‌ است كه‌ معمولاً بی‌خطرند و این‌ واكنش‌ های‌ نامطلوب‌ ممكن‌ است‌ ارثی‌ یا ناشی‌ از یك‌ نقص‌ اكتسابی‌ بیوشیمیایی‌ باشد.

علائم‌ حساسیت های غذایی ممكن است بعد از چند دقیقه، چند ساعت و یا حتی یك تا دو روز پس‌ از خوردن‌ یك ماده غذایی بروز كند.

اسهال، درد شكمی‌، نفخ و باد شكم‌، كهیر، تورم‌ صورت‌، خارش، تورم‌ دست‌ها و پاها، آسم، تهوع و استفراغ و سرفه از علائم حساسیت های غذایی است.


ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.